מושתלי הריאה נותרו חשופים לקורונה - מחקר חדש של בית החולים בילינסון, שבדק את יעילות החיסון לקורונה של חברת 'פייזר' בקרב מושתלי ריאה, מגלה כי רק 18 אחוז מ-168 המשתתפים במחקר פיתחו נוגדנים נגד הנגיף - לעומת יעילות של כ-95 אחוז באוכלוסיית המחוסנים הכללית. המחקר, ראשון מסוגו, בדק את השפעות החיסון בקבוצה זו וצפוי להתפרסם בכתב העת היוקרתי Lancet. המשמעות: החיסון ככל הנראה פחות יעיל באופן משמעותי בקרב מושתלי הריאה.
קראו עוד:
יחד עם זאת, יש לציין כי מאז החיסון נרשמה ירידה בתמותה בקרב המושתלים וזאת על אף שרובם לא פיתחו נוגדנים. בבילינסון פועל מרכז ההשתלות הגדול ביותר בישראל, ועד כה כ-800 בני אדם עברו השתלת ריאה בבית החולים. במסגרת המחקר עברו המושתלים בדיקה סרולוגית שהראתה כי 82 אחוז כלל לא פיתחו נוגדנים לנגיף. ברקע תוצאות המחקר, בבית החולים שוקלים להמליץ למשרד הבריאות על מתן מנת חיסון שלישית למושתלים. בתוך כך יש לציין כי אחת הפגיעות המרכזיות של נגיף הקורונה היא בריאות ועל כן בהיעדר אפשרות אחרת – נותרים מושתלי הריאות חשופים במיוחד.
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
בדיקה סרולוגית הראתה כי 82 אחוזים כלל לא פיתחו נוגדנים לנגיף
(צילום: Shutterstock)
"הממצאים הפתיעו אותנו, משום שאנחנו מחסנים את המושתלים נגד דלקת ריאות ונגד שפעת ויש לנו רושם קליני שהחיסונים עוזרים", מסביר פרופ' מרדכי קרמר, מנהל המערך למחלות ריאה בבילינסון. "חשבנו לתומנו שגם בחיסון נגד קורונה תהיה תגובה טובה. עם זאת, אחרי שראינו את התוצאות ניתן בהחלט להבין אותן. מדובר על חולים מדוכאי חיסון שנוטלים תרופות שמחלישות את מערכת החיסון כדי שהגוף לא ידחה את השתל. השילוב של התרופות אותן נוטלים המושתלים באופן שגרתי מדכא את מערכת החיסון ומכאן שלא מפתיע שהם נוטים לקבל זיהומים ולפתח גידולים ובהם גידולים סרטניים. לכן אנחנו מבינים שרוב החולים לא פיתחו נוגדנים בגלל שמערכת החיסון שלהם לא נתנה להם לעשות זאת, וסיכויי הישרדות של מושתל ריאות שלקה בקורונה נמוכים במיוחד".
"מאז החיסון יש לנו מעט מאוד מושתלים שחלו בקורונה או שנפטרו, אז אולי יש להם מנגנון חיסוני מסוים או שהם נזהרים יותר. לא בדקנו את העניין הזה לעומק אך הנתונים שבידינו מראים מצד אחד שרמות הנוגדנים לא עולות ומצד שני - לא ראינו חולים עם מחלה קטלנית"
מנגד, פרופ' קרמר מבהיר כי "למרות הממצאים, מאז שהחיסון בוצע יש לנו מעט מאוד מושתלים שחלו בקורונה או שנפטרו, אז אולי יש להם מנגנון חיסוני מסוים או שהם נזהרים יותר. לא בדקנו את העניין הזה לעומק, אך הנתונים שבידינו מראים מצד אחד שרמות הנוגדנים לא עולות ומצד שני - לא ראינו חולים עם מחלה קטלנית".
2 צפייה בגלריה
פרופ' מרדכי קרמר, מנהל המערך למחלות ריאה בית חולים בילינסון
פרופ' מרדכי קרמר, מנהל המערך למחלות ריאה בית חולים בילינסון
"אין דרך לדעת בשלב זה כיצד תפעל המנה השלישית". פרופ' מרדכי קרמר, מנהל המערך למחלות ריאה בבילינסון
(צילום: דוברות בילינסון)

בתחילת השבוע דן הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) של משרד הבריאות בשאלת החיסון השלישי למדוכאי החיסון, אך טרם התקבלה החלטה סופית בנושא שכן אין תמימות דעים בין חברי הצוות ובין הגורמים המקצועיים השונים במשרד הבריאות באשר ליעילות המהלך. "למושתלי ריאה כדאי לתת מנת חיסון נוספת שתרים את רמות הנוגדנים ותיתן הגנה טובה יותר", אומר פרופ' קרמר. "בכל תקופת הקורונה אנחנו בתהליך של למידה, אז אפשר להגיד שלא נעשה כלום ואפשר להחליט שניתן לקבוצת מחוסנים חיסון שלישי ונראה את ההשפעה. אני לא בעד היעדר התערבות, אך מנגד אין דרך לדעת בשלב זה כיצד תפעל המנה השלישית".