בשיתוף בזלת
בעיות שינה הן תופעה שכיחה ביותר, המאפיינות 30-35% מהאוכלוסייה הכללית. שכיחותן בקרב מבוגרים ואנשים הסובלים מבעיות בריאותיות, פיזיולוגיות או נפשיות, עולה עוד ומגיעה עד לכדי 50-60%. נדודי שינה (אינסומניה) הם מצב של שינה לא מספקת בלילה הגורמת לעייפות ולתפקוד לקוי במהלך היום. הסובלים מנדודי שינה סובלים בדרך כלל מאחת או יותר התופעות הבאות, קושי להירדם, שינה לא רצופה, התעוררות מוגברת או שינה שאינה איכותית.
נדודי שינה יכולים להוות בעיה בפני עצמה או להיות חלק מהתסמינים של מחלות נוירולוגיות, נפשיות או גופניות אחרות. היעדר שינה עלול להוביל למכלול בעיות בריאותיות ותפקודיות, ביניהן פגיעה במערכת החיסון, דיכאון, יתר לחץ דם וכאבי ראש.
טיפול בבעיות שינה מבוסס על שיטות התנהגותיות ו/או תרופתיות. קיימות כיום בשוק מספר תרופות מרשם או תרופות ללא מרשם לטיפול בבעיות שינה. סקרים רבים מדווחים על אחוזים גבוהים של אי שביעות רצון מהתרופות הקיימות, הנובעת בעיקרה מתופעות לוואי מרובות בתרופות המרשם ו/או אפקטיביות נמוכה באחרות. אלו מעלים את הצורך במציאת פתרונות אלטרנטיבים לסיוע בהפרעות השינה, ורבים פונים לקנאביס כחלופה תרופתית. לקנאביס פוטנציאל גבוה להיות הטיפול התרופתי המועדף עם יעילות טיפולית גבוהה ותופעות לוואי קלות. אכן, קנאביס משמש כהתערבות תרופתית לטיפול בהפרעות שינה במספרים הולכים וגדלים.
למרות שהפרעות שינה אינן התוויה מאושרת לשימוש בקנאביס, הן מהוות את אחד הגורמים המרכזיים בטיפול בקנאביס רפואי (יחד עם טיפול בכאב ובחרדה). הניסיון בשטח מלמד כי שיפור באיכות השינה הינו אחת הציפיות הראשונות של המטופלים ואחת ההצלחות הברורות בשימוש בקנאביס. בדומה, מחקרים שונים מלמדים כי הפרעות שינה וכאב הם מבין התסמינים השכיחים ביותר לטיפול בקנאביס רפואי.
סקרים מרובים אשר נעשו בקרב אנשים המשתמשים בקנאביס מלמדים על יעילות גבוהה של הקנאביס להקלה על בעיות שינה ושיפור איכות השינה (לרוב, 50-85% מהנסקרים מדווחים על הקלה משמעותית בהפרעות השינה). זו מלווה בתופעות לוואי קלות בלבד. שיפור באיכות השינה עקב שימוש בקנאביס דווח בקרב מטופלים בריאים ובקרב חולים במחלות אחרות, ביניהם כאב כרוני, פוסט טראומה ואחרים. בקרב מטופלים עם פוסט טראומה, צריכת קנבינואידים סייעה באופן משמעותי להפחתה בתדירות סיוטי הלילה.
המערכת האנדוקנבינואידית, המווסתת מגוון רחב של תהליכים פיסיולוגיים ונפשיים, מעורבת גם בוויסות מסלולי השינה במוח. רמות האנדוקנבינואידים (קנבינואידים ממקור פנימי) משתנות לאורך היום וקשורות בתחושת העירנות או העייפות שאנו חווים. קנבינואידים ממקור צמחי (קנאביס), ובעיקרם THC ו- CBD, נקשרים או משפיעים על הקולטנים במסלולי השינה ומסייעים בהשריית שינה. מבחינה מנגנונית הן ל-THC והן לCBD- יכולת השפעה על מסלולי השינה במוח וסיוע בהשריית שינה.
כידוע, קנאביס מכיל מאות חומרים פעילים והמושג קנאביס מאגד תחתיו מגוון רחב של מוצרים בעלי השפעות טיפוליות מגוונות. על כן, ההתייחסות המתאימה צריכה לדייק את אופן השימוש. הבדלים בהרכב החומרים הפעילים, כמו גם בדרכי המתן, קובעים את דפוס ההשפעה הטיפולית, עוצמתה ומשך פעולתה. כך, מוצרי קנאביס מסויימים מתאימים יותר לטיפול בהפרעות השינה מאשר אחרים.
מחקר אשר פורסם לאחרונה ניסה לבחון את יעילות הטיפול בקנאביס בהפרעות שינה כתלות בהרכב החומרים הפעילים. באופן כללי ומעבר לאופי המוצר הספציפי, מצא המחקר הפחתה משמעותית בחומרת הפרעות השינה עם השימוש בקנאביס (הפחתה ממוצעת של 4.5 נקודות בסולם של 0-10 במדדים הקשורים בהפרעה לשינה). עם זאת, זנים מסויימים היו יעילים יותר לטיפול בהפרעות שינה מאשר זנים אחרים. המחקר לא מצא קשר ברור בין תכולת ה- THC או ה- CBD ובין הפחתת החומרה של הפרעות השינה. מכאן, מציעים החוקרים כי חומרים נוספים, ביניהם טרפנים וקנבינואידים משניים משפיעים על יעילות הקנאביס כטיפול בהפרעות שינה.

