בשיתוף פרופ' ארנון כהן ואינפומד
פסוריאזיס היא מחלת עור כרונית נפוצה המתאפיינת ברבדים יבשים ואדומים המופיעים על גבי העור ומכוסים בקשקשת לבנה. נגעי העור הנוצרים כתוצאה מהמחלה יכולים להופיע בכל אזור בגוף, אך הם שכיחים במיוחד בקרקפת, באזור המרפקים והברכיים, בגב, בחזה ואף באזור איבר המין.
צפו ברופא מסביר


מה גורם להתפתחות של פסוריאזיס?
באופן מפתיע, הגורם להתפתחות המחלה הוא מערכת החיסון של הגוף. למעשה, בקרב החולים מתרחשת פעילות מוגברת של מערכת החיסון אשר גורמת לדלקת בעור.
מעבר לכך, ישנו גם מרכיב גנטי ולחולים רבים יש קרוב משפחה מדרגה ראשונה (הורים, אחים), שסובל גם הוא מהמחלה.
מהן אפשרויות הטיפול במחלה?
אפשרויות הטיפול במחלה רבות וכוללות טיפולים מקומיים, טיפול בפוטותרפיה, תרופות ביולוגיות ועוד. החלופות השונות הקיימות כיום מאפשרות התאמת טיפול מדויקת לכל מטופל והגעה לתוצאה מוצלחת מאוד ולעיתים אף לעור נקי לחלוטין. עם זאת, כדי לבחור את הטיפול המתאים יש צורך בהתייחסות ראויה, בביצוע של בדיקות מקדימות וכן גם בדיקות מעקב.
אם הטיפול שקיבלתי אינו מועיל, מה ניתן לעשות?
כאמור, הטיפול מותאם באופן אינדיבידואלי לאחר בדיקה מקיפה בהתייחס למיקום הנגעים, סוגם, קיום של תחלואה נלווית ועוד. אם הטיפול שניתן לא מועיל ניתן לפנות לחלופות אחרות, אפקטיביות יותר. קיימים כיום טיפולים חדשים במחלה אשר באמצעותם ניתן להגיע לריפוי כמעט מוחלט ברוב החולים. אפשרויות חדשניות אלה עשויות לשפר את איכות חייהם של החולים באופן משמעותי.

תרפות ביולוגיות לפסוריאזיס

התרופות הביולוגיות לטיפול בפסוריאזיס ניתנות בזריקה תקופתית (אחת לשבועיים, חודש, חודשיים או שלושה חודשים). הבשורה הגדולה בשיטת טיפול זו היא יעילותה הגבוה והשפעתה המהירה. למעשה במרבית החולים תגובה לטיפול תושג לאחר שבועיים עד חודש. בנוסף, גם תופעות הלוואי כתוצאה מהטיפולים הביולוגיים נדירות מאוד.
האם הטיפול בכדורים ובזריקות לפסוריאזיס מסוכן?
הסיכוי להתפתחות של תופעות לוואי בעקבות נטילת התרופות או קבלת הטיפול בזריקות נמוך. עם זאת, במהלך הטיפול יש צורך בניטור ומעקב תקופתי של תפקודי הכבד והכליות. מעקב מסודר חיוני לבחינת יעילות הטיפול ובטיחותו.
התאמה נכונה של הטיפול ומעקב קבוע יסייעו במיתון המחלה וישיבו למטופלים את איכות החיים.
בשיתוף פרופ' ארנון כהן ואינפומד