"אני סיפור הצלחה", פותח ואומר אפי אליסי (55) מגבעתיים, כשהוא מתאר את ההתמודדות שלו בעשור האחרון עם מאניה-דיפרסיה וסכיזופרניה פרנואידית. מחלות הנפש של אליסי, הבעלים והעורך של אתר פאשן ישראל, התפרצו לפני 11 שנה, זמן קצר לאחר שאביו אובחן כחולה סרטן.
חודשיים אחרי גילוי המחלה, החליט האב לשים קץ לחייו ודקר עצמו בלב עם סכין מטבח. אירוע טראומתי זה גרם להתפרצות מחלות הנפש של אליסי והסבל שילווה אותו שנים אחר-כך - רק החל.
מחלות נפש לא היו דבר זר עבור אליסי. גם אביו היה מתמודד נפש, שטופל לאורך השנים בבתי חולים פסיכיאטריים. "גדלתי כילד לאבא חולה. הילדות שלי הייתה די בודדה כי בימים שאבא היה בבית, אי אפשר היה להביא חברים. אבא היה צורח בלילות מהתקפי החרדה, ואני ברחתי לעולמות של אומנות, ציור וקריאת ספרים", מתאר אליסי את חייו בצל אבא מתמודד נפש. "אחרי שהמחלה התפרצה אצלי, לקח זמן עד שאבחנו את הסכיזופרניה והמאניה-דיפרסיה. המשפחה לא ידעה איך להתייחס לשינויים שחלו בי ולצערי חלק מהחברים נטשו אותי. עבר זמן ורק אחרי חמש שנים הגעתי לפסיכיאטר.
אליסי הגיע לעמותת אנוש והשתתף בקורס "דו-שיח" – פרויקט בו מתמודדי נפש מספרים את סיפור התמודדותם עם משברים נפשיים ונותנים תקווה למתמודדי נפש אחרים.
קראו עוד:
"אני שומע קולות, יש לי מחשבות שווא ודמיונות ויש לי תחושות שאנשים עוקבים אחרי או תחושה שאנשים צוחקים עליי", מתאר אליסי את המחלה. "היה לי השנה חודש ממש קשה ולא כל כך הצלחתי להתמודד. הייתי בטוח כל הזמן שרוצים לפגוע בי ושמסתובבים בבית שלי אנשים. עברתי לגור לבד לתקופה, בגלל הקורונה, והייתי מגיע לבן הזוג שלי שירגיע אותי, אבל זה עזר רק לאותו הרגע. זה תקף אותי בעיקר בלילות.
"לקחתי את הבת שלי לפנימייה והייתה לי תחושה שמכוניות עוקבות אחרי. כשהגעתי לשם חשבתי שמחכים לי שם אנשים שרוצים לחסל אותי. לפני שנה עברתי התקף סכיזופרני ומצאתי את עצמי רץ ברחובות ודופק על דלתות של שכנים שיבואו להציל אותי"
"אני זוכר שלקחתי את הבת שלי לפנימייה והייתה לי תחושה שמכוניות עוקבות אחרי. כשהגעתי לשם חשבתי שמחכים לי שם אנשים שרוצים לחסל אותי. לפני שנה עברתי התקף סכיזופרני ומצאתי את עצמי רץ ברחובות ודופק על דלתות של שכנים שיבואו להציל אותי".
2 צפייה בגלריה
אפי אליסי
אפי אליסי
"חלק מהחברים נטשו אותי". אפי אליסי
(צילום: עמות אנוש)

"חשוב לתת אופטימיות למתמודדי נפש"

אליסי מספר שמאז שהתחיל את הטיפול התרופתי ועד השנה לא היה לו התקפים. "חמש שנים הייתי מאוזן. זה פשוט הופיע משום מקום והפתיע אותי. המחלה הזו משבשת לי את כל החיים. אני לא מתפקד. אני לא עובד אבל יש לי אתר אופנה - ׳פאשן ישראל׳. אני מסקר תצוגות, הפקות אופנה ועוד. עכשיו זו תקופה של דיפרסיה. בנוסף לסכיזופרניה הפרנואידית שלי, מסתבר שגם הייתי במאניה ועכשיו אני בדיפרסיה ואין לי חשק לעבוד ולעשות כלום. אני כל הזמן במיטה ומצב הרוח שלי מאוד ירוד".
"עמותת אנוש מביאה לי מלווה שיקומית שהיא בעיקר אוזן קשבת בשבילי, למצוקות שלי וגם לדברים טובים", מסביר אליסי. "במסגרת סל השיקום אני מקבל הטבות חברתיות ותעסוקתיות. העמותה נתנה לי קואצ'ר מקצועי שליווה את העבודה שלי באתר. דרך העמותה הייתי ב'דו שיח' שלימד אותי לשתף את הסיפור שלי.
2 צפייה בגלריה
אתר פאשן ישראל
אתר פאשן ישראל
מסקר תצוגות, הפקות אופנה ועוד. עמוד האינסטגרם של Fashion Israel
(צילום מסך: Fashion Israel )
"חשוב שישמעו את הסיפור שלי כי זה סוג של סיפור הצלחה", טוען אליסי. "בניתי את עצמי והצלחתי לבנות את האתר שלי. חשוב לתת אופטימיות למתמודדי נפש, להראות להם אור בקצה המנהרה. זו שליחות בשבילי, להראות שאפשר להיות מאוזן ולהצליח ולא לשקוע לתוך המחלות".

יותר מ-250 אלף מתמודדי נפש בישראל

בישראל חיים כיום למעלה מ-250 אלף אנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית. אנוש, העמותה הישראלית לבריאות הנפש, מפעילה כ-70 מרכזי שירות המעניקים סיוע ליותר מ-6,000 מתמודדי נפש ומרכזי ייעוץ וסיוע לאלפי בני משפחה. אירוע ההתרמה השנתי של אנוש ייערך מחר (יום ד', 30 ביוני) באמפי-פארק רעננה בהשתתפות שרית חדד, אברהם טל ומוש בן ארי, וכל הכנסותיו יוקדשו למימון טיפול פסיכולוגי מניעתי לבני נוער המתמודדים עם משבר נפשי.
ד"ר הלה הדס, מנכ"לית עמותת אנוש: "בני הנוער נפגעו משמעותית ממשבר הקורונה, אליו נוספו איום הטילים והאלימות בתוך הערים שרק החמירו את המצב והגבירו את המצוקה הנפשית ותופעות כמו דיכאון, חרדה, הפרעות אכילה, התמכרות למסכים ועוד".