בשיתוף פורום Reboot
תתארו לכם שהראייה ההיקפית שלכם הולכת ומיטשטשת עד שבהדרגה אתם מאבדים את היכולת לראות. שדה הראייה שלכם הולך ומצטמצם עד למצב שבו אתם מרגישים שאתם מביטים בעולם דרך צינור. גם הראייה הזו נתונה בסכנה והיא עלולה להצטמצם עוד עד למצב של אובדן הראיה.
זהו תהליך של אובדן הראייה ההדרגתי שעובר אדם עם גלאוקומה, או כמו שהמטופלים שלי קוראים לה במרירות: "הגנב השקט של הראייה".
תהליך הדרגתי זה לא מלווה בשום תסמינים בעיניים. הוא מתחיל בהיקף ובהדרגה מתקדם לכוון המרכז. הבעיה היא שרובינו לא מודעים לראייה ההיקפית שלנו, כך שכל עוד הראייה המרכזית שלנו חדה וברורה אנו מרגישים שאנו רואים היטב.
בכדי שנוכל לראות, תמונת העולם שמולנו מועברת דרך העין אל קולטנים שנמצאים בשכבת הרשתית. מהקולטנים המידע מועבר דרך סיבים עצביים אל המח הראייתי. רק כאשר המידע מגיע למח אנו רואים את מה שלפנינו. המידע הראייתי מהקולטנים מועבר לכ 1.2 מיליון סיבים המתאגדים יחד לעצב הראייה (הדומה לחבל עבה הבנוי מהרבה סיבים דקים). העברת המידע הראייתי מהעין למח נעשית על ידי עצב הראייה ותלויה בתקינותו.
הרבה גורמים יכולים לפגוע בעצב הראייה. השכיח שבהם הוא לחץ תוך עיני של הנוזל בעין. כאשר הלחץ גבוה הוא משפיע באופן גורלי על עצב הראייה והסיבים העצביים המרכיבים אותו מתים בזה אחר זה, בתהליך איטי והדרגתי (בדומה לחבל שגוזרים את סיביו בהדרגה).
רק לאחר שימותו יותר מ 50% מהסיבים מתחילה ירידה בשדה הראייה שלנו, בדרך כלל בהיקף. ככל שתגדל כמות הסיבים המתים תתקדם הפגיעה בשדה הראייה. לעיתים רק לאחר מוות של יותר
מ 90% מהסיבים אדם יהיה מודע להגבלה בשדה הראייה שלו.
באמצעות הורדת הלחץ התוך עיני ניתן לעצור את אובדן הראייה ולהציל את סיבי הראייה שעדיין נותרו, אך אלו שמתו כבר לא יחזרו לתפקד.
לכן - גילוי מוקדם של גלאוקומה הוא קריטי. זאת ניתן לעשות באמצעות בדיקה פשוטה אצל רופא העיניים. אם יש לכם גלאוקומה ואבחנתם אותה בתחילת הדרך, לפני הנזק הראייתי, תוכלו לקבל טיפול להורדת הלחץ וכך הראייה הטובה שלכם ושדה הראייה יישארו שמורים. זאת באמצעות טיפולים מגוונים כגון טיפות, כדורים, טיפולי לייזר או ניתוחים.
הגלאוקומה אינה מחלה נדירה. היא גורם מספר 2 לעיוורון בעולם עם 8 מיליון איש שהתעוורו מגלאוקומה. השכיחות של המחלה עולה עם הגיל. בין גיל 40 ל- 70 הסיכון לגלאוקומה עולה פי חמש, ובגיל 80 אחד מכל עשרה אנשים יהיה חולה גלאוקומה. אם יש חולה גלאוקומה במשפחה שלך או אם אתה מטופל בסטרואידים הסיכוי לפתח גלאוקומה גבוה אף יותר.
ולכן כולם צריכים לעבור בדיקת עיניים מגיל 40 . בדיקת העיניים השגרתית הזו עשויה להציל את הראייה שלכם.
אז בואו נקדיש כמה דקות כדי לשמור על אחד הדברים היקרים ביותר, הראייה שלנו.
נתראה במרפאות העיניים.
צפו בשיחת הבריאות של ד"ר דרורי וגשל לילך:
ד"ר דרורי וגשל לילך היא ראש שירות הגלאוקומה במרכז הרפואי האקדמי ברזילי, מומחית לגלאוקומה וקטרקט.
שיחת הבריאות בשיתוף פורום ריבוט המעודד חדשנות ויזמות ישראלית במערכת הבריאות ואת השיח הציבורי בתחום. שיחות בריאות נוספות

בשיתוף פורום Reboot