כבר יותר מעשור שצופים מכל העולם מרותקים למסך אל מול סדרת הטלוויזיה זוכת האמי של ד"ר מהמט אוז, מומחה הבריאות הפופולרי ביותר בארצות הברית. בריאיון מיוחד ל-ynet על מגפת הקורונה, מספר ד"ר אוז על ההתמודדות האמריקאית עם הנגיף, ההתמודדות עם המשבר ברחבי העולם ועל הצורך, לדבריו, "לכבד" את הנגיף החדש ולא לזלזל בו.
"כמו ברוב העולם, התמהמהו גם בישראל להתייחס למחלה כמו שצריך", מסביר ד"ר אוז באולפן, "אנשים מופתעים ממקרי המוות, ממספר הנדבקים שעולה ומהצורך בסגר. צריך להתמודד עם נגיף שכזה ביעילות, ואם ישראל תצליח בשלושה שבועות להפחית את התחלואה ולמגר את המחלה, היא תימנע מחודשים על גבי חודשים של התמודדות קשה כמו כאן בארצות הברית".
על התמודדות ההנהגה בארצות הברית עם נגיף הקורונה אומר ד"ר אוז: "גם בארצות הברית וגם בשאר העולם - כשמערבבים פוליטיקה עם רפואה, מקבלים פשוט פוליטיקה. לרפואה אין מקום בתוך פוליטיקה, ואני חש שהאומה שלנו הייתה יכולה לתפקד טוב יותר בהתמודדות. קשה להבין עדיין כמה מתהליך ההתמודדות היה פוליטיקה וכמה ניסוי וטעייה. זה משהו שייקח לנו שנים להבין. ההנהגה האמריקאית מודה בכך שנעשו שגיאות".
"פאניקה היא לא תגובה טובה לשום אסון, ואני לא חושב שזו דרך טובה להתמודד באמצעותה עם הווירוס", הוא אומר, "אך מדובר על תהליך למידה ארוך שיימשך. אנחנו יודעים שהנגיף מתפשט באוויר, שמסכות עובדות ומונעות הדבקה ושגם חולים א-סימפטומטיים מידבקים. מדינות מזרח אסיה התמודדו עם הנגיף טוב יותר ממדינות המערב כי הן נחשפו למחלות כאלה בעבר. צריך לנצל את זה וללמוד מהן".

"אנחנו צריכים לכבד את הנגיף"

בדבריו, מתייחס ד"ר אוז לשאלת יכולתם של ילדים להדביק במחלת הקורונה, ואומר כי "נראה שילדים מקבלים את הנגיף אך לא מפיצים אותו כמו מבוגרים. ילדים לרוב לא חווים תסמינים, הם לא משתעלים את הווירוס החוצה, ונראה שאין להם סיכונים לטווח ארוך כמו לאוכלוסייה המבוגרת. השאלה האמיתית היא אם אופי המחלה בילדים יעזור לנו ליצור מנגון בו ילדים מוחרגים מהוראות הבידוד. למשל, אם ילד אחד נמצא חולה, אולי רק הוא צריך ללכת הביתה, או רק עם קבוצה קטנה של הסובבים אותו".
1 צפייה בגלריה
ד"ר מהמט אוז
ד"ר מהמט אוז
ד"ר מהמט אוז
(באדיבות ערוץ הבריאות לצופי HOT ו-yes)
מגפת הקורונה, מסביר ד"ר אוז, גררה את העולם לתקופה יוצאת דופן שמצריכה התמודדות בחזיתות רבות. "המגפה הזאת מלמדת אותנו שהסיכונים רבים ושאין לכולם תשובות. כל מדינה מנסה להחיל מדיניות, למשל המודל השוודי שרבים מתנגדים לו אבל מראה זווית נוספת של התמודדות. מערכות הבריאות והממשלות בעולם מתמודדות עם תקופה בה הציבור מאוד מנוכר, אנשים מרגישים מופרדים האחד מהשני.
"אנחנו נלחמים בנגיף בדרכים רבות, בודקים אם פעלנו נכון או לא, כן צריך סגר או לא צריך סגר? התרופות שלנו עובדות? אנחנו משתמשים בהם נכונה? אנחנו צריכים לכבד את הנגיף הזה, ואם לא נכבד אותו ונכיר בו כאיום, הוא יפגע בנו בצורה שלא דמיינו. אם נכבד אותו נבין שמדובר בבעיה רצינית", הוא מסכם, ואומר שחלק גדול מהעונה החדשה של "התוכנית של ד"ר אוז", שתשודר בישראל החל בחודש הבא, יוקדש להתמודדות העולמית עם נגיף הקורונה.
העונה ה-16 של תוכנית הטוק-שואו של ד"ר אוז מגיעה עשור אחרי ששודרה לראשונה, בשנת 2009. כבר בעונה הראשונה זכתה במועמדות לפרס האמי בקטגוריית תוכנית הטוק-שואו האינפורמטיבית הטובה ביותר. ד"ר אוז זכה באותה שנה בפרס האמי עבור מנחה הטוק-שואו הטוב ביותר.
לפני שהפך לרופא הטלוויזיוני הפופולרי בארצות הברית, אוז השלים את לימודיו באוניברסיטת הרווארד והמשיך לקצור תוארי MB ו-MBA מאוניברסיטת פנסילבניה לרפואה ומה-Wharton School. כיום משמש אוז כפרופסור לכירורגיה באוניברסיטת קולומביה ומחקריו מתמקדים בניתוחים להשתלת לב ובניתוחי לב שמידת פולשנותם מינימלית.
בהמשך הופיע כמומחה הבריאות התורן בתוכניתה של אופרה ווינפרי למשך 5 שנים, ייעץ להפקות קולנוע רבות וחיבר שישה רבי-מכר. מגזין טיים כלל את אוז ברשימת 100 האנשים המשפיעים ביותר והמגזין אסקוויר בחר בו כאחד מ-75 האנשים המשפיעים ביותר של המאה ה-21.
העונה ה-16 של "התוכנית של ד"ר אוז" תשודר החל ב-18 באוקטובר, ימים א'-ה' בשעה 17:15 בערוץ הבריאות (אפיק 29 ב-yes וערוץ 39 ב-HOT)