בתקופה האחרונה קראנו לא מעט על פריחתה של תעשיית ההזרקות לפנים. נושא פחות פופולרי עליו כמעט ולא קראנו הוא - מתי הזרקות הן לא הפתרון. יש מצבים בהם אין מקום לטיפול. על אחת כמה וכמה כשמציעים הזרקות כפתרון חליפי לניתוח בגיל המבוגר.
מלבד הזרקות, תחום משגשג בשנים האחרונות, קיים תחום נוסף וגדל לא פחות – המכשור הרפואי על סוגיו השונים - לייזר, אולטרסאונד, אנרגיית חום ורבים אחרים. שני הפתרונות הללו יכולים להינתן ברב המקרים על ידי על מי שהוא רופא (ללא קשר להתמחותו ולהכשרתו). בהתאם לכך, רופאים רבים מוצאים בתחום האסתטיקה עניין ולוקחים בו חלק מרכזי או שולי בעבודתם.
בכירורגיה הפלסטית בכלל ובתחום המכשור וההזרקות בפרט יש מקום לתיאום ציפיות אמיתי בין הרופא למטופל בכדי לא ליצור מצג שווא והבטחות שפשוט אי אפשר לקיים.

הזרקות לפנים: יעיל ביותר לגילאי 30-40

הזרקת חומרי מילוי בצורה נכונה ומקצועית יכולה להחזיר לפנים נפחים שאבדו ולשוות מראה צעיר ורענן יותר. אלא שמזרק אחד של חומר מילוי או אזור אחד של הזרקת בוטוליניום טוקסין (בוטוקס) - לא יכולים להחזיר את הפנים לאיך שנראו לפני שלושים שנה ואפילו לא עשור לאחור.
חשוב להגיד באופן ברור – מזרק אחד של חומר מילוי או אזור אחד של בוטוליניום יכולים לעשות שינוי משמעותי אצל נשים צעירות בנות 30-40, שהקמטים אצלן אך עתה הופיעו בין הגבות או לצידי הפה.
2 צפייה בגלריה
מתאים בעיקר עד גיל 40. הזרקות לפנים
מתאים בעיקר עד גיל 40. הזרקות לפנים
מתאים בעיקר עד גיל 40. הזרקות לפנים
(צילום: shutterstock)
החומרים המוזרקים לפנים נספגים והשפעתם עוברת. חומצה היאלורונית מחזיקה למשך 6-12 חודשים, ולא יותר. השפעת הבוטוליניום חולפת אפילו קודם, אחרי 3-6 חודשים. כל הבטחה או טענה אחרת, אינה מבוססת מדעית ובסופו של דבר התוצאות יביאו לאי־שביעות רצון.
חשוב להבין: ההזרקה לפנים היא פעולה רפואית חודרנית. ככזו, היא מחייבת בדיקת רופא לצורך קבלת מידע רפואי מלא, שמירה על חיטוי ראוי, צילום הפנים לפני ההזרקה בזוויות שונות והסבר רפואי מקיף, שאליו חייבת להתלוות חתימה של המטופלת על טופס הסכמה מדעת. חתימה על טופס שכזה מוודאת גם שלמטופל הבנה מלאה של הטיפול: סוג החומרים המוזרקים, כמותם, השפעותיהם וסיבוכים אפשריים בעקבות ההליך.
כשהכל מצליח –הכל נהדר. הבעיה מתחילה כשיש סיבוך או תוצאה קוסמטית שאינה משביעת רצון. במקרים כאלה אתם רוצים להיות בידיים מיומנות, שמכירות את דרכי הטיפול בבעיה. אלה המקומות שבהן הניסיון של הרופא המטפל הוא קריטי.

