החורף כבר כאן, אבל עד כה כלל לא אובחנו מקרים של שפעת בישראל בעונה הנוכחית: בניגוד לשנים קודמות, אז במחצית חודש נובמבר כבר הופיעו מקרים ראשונים של שפעת, ובניגוד לממוצע של מספר מקרי השפעת שאובחנו בין השנים 2019-2010 – טרם אובחן ולו חולה שפעת אחד.
על פי נתוני משרד הבריאות מהשנה שעברה, בשבוע שהסתיים היום (16.11.19) כמעט 18 אחוזים מכלל בדיקות השפעת שהגיעו למרפאות הזקיף של משרד הבריאות נמצאו חיוביות, זאת לעומת 0 בדיקות שנמצאו חיוביות נכון לאתמול. בנוסף, על פי נתוני מכבי שירותי בריאות שהופיעו בדוח ניטור התחלואה הנשימתית של משרד הבריאות מהשבוע שעבר, נרשמה כמות דומה של פניות עקב תחלואה דמויית שפעת בשבוע שעבר לעומת אותה תקופה בשנה שעברה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shuttestock)
גם מנתוני קופת חולים הכללית עולה תמונה דומה. ואולם, על פי נתוני מכבי בדבר פניות למרפאות הקופה בגלל זיהומים בדרכי הנשימה העליונות, ובהן שפעת – הפערים כבר ניכרים בהחלט. בעוד שבשנה שעברה בחודש נובמבר היו קרוב ל־100 פניות למרפאות הקופה בגין זיהומים בדרכי הנשימה העליונות, בשבוע שעבר היו רק כ־25 פניות כאלו. בתוך כך יש לציין כי הממוצע של הפניות באותו שבוע בשנים 2010- 2019 עמד על כ־100 פונים.
הנתונים הללו עולים בקנה אחד עם המגמות המתרחשות במדינות חצי הכדור הדרומי, שכבר מתמודדות עם עונת החורף ‑ ובהן נרשמו שיעורים נמוכים במיוחד של תחלואת שפעת, בשל התנהגות התושבים וביצוע ההנחיות בדבר ריחוק חברתי ועטיית מסכות.
בראיון לאולפן ynet אתמול העריך מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי כי גם בישראל עשויים להירשם השנה שיעורים נמוכים יותר של תחלואת שפעת. "אנחנו יודעים שבאוסטרליה לא הייתה בכלל שפעת השנה, וזה נובע כמובן מהריחוק החברתי", אומרת פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "בנוסף, כל מי שהגיע לאוסטרליה מחו"ל נאלץ לשהות בבידוד. גם בדרום־אפריקה אין השנה שפעת מאותן סיבות.
"יש גם דיון בנוגע ליכולת של שני הווירוסים להתקיים ביחד בגוף, וישנה תיאוריה שווירוס אחד מונע את השני. אותו דבר אנחנו רואים בצ'ילה. אני נורא מקווה שזה גם מה שיקרה אצלנו, אז צריך כמובן להיזהר ולהתחסן נגד שפעת. עם זאת, אם נראה בישראל מגמה דומה לזו שאנחנו רואים כרגע במדינות אחרות, זה יהיה חיובי מאוד. אין לנו שפעת בארץ עד עכשיו. בחורף האחרון מחלקת הטיפול הנמרץ שלנו קרסה מחולי שפעת ומחלקות פנימיות טיפלו רק בחולי שפעת. אם לא תהיה שפעת זה יוריד את הנטל בצורה משמעותית, ואם הקורונה תימשך כמו עכשיו אז נהיה בכלל במצב טוב".
מנגד, פרופ' יניב שרר, מנהל בית החולים ברזילי, מבהיר כי עוד מוקדם לקבוע מה תהיה מגמת התחלואה בשפעת ומדגיש את חשיבות החיסון נגד שפעת. "אני קורא לציבור להתחסן לשפעת ובעיקר לעובדי מערכת הבריאות", הוא אומר. "בשנה כזאת, שאנחנו לא יודעים מה יהיה עם נגיף הקורונה, הצורך להוריד את היקף השפעת חשוב מאין כמותו. הציבור מבין את זה ולכן יש סיכוי שנראה השנה פחות שפעת. השימוש במסכות עשוי להוריד גם כן את תחלואת השפעת וגם את יתר המחלות הנשימתיות. למסכות יש יתרון, אך החיסון לשפעת הוא הכי חשוב ולכן חשוב שכולם יתחסנו".
בתוך כך, אתמול החלו קופות החולים לבצע חיסוני שפעת לכלל המבוטחים, כולל אלו שאינם נמנים עם הקבוצות המועדפות על ידי משרד הבריאות, כפי שהיה עד כה. בהמשך לפרסום ב־ynet וב"ידיעות אחרונות", לפיו הקופות הודיעו על השינוי במדיניות החיסונים ללא אישור המשרד, שינה המשרד את תגובתו והבהיר כי התיר לקופות לחסן מעתה מבוטחים שאינם נמנים עם הקבוצות המועדפות ושנמצאות בסיכון.
על רקע הרחבת הנגישות לחיסונים הביעו אתמול הקופות חשש מפני התנפלות עליהם. בקופת חולים מאוחדת, למשל, דיווחו על עלייה של 20 אחוזים במספר המתחסנים אתמול לעומת הממוצע היומי בשבוע שעבר. במכבי שירותי בריאות ניתן כעת להזמין תורים ללא בעיות מיוחדות. אתמול בבוקר נתקלו חלק ממבוטחי הקופה במרכז הארץ בהודעה שבישרה על חוסר יכולת לזמן תור, בעיקר באזור גבעתיים וקריית־אונו. אולם בהמשך התקלה תוקנה, וכעת נראה כי ישנן אפשרויות רבות וזמינות רחבה לבצע את החיסון. בכללית, קופת החולים הגדולה ביותר, התקשו אתמול מבוטחיה לקבוע תור לחיסון נגד שפעת. עד לשעות הצהריים לא ניתן היה לקבוע תור ביישומון של הקופה.