ירידה של עשרות אחוזים בצריכת תרופות למחלות החורף: למרות הריחוק החברתי, המסכות שרובנו עוטים והשימוש הבלתי נגמר בג'לים האלכוהוליים, נדמה שלא הצלחנו להשתלט על מגיפת הקורונה המשתוללת, ולראיה - הסגר השלישי שבפתח. אלא שכל אמצעי הזהירות שלא עזרו לקורונה, עזרו גם עזרו למחלות החורף, ובעיקר לאי הופעתה של השפעת עד כה.
הסממן הבולט ביותר לתופעה זו הוא הירידה הדרסטית במכירות של התרופות שאנו צורכים בעונה הקרה. מנתוני רשת סופר פארם בכל הארץ, המתבססים על החודשים אוקטובר-דצמבר 2020 לעומת אותם חודשים בשנת 2019, עולה כי חלה צניחה במכירות של תרופות החורף הפופולריות.
לדוגמה, אחוז המכירות של תרסיסי אף דוגמת "אוטריווין" ו-"אלרין" ירדו ב-17% ביחס לאשתקד, אחוז המכירות של כדורים לצינון ושפעת כמו "דקסמול קולד" ו"אקמול צינון" ירדו ב-30%, ומכירות של תרופות להקלה בכאבי גרון כמו "סטרפסילס" ירדו ב-37%. ירידות נוספות נרשמו באחוזי המכירות של תרופות לשיעול (44%) וממחטות נייר (18%).
"קיימת ירידה רציניות כבר כמה חודשים בצריכת תרופות שאופייניות לתחלואת החורף, לשפעת, כאבי גרון ושיעול", מספר עימאד סאדר, רוקח ומנהל סחר בית מרקחת ברשת. "למרות הפרות הריחוק החברתי במגזרים אחדים, נראה שהאוכלוסייה הכללית מתנהגת בצורה די אחראית.
3 צפייה בגלריה
בחירה של תרופות מרשם
בחירה של תרופות מרשם
"ההשפעה של שטיפת ידיים וריחוק חברתי מורגשת בשטח"
(צילום: Shutterstock)
"מחלות החורף וביניהן שפעת מתפרצות בדרך כלל בגלל שאנשים נמצאים במקומות סגורים ובצפיפות. בעידן הקורונה אנשים הרבה יותר מודעים להיגיינה, מקפידים על מסכות ועל ריחוק חברתי. זאת לא רק בגלל הסכנה בדו"חות אלא מהחשש האמיתי לחלות".
לדבריו של סאדר, המציאות החדשה שכפתה מגפת הקורונה על ישראל ניכרת: "אני חושב שלפחות הדבר הקטן הזה הוא חיובי בתקופה העגומה בה אנחנו נמצאים. יש יותר מודעות למחלות מידבקות. הקורונה עוברת בדרך דומה לשפעת, וההשפעה המידית של שטיפת ידיים וריחוק חברתי מורגשת כרגע בשטח. אני לא חושב שאחרי המגפה נסתובב עם מסכות ונהיה כל כך בלחץ, אבל אני מאמין שיהיה פה איזה שינוי תרבותי בנושא".
נתוני תחלואת החורף, הוא מסביר, זהים במקומות אחרים בעולם. "צריכת התרופות למחלות החורף נמצאת בירידה, נראה שבינתיים אנשים נדבקים פחות. הם לא משתעלים, לא כואב להם הגרון, לא סתום להם האף. החשש שלנו מתורים ארוכים ומהדבקות שנעשות בתוך בתי המרקת היה גבוה, אבל נראה שתקופת הקורונה גם לימדה את הישראלים להשתמש בשירותי האונליין יותר, ולכן הצפיפות ירדה".
בעוד שתרופות החורף חוות ירידה דרסטית, בגזרת תוספי התזונה נרשמה עלייה דרמטית: "ויטמין C שידוע כמחזק של מערכת החיסון רשם עלייה של 82%, אבל מי שכיכב באמת הוא ויטמין D", מסביר סאדר. "מחקרים הראו את היעילות של ויטמין D בנגיף הקורונה, ואנחנו רואים עלייה דרמטית של למעלה מ-200% בצריכתו".
"התמונה הגדולה מראה אחריות מצד האוכלוסייה ברוב המגזרים לריחוק חברתי והיגיינה", מסכם סאדר. "סופר פארם משרתת בחודש מיליוני ישראלים, אז ניתן להשליך את המספרים האלה על מגמה כללית. נוסיף לזה את העלייה בצריכת ויטמינים כמו D ו-C, ואני משער שזו הסיבה לנתונים שאנחנו רואים".