יותר ויותר מחקרים אפידמיולוגיים מהשנים האחרונות מצביעים על הקשר בין מחסור בוויטמין D לפגיעה במערכת החיסון בכלל ולהתרחשות זיהומים נשימתיים בפרט. בדומה למחלה הנגרמת עקב הידבקות בנגיף הקורונה COVID-19, חסר בוויטמין D עלול לגרום לפגיעה בייצור של נוגדנים ובפעילותם של תאים בולעניים שמטרתם להילחם בזיהומים נשימתיים. בתוך כך, ממליץ משרד הבריאות על נטילת ויטמין D פעם ביום, בגודל הקצובה היומית המומלצת.
ויטמין D הינו חומר מסיס שומן הנוצר בתהליך כימי בעור, בהשפעת קרניים אולטרה-סגוליות (UVB) הנפלטות מהשמש. חלק מכמות הוויטמין שנוצרת נאגרת ברקמת השומן ומשתחררת משם בהדרגה במשך כ-3 חודשים, וכך ככל שכמות ויטמין D במאגרים גדולה יותר, ימנע מחסור בחודשי החורף בהם פוחתת החשיפה לקרינת UVB. במצבים של השמנת יתר, נראה כי ויטמין D שוקע באופן בלתי הפיך בשומן העודף, וכתוצאה מכך קיים סיכון מוגבר לחסך בוויטמין זה.
על פי מטא אנליזה (ניתוח של אסופת מחקרים) שבוצעה בידי ה-NHS הבריטי ואספה נתונים מ-10,933 נחקרים ב-25 מחקרים קליניים שהתרחשו ב-15 מדינות שונות, נמצא כי תיסוף של ויטמין D הפחית סיכון להתרחשות זיהומים בדרכי הנשימה. נטילת תוספי ויטמין D בקרב נחקרים בעלי רמות נמוכות של הווטמין בכניסה למחקר, הפחיתו סיכון לזיהומים בדרכי הנשימה ב-40%, ואילו באנשים בעלי רמות גבוליות-תקינות של הוויטמין, הופחת הסיכון ב-12%.
מסנן קרינהמסנן קרינה
בכל מצב של חיץ בין קרינת השמש לעור -גובר הסיכון לחסר בוויטמין D
(צילום: shutterstock)

איך נמנעים ממחסור בוויטמין D?

בתקופה זו של הסתגרות בבית וכתוצאה מהמודעות ההולכת וגוברת לנזקי השמש, נוצר מצב בו עשוי להתקיים מחסור בוויטמין D. למעשה, בכל מצב שבו נוצר חיץ בין קרינת השמש לעור, באמצעות ביגוד, קרם הגנה או היעדר חשיפה לשמש בגלל שהיה ממושכת במשרד או בבית, גובר הסיכון לחסר בוויטמין, ועמו הסיכון להיחלשותה של מערכת החיסון.
שיחה טלפונית מהבידודשיחה טלפונית מהבידוד
במיוחד בתקופת הבידוד הביתי: מחסור בוויטמין D
(צילום: Shutterstock)
מעבר לחשיפה מבוקרת לשמש המומלצת, טיפול במינון יומי או שבועי של ויטמין D עשוי לתמוך בהפחתת התגובה הדלקתית שמובילה להחמרת התסמינים הנשימתיים בחולים שנדבקו בנגיף הקורונה. לכן, חשוב שאנשים שנוטלים טיפול בויטמין D בגלל אוסטיאופורוזיס או חסר ויטמין D שתועד בעבר, יקפידו על נטילת טיפול זה במינון מומלץ ובאופן סדיר.
בעת ההתסגרות בבית וחשיפה מועטת לשמש, כדאי לקחת בין 800 ל-1000 יב"ל ליום של ויטמין D לאנשים במשקל תקין ו-2000 יב"ל ליום לאנשים עם BMI מעל 30. לעתים יומלץ למטופלים לקחת מינון מעט יותר גבוה לפי ניסיון העבר של המינון הנדרש להגעה ולשמירה על רמות היעד, יש להקפיד לקחת מינון זה באופן סדיר, ובעדיפות למינון יומי.
חשוב לציין, עם זאת, כי אין כל יתרון בנטילה של מינון גבוה של ויטמין D. שימוש במינון גבוה לאורך זמן עלול להיות כרוך בסיכונים, כך שכדי להשפיע על מערכת החיסון, עדיפה נטילה של מינון יומי על פני מנות העמסה. אנשים שמתקשים מאוד לקחת מינון יומי יכולים לרכז לקיחה לפעם בשבוע, אך לא לעתים רחוקות מכך.

פרופ' צופיה איש-שלום היא מומחית לרפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה, בית חולים אלישע, סיו"ר עיל"א