"מוכנים להצבה מיידית בבתי החולים בארץ למלחמה בקורונה": 60 רופאים הגיעו לארץ במסגרת תוכנית "מסע רופאים" של ארגון "מסע", מיסודן של ממשלת ישראל והסוכנות היהודית, על רקע המחסור ברופאים במערכת הבריאות בישראל. 14 נוספים עלו ארצה בסיוע קק"ל ועיריית נהריה.
"הגעתי לארץ בדיוק לפני שנה, וקיבלתי את ההודעה שעברתי את מבחן ההכשרה ב-10 בספטמבר, ממש לאחרונה", אומר באולפן ynet הקרדיולוג ד"ר איגור פליקס, בוגר תוכנית "מסע רופאים". "אני מאוד רוצה להתחיל את הסטאז' שלי בבית החולים. אני חושב שמאוד חשוב לרופא צעיר לעזור בתקופה שכזאת".

4 צפייה בגלריה
רופאים ממדינות ברית המועצות הצטרפו למערכת הבריאות הישראלית
רופאים ממדינות ברית המועצות הצטרפו למערכת הבריאות הישראלית
הצטרפו למערכת הבריאות הישראלית: רופאי "מסע רופאים"
(צילום: ארגון מסע)
"אנחנו מאוד גאים בתוכנית הזו", מסביר באולפן עופר גוטמן, מ"מ מנכ"ל ארגון "מסע". "מדובר ברופאים צעירים מרחבי העולם, בעיקר ממדינות חבר העמים, שסיימו את הלימודים שלהם במדינות המקור ומגיעים לכאן לתוכנית שמכינה אותם למבחני ההכשרה בארץ.
"התוכנית בעצם הסתיימה באפריל, והיו לנו רופאים שעוד לא עברו את מבחן ההכשרה וחיכו שיתרחש באוגוסט. הם התחילו באותה התקופה לעבוד במד"א ועכשיו, אחרי שעברו בהצלחה את הבחינות, הם יוצבו כולם במערכת הבריאות. אנחנו מאוד מתרגשים שזה קורה".
לפני נתוני ארגון "מסע" ומפעילי התכנית "החוויה הישראלית", ממוצע גילאי הרופאים שעלו ארצה הוא 28. כ-60% מהם גברים וכ-40% נשים. 70% מהם רווקים, כ-30% נשואים וחלקם עלו ארצה עם ילדים.