סאטיבה, אינידיקה, טרפנים ומה שביניהם

סאטיבה ואינידקה הם למעשה מינים שונים של קנאביס המובחנים בוטנית האחד מהשני ונבדלים במראה הצמח, במקור הגיאוגרפי שלו ובסוג ההשפעה על המטופל. מרבית, אם לא כלל הזנים הקיימים כיום בשוק, הינם תוצאה של הכלאות גנטיות שנעשו במשך דורות רבים, כך שזני אינידקה או סאטיבה טהורים אינם בנמצא.
בכל זאת, המושגים אינדיקה/ סאטיבה הם מבין המושגים המושרשים ביותר בתחום ומשמשים באופן גורף להבחנה בין מוצרים בעלי אופי סדטיבי/ מרגיע לשימוש בלילה ובין אלה המתאימים לשימוש ביום. הן בתחום הפנאי והן בחלק ארי של מוצרי הקנאביס הרפואי, מקוטלגים המוצרים כמוצרי אינדיקה או סאטיבה. מה קובע את היות המוצר בעל אופי אינדיקה או בעל אופי סאטיבה? מתבהר היום יותר ויותר כי ההבדלים העיקרים בין זני האינדיקה והסאטיבה נגזרים מההבדלים בתכולת הטרפנים שלהם, כך שטרפנים ספציפיים מאפיינים את זני האינידקה ואחרים את זני הסאטיבה.

שמנים לעומת תפרחות – משך ההשפעה

מספר הולך וגדל של מטופלים מעדיפים שימוש בשמנים על גבי תפרחות למשך הלילה שכן השפעתם של השמנים ממושכת יותר. נראה כי שמני אינדיקה, המשלבים השפעה מרגיעה לאורך זמן עשויים לתת את המענה האופטימלי לטיפול בהפרעות שינה. האם אלה קיימים בשוק? לא.
למעשה, אין כיום בשוק שמנים הראויים להיקרא שמני אינדיקה או שמני סאטיבה. שמן שהופק מתפרחת אינדיקה אינו משמר את התכונות שנתנו לתפרחת את אופי האינדיקה ואת ההתאמה לשימוש בלילה. בדומה, שמן שהופק מתפרחת סאטיבה אינו משמר את התכונות שנתנו לתפרחת את אופיה ואת ההתאמה לשימוש ביום.
מאחר והטרפנים המרכזיים המבחינים בין זני אינדיקה וסאטיבה הינם טרפנים נדיפים המסולקים באופן מוחלט כמעט בתהליכי הכנת שמן הקנאביס, אובדת האבחנה בין מוצרי אינדיקה למוצרי סאטיבה בשמנים. במילים אחרות, אין לשמנים הקיימים בשוק התאמה ייעודית לשימוש בלילה או ביום.
במחקר מקיף שנערך בחברת בזלת בשנים האחרונות איתרנו את הטרפנים המשמשים בהשריית שינה, ואת אלה היעילים להגברת המיקוד והעוררות (בהתאמה לאופי אינדיקה וסאטיבה קלאסיים). על סמך מחקרינו, פיתחנו שמנים מועשרי טרפנים מרגיעים ומשרי שינה לשימוש בלילה, ושמנים המועשרים בטרפנים המאפשרים עוררות ומיקוד קשב לשימוש ביום. שמנים מועשרי טרפנים ללילה וליום יאפשרו אפקט טיפולי מיטבי להפרעות שינה מחד ולתפקוד יומי באידך.

הכותבת היא ד"ר למדעי המוח, מדענית בכירה בקבוצת בזלת
• יודגש כי קנאביס אינו מרפא את הפרעת החרדה וכי הוא אינו מחליף טיפול של אנשי מקצוע.
• מוצרי קנאביס רפואי אינם בגדר תרופה שנרשמה כדין ואין לייחס להם סגולות מרפא. רכישתו וצריכתו של קנאביס מותנית במרשם רופא שהוסמך לכך. כל שימוש אחר מנוגד לחוק הפלילי.

בשיתוף בזלת