"זה גל התחלואה הקשה ביותר שראינו", אומר הבוקר (א') פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן, בראיון לאולפן ynet . "יותר מ-1,400 איש מתו במהלך ינואר, ואחרי חמישה שבועות של סגר אנחנו נמצאים היום עם מספר מאומתים גבוה יותר ממה שהיה בזמן הכניסה לסגר, לפני חמישה שבועות. מצד שני, אנחנו כבר רואים במשך שבוע שלם ירידה מובהקת ומשמעותית במספר המאומתים. מקדם ההדבקה נמצא מתחת ל-1, מה שאומר שמדי יום יש פחות ופחות נדבקים".
קראו עוד:
פרופ' סגל התבקש להתייחס לדבריו של ח"כ נפתלי בנט, לפיהם חל שינוי לרעה בנושא. "זה נכון ולא נכון", אמר. "כשה-R, מקדם ההדבקה, נמוך מ-1, המגפה מתכווצת. כשהוא גבוה מ-1, היא מתפשטת. מקדם ההדבקה היה 0.9 ועלה ל-0.95. כלומר, אנחנו עם 10% פחות מאומתים מהשבוע שעבר, אבל לפני מספר ימים היינו עם 20% פחות. קצב הירידה הואט, אבל אנחנו עדיין בירידה. הנתון היותר חשוב כרגע הוא מספר החולים הקשים, שנותר יציב - כ-1,200 בשבועיים האחרונים. זה מספר גבוה מאוד, שיוצר עומסים גדולים בבתי החולים וגורם לתמותה עודפת".
להערכתו, בגל השני הגיעה התמותה העודפת לכ-20%, ובגל השלישי - לכ-30%.

ולמרות הכול, הוא אופטימי. "מניתוחים שאנחנו עושים, ניכרת השפעה של החיסונים על הקבוצה שהתחסנה", אומר פרופ' סגל. "אנחנו רואים את זה בהרבה היבטים. אנחנו רואים, למשל, שבערים שבהן התחסנו הכי הרבה אנשים בקרב בני 60 ומעלה, יש ירידה של 50% במספר המאומתים, ירידה של 40% במספר המאושפזים וירידה של 15% במספר החולים הקשים. לא רואים את המגמה הזו בקרב בני 50 ומטה באותן ערים - הקבוצה שרובה עדיין לא התחסן - וגם לא בערים שבהן פחות התחסנו. האפקט של החיסון ניכר".
לדבריו, היישובים שבהם אחוז החיסונים הוא גבוה הם מבשרת ציון, רמת השרון, ראש העין והרצליה. ערים שבהן אחוז החיסונים הוא נמוך - נצרת, אשדוד ולוד. "במגזר הערבי מתחסנים הכי פחות", אמר, "והבא אחריו - המגזר החרדי".
על ההחלטה להאריך את הסגר בשבוע נוסף, אמר: "למרות השפעת החיסונים על התחלואה הקשה, ועל אף שקופות החולים דיווחו על ירידה בהדבקות, אי אפשר להתעלם מהעובדה שמספר החולים הקשים הוא מאוד-מאוד גבוה, ומכיוון שמחיר הטעות הוא גבוה, ייתכן שכדאי לקחת עוד כמה ימים כדי לוודא שמגמת הירידה נמשכת. ברמה האסטרטגית, אנחנו חייבים להמשיך לדאוג לחיסון כלל האוכלוסייה, עם דגש על קבוצת הסיכון. מבצע החיסונים מתנהל מאוד יפה, אבל עדיין יש מגזרים שלמים שמתחסנים הרבה פחות".
אשר לאפשרות לפתוח את מערכת החינוך, אמר פרופ' סגל: "חייבים להקפיד על פתיחה מדורגת. פתיחה לא מדורגת תביא אותנו למקדם הדבקה מאוד גבוה ולביטול ההשפעה של החיסונים. לאור השפעות החיסונים, אני צופה שבשבוע הקרוב נראה ירידה במספר החולים הקשים".