בסיוע קק"ל ועיריית נהריה: 14 רופאים עלו מצרפת

הדיון בדבר המחסור החמור ברופאים מעודד ארגונים נוספים שעסקו בהבאתם לישראל ממדינות אחר, להאיץ את פעולתם בימים אלה. אחד מהם הוא ארגון קרן קיימת לישראל, שקידם עליית רופאים מאירופה עוד לפני מגפת הקורונה כחלק מהתוכנית לחיזוק הגליל. כעת, פועלת הקרן ביתר שאת בפיילוט להעלאת רופאים ובני משפחותיהם בעלות כוללת של מיליוני שקלים.
זהו מיזם משותף של עיריית נהריה, משרד הקליטה, עמותת קליטת קהליות וישראל וקק"ל, שהתגייסו בימים אלה להבאת רופאים ובעלי מקצועות אקדמיים מצרפת, הנדרשים לעבודה בבתי החולים. "משבר הקורונה איים להצר את צעדינו, אך מצאנו עצמנו מתמרנים בין ההגבלות ומנצחים. משפחות של רופאות ורופאים מגשימות את העלייה לישראל והתמיכה שלהם במערכת הבריאות שלנו תעזור להציל חיים", אמר יו"ר קק"ל, דני עטר.
בפיילוט הראשוני, עלו 14 רופאים ומשפחותיהם לנהריה. הפיילוט, כך אומרים בקק"ל, מהווה פתרון כפול: פתרון לערי הפריפריה בהן קיים הצורך בבעלי מקצועות אקדמיים, ובמיוחד בעלי מקצוע מעולם הרפואה להם זקוקים ביותר בעת מגפת הקורונה, ופתרון לחשש שעולה לגבי עתידם התעסוקתי והכלכלי של העולים הפוטנציאלים, באמצעות הבאת העולים כקהילה לעיר נהריה.
שניים מהרופאים שהגיעו לישראל בחודש אוגוסט האחרון נמצאים בימים אלו עם משפחותיהם במרכז קליטה בנהריה, והחלו לימודים באולפן לצד הציפייה לקבלת רישיון ישראלי לעסוק ברפואה. חוה טמי, רופאת משפחה שעלתה ארצה מפרברי פריז עם בעלה וחמשת ילדיה מספרת: "בעלי רצה לעלות ואני חושבת שהוא היה צריך להרגיש יהודי באופן מלא. הרגשנו שאפשר להרגיש יהודי רק בישראל. היתה לנו הזדמנות לעלות ובגלל שאנחנו רופאים הדרך היתה יותר קלה. זו היתה עבורנו הזדמנות פז".
4 צפייה בגלריה
חוה טמי ומשפחתה
חוה טמי ומשפחתה
חוה טמי ומשפחתה: "מגפת הקורונה חיזקה את הרצון שלנו לעלות"
(צילום פרטי)
היא מספרת על הגאווה שחשו כששמעו על הטיפול של ישראל בגל הראשון של משבר הקורונה. "בגל הראשון היה מאוד קשה בצרפת. היו הרבה חולים בקהילה היהודית בפריז ובמקומות אחרים. ראינו את ישראל בגל הראשון והתגאנו בכך שישראל מתמודדת עם המגיפה כמו שצריך. למרות שכבר ידענו שאנחנו אמורים לעלות, זה גרם לנו להרגיש בטוחים יותר בהחלטה שלנו. הקורונה בצרפת גרמה לכולנו לחשוב על הדרך בה אנו חיים וגם לנו. רצינו לשנות את החיים שלנו וזה חיזק לנו את הרצון לעלות לישראל".
חוה מספרת על הציפייה שמערכת הבריאות תקלוט אותם. לדבריה, במיוחד לנוכח המשבר בכוח אדם במערכת הבריאות, חשוב לקדם את המהלך ולהשתמש בכישרונם כמה שיותר מהר. "אני מקווה שבתוך כמה חודשים אתחיל לעבוד. אנחנו רופאים ואנחנו רוצים להיות חלק מהמערכת, אבל כרגע לא יכולים לעשות כלום כי אין לנו תעודת רפואה ישראלית. חבל לנו שלא מנצלים אותנו בכל זאת. אנחנו כבר פה, היינו רוצים שיזרזו את התהליך כי אנחנו יכולים לעזור. בשביל זה אנחנו פה, כדי לעזור למערכת הרפואה הישראלית".
רופא נוסף הוא דן טייב (32), רופא מרדים ומומחה בהחייאה, שנולד וחי בפריז כל חייו. הוא מספר שלמרות המסלול המבטיח שעמד בפניו בצרפת, הוא החליט לעבור לישראל תחילת אוגוסט. "בפריז הייתה לי כבר משכורת טובה כי סיימתי את ההתמחות לפני כשנה, אבל הרגשתי שאני חייב לעלות לישראל", סיפר. "בפריז הרגשתי שזה לא לגמרי הבית שלי וזה לא קשור רק ליהדות אלא למשהו עמוק יותר. הרגשתי שאני צריך להסתתר שם ולהיות יהודי רק בבית שלי. משהו היה חסר לי שם, היה חסר לי חיבור".
4 צפייה בגלריה
דן טייב ומשפחתו
דן טייב ומשפחתו
דן טייב ומשפחתו: "הבנו שבצפון הארץ זקוקים לנו יותר"
(צילום פרטי)
טייב נשוי ואב לשני ילדים, והגיע לכאן כשאשתו בחודשים האחרונים להריון עם ילדם השלישי. "את כל התהליך התחלנו עוד קודם לכן, הקורונה באה אחרי שבחרנו לעלות. התחלנו לחשוב אם כדאי לעלות עכשיו או אחרי שהמגפה תיגמר. כשסגרו את הטיסות ולא יכולנו לבקר בארץ, במיוחד בחגים, הבנתי כמה זה חשוב. הקורונה חיזקה את המחשבות שלנו שעכשיו זה הזמן לעלות".
השניים הגיעו עם 15 משפחות נוספות דווקא לצפון הארץ. "הגענו במיוחד לנהריה כדי לחזק את מערכת הבריאות בצפון. כשהתפרצה מגפת הקורונה, הבנו שבצפון זקוקים לנו יותר. גם עכשיו רואים את המחסור שיש שם ברופאים".
גם טייב, כמו יתר הרופאים במשלחת המיוחדת, מחכה לסיים את לימודיו באולפן ולקבל את הרישיון הישראלי לעסוק ברפואה. הוא מבין מדוע עליו להמתין, אך מקווה שיוכל לסייע בדרכים אחרות למערכת הקורסת. "כרגע אנחנו מחכים לרישיון הרפואה שלנו, אבל הייתי רוצה לסייע כמה שאני יכול כבר עכשיו. יש כאן המון רופאים מכל מיני ענפים ואנחנו רוצים לעבוד ולעזור במה שאנחנו יכולים. אנחנו מוכנים לתת יד אם זה אפשרי. אנחנו לא רוצים להקשות על מערכת הרפואה, אבל נשמח אם ימצאו דרך להשתמש בנו".

