שאננות, עלייה בנדבקי הקורונה וחשש כבד מהחורף: באיגוד הישראלי למחלות זיהומיות חוששים מהחודשים הבאים וקוראים להכשרת צוותים רפואיים בהקדם. פרופ' מירי וינברגר, יו"ר האיגוד, התראיינה באולפן ynet ואמרה: "אם המצב ימשיך בצורה כזאת, הצוותים הרפואיים עלולים לאבד שליטה במצב".
בריאיון, הסבירה פרופ' וינברגר כי תקופת הרגיעה, בה נסגרו מחלקות קורונה, הגיעה לקיצה. "המחלקות מתחילות להתמלא, נפתחות מחלקות של טיפול נמרץ לחולי קורונה, ובניגוד לתחילת המגפה בה בתי החולים סגרו את כל הפעילות האלקטיבית, עכשיו הכל בפעילות מלאה. כבר יש חולים במסדרונות".
1 צפייה בגלריה
חולים מאושפזים במסדרונות
חולים מאושפזים במסדרונות
"חולים כבר מאושפזים במסדרונות"
(צילום: טל שחר)
הזעקה של הצוותים הרפואיים בצילה של ההתפשטות המחודשת של מחלת הקורונה, מסבירה פרופ' וינברגר, חולשת על כל הנוגעים בכך. "המחלקות הפנימיות בתפוסה מלאה גם ככה, ואין צוותים רפואיים שאפשר להקצות רק לחולי קורונה. המחלקות החדשות נפתחות כאילו יש מאין, אבל המחיר הוא עומס על הצוותים הרפואיים. גם האחיות זועקות, הן נקרעות בין הטיפול השוטף בחולים ובין הצורך להתנייד עכשיו למחלקות הקורונה".
הפתרון, היא מסבירה, הוא הכשרה מהירה של צוותים רפואיים שיטפלו בחולי קורונה קשים ומונשמים ויציאה מהשאננות שפוקדת את הציבור. "בזבזנו זמן יקר עם השאננות שפקדה אותנו אחרי שהעקומה האפידמיולוגית השתטחה. היו לנו פחות מ-10 חולים חדשים ביום אז, וכעת עלינו לכמה מאות. השאננות הזו פוקדת את כולם, גם את הציבור שמשוכנע שמדובר בהפחדות. הצעדים הראשוניים היו חריפים והצליחו לרסן את המחלה, אבל האוכלוסייה נותרה לא מחוסנת וכעת נדבקת כמו אש בשדה קוצים".
בחורף הקרוב, צופה פרופ' וינברגר, גם המלחמה בשפעת לצד הקורונה תהיה תלויה בכוח אדם והשקעה כספית. "הבעיה היא לא לאבחן קורונה או שפעת, הבעיה היא איפה ישכבו החולים האלה ומי יטפל בהם. הנושא של בדיקות מהירות לקורונה ושפעת אפשר לפתור באמצעות כסף. אבל את נושא הצוותים הרפואיים אי אפשר לפתור במהירות. קיים כרגע משא ומתן עם משרד הבריאות על 300 תקנים חדשים לצוות רפואי, אבל הדבר הזה היה צריך לקרות לפני הרבה זמן, הרבה לפני מגפת הקורונה. אנחנו מתריעים זמן רב על המחסור במשאבים ובצוות לבתי החולים".