בשיתוף קבוצת בזלת
למרות השוני הגדול בין מערכות הגוף של גברים ונשים, הרפואה היום ברובה הגדול אינה מבדילה בין המינים, והטיפול הרפואי שניתן לנשים זהה לחלוטין לזה שניתן לגברים. דווקא בתחום הקנאביס הרפואי נעשים מאמצים להתאים את הטיפול על פי המין והמגדר.
צפו בדיון באולפן ynet עם ד"ר נועה רז מקבוצת בזלת שעוסקת בקנאביס רפואי ועם ד"ר ליאור ברוך, מייסדת לבריאותה - רפואה פמיניסטית.

ד"ר ברוך: הרפואה המודעת מין ומגדר זה בעצם רפואה שלוקחת בחשבון את ההשפעה של המין הביולוגי ושל הגדר החברתי על הבריאות שלנו. וזה בניגוד למאות אולי אפילו אלפי שנים של מחקר רפואי שנעשה כמעט אך ורק על גברים. אז רפואה מגדרית בעצם שמה את הדגש בדיוק על ההבדלים האלה
אבל תרופות למשל סרטן, לא, אין תרופה לגבר תרופה לאישה, זה לא דבר שקיים, למה זה בעצם נחוץ? "היום בתחום התרופות אין הרבה הבדלים בטח לא בתרכובות עצמן או במינונים, יש הרבה השפעה של הורמוני המין ולא רק עוד דברים שקשורים למין על איבוד של תרופות בגוף, על הפינוי שלהן, על כמה זמן הן נשארות בגוף ולכן גם על ההשפעה שלהן על המחלה. וככל שאנחנו מתעמקים ומתעמקות יותר אפשר למצוא יותר הבדלים בין המינים בתגובה לתרופות, בעיקר בתחום הכאב, שכן מערכת הכאב מושפעת מאוד מהורמוני מין, גם החישה של הכאב וגם היכולת לווסת אותו".
לנשים כואב יותר? "כן, נשים סובלות גם בשכיחות יותר גדולה מתסמונות כאב וגם עוצמת הכאב מתוארת אחרת וזה באמת בגלל לפעמים ברמה הכימית ביולוגית, פיזיולוגית של מערכת הכאב אבל היא מושפעת לא רק מדברים ביולוגיים אלא גם מדברים חברתיים. מסטרס, מתקיפה מינית עבר, יש הרבה דברים שקשורים לנשים שמשפיעים על תסמונות הכאב".
קנאביס יכול להתאים בטיפול במצבים רפואיים שקשורים רק לנשים? "בהחלט כן, גם במצבים שהם מייחדים כמו שאתה אומר, כמו כאבי מחזור ואנדומטריוזיס, אבל גם במצבים שבמחלות שהן שכיחות יותר אצל נשים יש גם חלק מהמחלות שהן קיימות בשני המינים אבל התפוצה שלהן בקרב נשים הרבה יותר שכיחה כמו למשל מיגרנה או פיברומיאלגיה או טרשת נפוצה. קנאביס בהחלט מהווה פתרון טיפולי טוב במצבים האלה, בין היתר בגלל התכונות משככות הכאב ומפחיתות הדלקת שלו אבל לא רק, היכולת שלו באמת לטפל במצבי מתח וחרדה או לשפר את איכות השינה יש לו תפקיד חשוב בטיפול".
נשים אמורות לקבל מינון יותר גבוה? או איך זה עובד בדיוק? "אנחנו יודעים שבתגובה ל THC, שזה אחד הרכבים הפעילים בקנאביס, יש הבדלים בין המינים, מחקרי חיות מלמדים אותנו שנקבות הן רגישות יותר לאפקט משכך הכאב של THC כלומר ה- THC יותר חזק אצלם בהקשר הזה אולי הן צריכות לקבל, נשים צריכות לקבל מינונים יותר נמוכים. זכרים אגב רגישים יותר לאפקטים מעוררי התיאבון של THC, מעניין, וההבדלים האלה בין המינים קיימים מעבר לגיל, זאת אומרת בקבוצות גיל שונות אותם ממצאים שרואים בחיות מעבדה אנחנו מקבלים מהם גם תמיכה ממחקרים אנושיים".
איך בעצם מייצרים תרופות שמתאימות לנשים? "אני חושבת שהדבר הכי חשוב זה להסכים לשלם איזשהו מחיר כדי שהתרופה תהיה מותאמת גם לנשים, כי אין ספק שמחקר פרמקולוגי על נקבות הוא בעייתי, אבל אני חושבת שבנקודת זמן הזאת אפשר כבר לשלם את המחיר של הטרחה הסטטיסטית והכסף ושיכלול 51% מהאוכלוסייה.
"חשוב גם לאסוף מידע מנשים, בניגוד לרפואה הקלאסית שבה עיקר המחקר נסוב על גברים והמידע נאסף בעיקר מגברים. אנחנו מעבדים מאגרי מידע מעשרות אלפי מטופלים בקנאביס רפואי כדי לזהות את ההרכבים, מתן המינונים שאופטימליים עבורן, ועל סמך המידע הזה, אנחנו מפתחים מוצרים ייעודיים לנשים, לצרכים שלהן ולפיזיולוגיה של שנים שלמעשה זה נעשה על ידי מודולציה בהרכב החומרים הפעילים של קנאביס".
בשיתוף קבוצת בזלת