בשבוע שעבר (27.1) שבר מאגר תורמי מח העצם הישראלי שיא והגיע ללמעלה ממיליון תורמים רשומים - המספר הגדול בעולם ביחס לאוכלוסייה. המאגר של "עזר מציון" תורגם ל-3,466 השתלות מח עצם, שהצילו את חייהם של חולים בסרטן ובמחלות דם קשות, ביניהם יעל שפר, שהיתה יועצת הספרות של שמעון פרס בתקופת נשיאותו. שפר וצבי נדיבי, התורם שהציל את חייה, התראיינו באולפן ynet וסיפרו על המאורע משנה החיים שעברו שניהם.
"זו סיטואציה שהחיים לא מכינים אותך אליהם", מספרת שפר, "מדובר בהבנה שבזכות אדם אחר את מהלכת בעולם, חיה, נמצאת עם המשפחה והחברים, והכל בזכותו". שפר מספרת שהצורך בתרומת מח עצם היה קיים מהרגע בו סיפרו הודיעו לה שהיא חלתה בלוקמיה. "חלק מתהליך ההחלמה הוא השתלת מח עצם. העניין הוא שאיתור של תורם לוקח הרבה מאוד זמן, במקרה שלי מצאו לי את צבי - רק אחרי שנה התאפשר לי להכיר את האדם שהציל את החיים שלי".
4 צפייה בגלריה
יעל שפר ומשפחתה וצבי נדיבי ומשפחתו
יעל שפר ומשפחתה וצבי נדיבי ומשפחתו
יעל שפר ומשפחתה וצבי נדיבי ומשפחתו
(צילום: אילן ספירא)
התורם, צב נדיבי, כיום בן 27, מספר כי נרשם למאגר התורמים "עזר מציון" עם גיוסו לצבא. הוא נמצא מתאים רק אחרי חמש שנים, שבוע אחרי שהשתחרר. ההתאמה בין שפר לנדיבי הייתה מוחלטת - גם מבחינת מח העצם וגם מבחינת סוג הדם. "זו הרגשה מדהימה", מספר נדיבי. "כשמבצעים את התרומה לא כל כך מבינים מה זה אומר. פשוט באים, עושים כמה בדיקות, מתחברים לצינורות למספר שעות וזהו. במפגש לאחר שנה הכל לובש צורה, פתאום מצטרפים לזה שם, פנים, משפחה".
4 צפייה בגלריה
יעל שפר וצבי נדיבי
יעל שפר וצבי נדיבי
יעל שפר וצבי נדיבי
(צילום: אילן ספירא)
בהשתלת מח עצם, להבדיל מהשתלות אחרות, חל איסור על הכירות מוקדמת בין התורם לנתרם, אלא לאחר שחולפת שנה מתהליך ההשתלה. שפר, שלא ידעה דבר על התורם מלבד העובדה שהוא גבר בן 26, כגילו של בנה הצעיר, כינתה אותו בשם נועם. "הסקרנות הייתה קיימת כל הזמן. אחרי שקיבלתי את השתל כתבתי לו מכתב, החלטנו לקרוא לו נועם, שיכנס בדרכי נועם והקליטה של מח העצם תהיה בדרכי נועם, וזה קרה".
4 צפייה בגלריה
צבי נדיבי בתרומת מח העצם
צבי נדיבי בתרומת מח העצם
צבי נדיבי בתרומת מח העצם
(צילום משפחתי)
4 צפייה בגלריה
יעל שפר אחרי ההשתלה
יעל שפר אחרי ההשתלה
יעל שפר אחרי ההשתלה
(צילום משפחתי)

סיכויי ההצלחה של תרומות מח עצם: עולים ככל שגיל התורם צעיר

אחד מכל שלושה תורמי מח עצם במאגר הישראלי הוא מתחת לגיל 25, ביחס למדינות העולם מדובר בנתונים גבוהים של כמות הצעירים, כ-33% בישראל, לעומת 14% בלבד בממוצע מאגרי מח העצם בעולם. לשיעור הצעירים במאגר מח עצם ישנה חשיבות רבה, זאת מכיוון שמחקרים מראים כי סיכויי ההצלחה של ההשתלה עולים ככל שגיל התורם צעיר יותר ולכן הרופאים יעדיפו לבחור תורם צעיר.
כשנמצא תורם מתאים לחולה מבחינה גנטית, המאגר פונה בשלב ראשון לתורם ומבקש ממנו לבצע בדיקות דם לאשרור ההתאמה לפני התרומה ולוודא כי הוא בריא. בשלב זה לא כל התורמים זמינים, בריאים או רוצים לבצע את הבדיקה. מדד האיכות בודק מה אחוז התורמים במאגר הזמינים לביצוע בדיקות הדם בשלב אשרור ההתאמה. לאחר שהמרכז המשתיל אישר את התורם המבוקש והחליט כי הוא נדרש לתרומה התורם.
מניתוח נתוני ארגון המאגרים העולמי (WMDA) עולה כי כ-70% מהחולים בארץ כיום מקבלים תרומת מח עצם מתורם הרשום בישראל, זאת לעומת הממוצע העולמי העומד על כ-50% מהחולים שמקבלים תרומה מהמאגר המקומי. כמו כן, מאז הקמת המאגר הלאומי, ירד שיעור תרומות מח עצם המיובאות ממאגרים בעולם עבור חולים ישראליים בכ-50%.