"לפי כל הציפיות והמודלים, היינו אמורים להיות במקום אחר הבוקר. היינו צריכים לראות ירידה במספר המאומתים במספרים יותר גדולים ממה שאנחנו רואים כעת", אומר פרופ' רן בליצר, ראש קבינט הקורונה ב"מגן ישראל" וראש מערך החדשנות בקופת חולים כללית, הבוקר (ד') באולפן ynet. "היינו צריכים גם להתחיל לראות את הירידה במספר החולים הקשים, ואנחנו לא רואים את המגמה הזו בעוצמה שציפינו לה".
קראו עוד:
לדבריו, אחת הסיבות האפשריות לכך היא הזן הבריטי, "שהעדויות שהוא מידבק יותר, הן די חזקות", אומר פרופ' בליצר. "האם הוא גורם גם ליותר תחלואה קשה - זה עדיין נבחן. הבריטים הוציאו הודעה שאכן כך, שהוא יוצר תחלואה יותר קשה, אבל זה עוד לא אומת במקומות אחרים וגם לא בישראל.
"לגבי החולים הקשים, היינו צריכים לראות את ההשפעה של מבצע החיסון, אבל מחצית מהמבוגרים, בני ה-60 פלוס שהתחסנו, נמצאים עדיין בתקופת הביניים: עדיין לא עברו שבעה ימים מאז שקיבלו את החיסון השני, ולכן עוד לא רואים אצלם את מלוא ההשפעה. אנחנו לא צריכים למהר ולהסיק מסקנות לגבי ההשפעה הצפויה של מבצע החיסונים. אני עדיין מאוד אופטימי ומקווה שבשבוע וחצי הקרובים נראה ירידה משמעותית במספר החולים הקשים, וזאת משום שיותר ויותר מבוגרים יעברו לשלב שבו הם מוגנים בזכות החיסון".
פרופ' בליצר הצביע על שני תהליכים שמתרחשים כעת במקביל, ואין לדעת מה יגבר בכל רגע נתון. האחד הוא התפתחותו של הזן הבריטי - "שאנחנו לא לגמרי יודעים לנבא לגביו", הוא אומר. "המודלים שמנסים לחזות מה קורה, לא פוגעים". התהליך השני הוא מבצע החיסונים. "למדינת ישראל יש תקווה, יש קרן אור שאין כמעט לאף מדינה אחרת", כך פרופ' בליצר. "בעוד שבועיים רוב האנשים הפגיעים ביותר במדינה, בני ה-60 פלוס, יהיו שבעה ימים אחרי חיסון שני. אין אף מדינה בעולם שיכולה להגיד את זה. שבועיים מהיום נוכל לראות את ההשפעה של החיסון באופן משמעותי".
לשאלה, איזה המלצות הוא יכול לתת לשרי הממשלה, שיתכנסו בקרוב כדי להחליט על מדיניות הסגר, השיב: "ההחלטה צריכה ליפול ביום חמישי (מחר) על סמך הנתונים שנראה אז. אם לא נראה ירידה במספר החולים הקשים, אם לא נראה ירידה בסך כל התחלואה - יהיה בלתי אפשרי לשחרר את המשק. אבל אם כן נראה ירידה דרמטית בתחלואה, זה ייתן אומץ למקבלי ההחלטות לבוא ולהגיד: 'אנחנו יכולים לבנות על המשך המגמה ולעשות איזשהו ויתור'. הכול תלוי במה שנראה ביום חמישי. יש לי תקווה שביום-יומיים הבאים תתחיל המגמה שאנחנו מחכים לה".
על סגירת נתב"ג המאוחרת אמר: "חלק מהסוסים כבר ברחו מהאורווה מזמן. הווריאנט הבריטי והדרום אפריקני כבר כאן. צריך למנוע רכבת אווירית של חולי קורונה". אשר למגזר החרדי ולהתקהלויות שמתרחשות בו, אמר פרופ' בליצר: "הם מסכנים דבר ראשון את עצמם. צריך לחזק את הרוב הדומם ולחזק את המנהיגים שתומכים בהגבלות".