בתי החולים התבשרו היום (ד') כי מבנה הסטאז' בבתי החולים לסטודנטים לרפואה צפוי להשתנות. על פי השינוי, במחצית השנייה הסטאז'רים יהיו במחלקות הפנימיות ובמחלקות קורונה ורפואה דחופה בלבד.
מטרת השינוי היא לזרז את קליטת הסטאז'רים לעבודה במחלקות הקורונה, וזאת על רקע מצוקת כוח האדם בבתי החולים.
מגייסים רופאים למאבק בקורונה
במסגרת המבנה החדש צפויים "להתכווץ" כל חודשי הסטאז' במחלקות החובה על פי המודל הבא: הסטודנטים ישהו במשך שלושה חודשים במחלקה לרפואה פנימית, חודש אחד במחלקה כירורגית, חודש אחד ברפואת ילדים וחודש אחד ברפואה דחופה בדומה לסטאז' הנוכחי.
2 צפייה בגלריה
(לקצר את תקופת הסטאז'(צילום: שאול גולן)
לשם השוואה, בחלק מהסטאז'ים כיום ישנה אפשרות של עבודה במשך שישה חודשים במחלקות פנימיות, ופרקי זמן ארוכים יותר גם במחלקות הכירורגיות ומחלקות הילדים. סטודנטים המעוניינים להתמחות ברפואה פנימית יוכלו להתחיל את ההתמחות כבר במחצית השנייה של הסטאז'.
בהודעה שנשלחה למנהלי בתי החולים נכתב: "מדינת ישראל מתמודדת עם גל תחלואה משמעותי, תוצאת מגפת הקורונה. מחלקות הקורונה, מחלקות פנימיות, מלר"דים ויחידות לטיפול נמרץ והרדמה עומדות בחזית הטיפול בחולי הקורונה וסופגים את עיקר העומס הנגרם משיעור התחלואה הגבוה. ניתן לארגן את תוכנית הסטאז' כך שהסטאז'רים יוכלו לסייע למערכת הבריאות בהתמודדות עם מגפת הקורונה".
על פי ההודעה, עם תום תקופת הסטאז' יעברו הסטודנטים למחלקות הקורונה, המחלקות הפנימיות והמחלקות לרפואה דחופה ושם ישלימו את חודשי הסטאז' שלהם.
בהודעה אחרת שנשלחה ממשרד הבריאות למנהלי בתי החולים, התבשרו המנהלים כי מעבר לשינוי במבנה הסטאז', גם מועדי תחילת הסטאז' הקרובים יוקדמו: הסטודנטים שאמורים להתחיל את הסטאז' בחודש דצמבר יתחילו אותו כבר בחודש נובמבר.
2 צפייה בגלריה
הודעה על קיצור סטאז'
הודעה על קיצור סטאז'
ההודעה הטלפונית על קיצור הסטאז' שקיבלו הסטאז'רים

"צריכים רופאים כמו אוויר לנשימה"

בנוסף, חלקם עלולים "לדלג" על ההכנות הדרושות לסטאז'. "מאחר ואנו מודעים לחשיבות של קיום סדנאות מסר לפני תחילת הסטאז', נעשית פעילות על מנת שרוב הסטאז'רים שהוגרלו היום יעברו את הסדנאות כבר בחודש אוקטובר, אך לחלקם יהיה מקום רק בחודש נובמבר כך שיתכן כי חלק מהסטאז'רים יתחילו את הסטאז' ללא סדנת מסר וישלימו אותה במהלך הסטאז".
"זה נראה כמו החלטה מאוד נכונה בעת הזו", אומרת ד"ר אורלי ויינשטיין, סמנכ"ל וראש חטיבת בתי החולים בשרותי בריאות כללית. "אנחנו במשבר עולמי ולאומי ואנחנו צריכים רופאים כמו אוויר לנשימה. זה משהו שייחלנו שייעשה על ידי הוועדה הארצית לסטאז' ואנחנו מאוד מברכים עליה.
"אמנם ההכשרה לכאורה מתקצרת או משתנה, אך לעומת הערך המוסך של הזרמה של רופאים למערכת זהו מהלך נכון. התפיסה של מחלקת הקורונה כמחלקה פנימית לכל דבר היא נכונה ומבחינה מקצועית היא נכונה".
אמיתי אבנון סוויצקי, יו״ר משותף של פורום הסטאז׳רים של ההסתדרות הרפואית בישראל, מסר בתגובה להחלטה כי פורום הסטאז׳רים של ההסתדרות הרפואית בישראל מוביל בשנתיים האחרונות תהליך של רפורמה בשנת הסטאז׳ על מנת להפוך אותו לרלוונטי יותר להכשרת הרופאות והרופאים.
"הרעיון לצמצם את תקופת הסטאז' הוא כיוון נכון, עם זאת יש בתוכנית שהוצגה היום מספר סוגיות בעייתיות, שאותם יש לפתור בהידברות. אנחנו עסוקים עכשיו בללמוד את המשמעויות על ציבור הסטאז׳ריות והסטאז׳רים".
"אני מברך על הקדמת תחילת הסטאז בחודש", אמר פרופ' יניב שרר, מנהל בית החולים ברזילי באשקלון. "זהו צעד חשוב של משרד הבריאות בעת הזאת של מגפה ארצית ברמת תחלואה גבוהה שאנו צפויים שעוד תעלה (בפניות ובאשפוזים לבתי החולים)- כל כח רפואי פנוי- מבורך ומחויב המציאות. הסטאזרים כרופאים צעירים אמנם לא מנוסים, אך מסייעים בעומס הטיפול בקורונה ובשאר המטופלים בכלל המחלקות".