חוזרים לניתוחים להרמה והצערת הפנים

אלא שככל שגיל המטופל עולה, נדרשת מיומנות גבוהה יותר בהזרקות על מנת להגיע לתוצאה מיטבית תוך שמירה על מראה טבעי. במקרים אלה רצוי שלרופא יהיה גם הידע והיכולת לנתח.
מנתוני האיגוד האמריקאי לכירורגיה פלסטית ואסתטית, מצטיירת מגמה של שיבה לחיקם של הניתוחים להרמה והצערת הפנים כשהזרקות רק מלוות את התוצאה הניתוחית, בעיקר בשמירה על איכות העור.
מגמה זו דומה גם בישראל. נשים שמגיעות לגיל 50, אחרי עשור של הזרקות, מבינות שבכדי להשיג את האפקט אותו הן מחפשות, הן צריכות לבקר בחדר הניתוח.
יש נשים שבשום אופן לא רוצות לעבור ניתוח. לנשים אלה יש להבהיר באופן שאינו משתמע לשתי פנים שהן זקוקות לטיפול נרחב יותר מאשר מזרק חומצה בצידי הפה.
הטיפול יכלול ככל הנראה כמה אזורי הזרקה של בוטוליניום, ויהיה משולב בהזרקת מספר מזרקי חומצה היאלורונית, ובדרך כלל ישולבו בו מספר קבוצות של חומרי מילוי בעלי סמיכויות שונות לאזורים השונים של הפנים. וגם אז, זה לא יראה כמו אחרי ניתוח להרמת פנים, והתחזוקה השוטפת של הפנים כל 6-12 חודשים תגיע בעלותה תוך זמן לא ארוך לעלות הניתוח.
2 צפייה בגלריה
במקרים בהם יש עודף שומן לא גדול ונפילה שאינה מאד משמעותית ניתן לטפל באמצעות טכנולוגיות מתקדמות ובהן חימום חיצוני על-ידי אולטרסאונד או לייזר
במקרים בהם יש עודף שומן לא גדול ונפילה שאינה מאד משמעותית ניתן לטפל באמצעות טכנולוגיות מתקדמות ובהן חימום חיצוני על-ידי אולטרסאונד או לייזר
במקרים בהם יש עודף שומן לא גדול ונפילה שאינה מאד משמעותית ניתן לטפל באמצעות טכנולוגיות מתקדמות ובהן חימום חיצוני על-ידי אולטרסאונד או לייזר
(צילום: shutterstock)
אזור הצוואר, שמטריד לא מעט נשים וגברים באזור גיל ה-50 מצריך התערבות אחרת מאשר הזרקות וכאן אנחנו מגיעים למכשור הרפואי. חשוב מאד לציין, שצוואר נפול עם עודף עור משמעותי לא מתאים לטיפול במכשור רפואי וניתן לטפל במצב זה רק על-ידי הליך ניתוחי.
אלא שבמקרים בהם יש עודף שומן לא גדול ונפילה שאינה מאד משמעותית ניתן לטפל באמצעות טכנולוגיות מתקדמות ובהן חימום חיצוני על-ידי אולטרסאונד או לייזר. האולטרסאונד מסוגל על ידי חימום לגרום למיצוק העור וכתוצאה מכך להרמה מסוימת. הלייזר יכול בפעולה פולשנית מינימלית להמיס עודף שומן ולהדק את הצוואר. טכנולוגיות אלו הולכות ותופסות חלק גדול בטיפולים הלא ניתוחיים של הצוואר וצידי הלסת.
אלו שאינן מעוניינות בניתוח, אך נואשו מהזרקות, תצטרפנה לקבוצה הולכת וגדלה של נשים אשר ינסו את הטיפולים הללו למיצוק והרמת הפנים ללא ניתוח. יודגש כי ככל שטיפולים אלה אינם מזיקים ואינם כרוכים כמעט בסיבוכים ובהחלמה, כך גדלה גם אי־הוודאות הקשורה ליעילות הטיפול ולתוצאותיו.
לסיכום, אני מאמין במראה טבעי, פרופורציונלי ולא "מנותח" שאליו ניתן להגיע רק אם מתאימים את הטיפול המדויק למטופל, גם אם זה מצריך מאתנו הרופאים לסרב לבצע טיפול שלא יעזור או יגרום למראה לא טבעי.