"חייבים לתגבר את המחלקות כדי לתת טיפול מתאים"


בתוך כך, אובחנו אמש (ג') 6,861 בני אדם עם קורונה בישראל, ובבתי החולים מתריעים כי למרות שהמערכת עוד לא נמצאת באי-ספיקה, המצב עשוי להיות מסוכן אם לא יתגברו בצוותים נוספים. "העבודה במחלקת קורונה היא עבודה מאוד קשה", אומרת באולפן ynet ד"ר בביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים העמק. "לצאת מהמשמרות האלה זה לצאת מותשת, ואני צריכה צוות שייכנס ויחליף כדי להמשיך לעבוד עם אותם חולים.
"מאיפה יבואו הצוותים האלה? מהפנימיות האחרות. החולים הרגילים ממשיכים להגיע. יש לנו חולים של סרטן, מחלות לב, אירועים מוחיים - גם בהם צריך להמשיך ולטפל במחלקות הפנימיות. המחלקות האלה צומצמו משמעותית לטובת חולי קורונה, צומצמו המיטות".
לדבריה של ד"ר חזן המשמעות של מיעוט צוות רפואי הוא התפשרות על איכות הטיפול: "אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים, והצוותים עובדים בצורה מאוד קשה ומאוד מקצועית. אבל אנחנו צריכים להבין שצריך לתגבר את המחלקות עם עוד צוותים כדי שנוכל להמשיך לתת טיפול מיטבי. אנחנו יודעים לטפל בקורונה, אבל זה לא יכול להימשך לתקופה ארוכה כשהמספרים הולכים וגדלים".
4 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
"עושים כל מה שאנחנו יכולים": מצוקת בתי החולים
(צילום: AFP)
מספר החולים שנמצאים במצב קשה בישראל ירד ל-634 בני אדם, ומספר המונשמים עלה ל-171 - מספר שיא שכבר היה לפני כמה ימים. מפרוץ המגפה אובחנו בישראל יותר מ-200 אלף חולים - מה שהפך את ישראל למדינה ה-24 שנדבקו בה יותר מ-200 אלף תושבים. משרד הבריאות פרסם הבוקר כי 31 חולי קורונה נפטרו ב-24 השעות האחרונות.