כאבים באזור האגן והגב התחתון יכולים לנבוע ממספר רב של מוקדים. כאב שכזה יכול להתעורר בעקבות נפילה או עומס מקומי גבוה, ויכול להתבטא ולהחריף כתוצאה מנזק, דלקת ותפקוד ירוד של השרירים המקומיים, הרצועות, העצמות והמפרקים המקומיים ועוד. אזור מסוים שרבות נוטים לשכוח ולהתעלם ממנו הוא עצם הזנב.
כאב בעצם הזנב, או קוקסידיניה בשמה המקצועי (Coccydynia), יכול להיות כאב מגביל ואף כזה שמשבש תפקודי יומיום. עצם הזנב (Coccyx) הינה עצם משולשת קטנה המצויה בחלק התחתון ביותר של עמוד השדרה. נקודה זו יכולה להיפגע ואף להישבר עקב חבלה ישירה, כמו נפילה.
במקרה של נזק מקומי, דווקא ישיבה ממושכת תוביל להגברת הכאב המקומי, ולרוב הליכה מקלה על הכאב. מכאן שניהול פעולות היומיום במקביל לטיפול עצמו בכאב – אמור להיות חלק משמעותי של הטיפול שיעניקו הגורמים המטפלים – האורתופד והפיזיותרפיסט.
אחרי חבלה בעצם הזנב, יחוש המטופל כאב מקומי באזור עצם הזנב. מדובר בכאב הממוקם בחלק התחתון של עמוד השדרה מתחת לחוליות המותן, ממש בסיום התחתון של עצם הסקרום (שמהווה את החלק המרכזי/אחורי של האגן) ומעל אזור פי הטבעת באזור הישבן.
3 צפייה בגלריה
אחד מהגורמים לכאבים בעצם הזנב: ישיבה ממושכת
אחד מהגורמים לכאבים בעצם הזנב: ישיבה ממושכת
אחד מהגורמים לכאבים בעצם הזנב: ישיבה ממושכת
(צילום: shutterstock)

מהי עצם הזנב ומה גורם לכאבים בה?

עצם הזנב בנויה מ-5-3 חוליות שמהוות עצם אחת (בדומה לחלקים המהווים את העצם שמעליה – עצם הסקרום). עצם הזנב שוכנת מתחת לעמוד השדרה המותני, בחלק התחתון ביותר שלו, כאשר בין חלק זה של עמוד השדרה לבין עצם הזנב קיימת העצם האחורית של האגן – עצם הסקרום.
עצם הזנב מיוצבת ומקובעת על ידי מספר רצועות וגידים המחוברים אליה. עצם הזנב, ביחד עם עצמות האגן התחתונות שקרויות עצמות הישיבה (Ischial tubrosities) מהוות את החלק שנושא את משקל הגוף בעת ישיבה. לכ-65% מאוכלוסיית כדור הארץ ישנה עצם זנב "פוזלת" מעט פנימה או קדימה ולא מכוונת ישירות מטה. אם העיקול של עצם הזנב הוא רב - גם זה יכול להיות גורם לכאב מקומי.
המונח המקצועי Coccydynia מתייחס לשתי מילים: קוקסיקס (Coccyx), שמקורה במילה היוונית קוקו (Cukoo) שמתארת מקור של ציפור המתעקל מטה, כמו של ציפור טרף. ו-דיניה (Dynia), מילה שמשמעה הוא כאב. כך המילה קוקסידניה (Coccydynia) בתרגום חופשי הינה כאב של עצם הזנב. בגלל שהמיקום של העצם זהה למיקום הזנב אצל בעלי חיים מסוימים, ומשום שהתיאוריה האבולוציונית מזהה כי לבני אדם היה זנב במקום זה, נקרית עצם זו: 'עצם הזנב'.
קוקסידניה, ברוב המקרים, הוא אינו כאב קבוע ובלתי ניתן לפתרון. יחד עם זאת – התופעה די שכיחה בקרב האוכלוסייה והסיבות לה (כפי שציינו קודם) מגוונות. תופעת כאב זו שכיחה יותר אצל נשים לעומת גברים (יחס של 5:1). כמו כן התופעה יותר שכיחה בקרב מבוגרים ומתבגרים ופחות בקרב ילדים.
אנשים הנחשבים כבדי משקל (לפי מדד ה-BMI), מועדים עד פי 3 ללקות בקוקסידניה לעומת כאלו שמשקל גופם תקין. באותה נשימה, נמצא מחקרית שאיבוד מהיר של משקל גוף, אם בצורה רצויה ומהירה מאוד או על רקע מחלה כלשהי – נמצא גם הוא כגורם תורם להיווצרות כאב בעצם הזנב.

איך נגרמת קוקסידיניה?

כאב באזור עצם האגן משתנים באופיים ויכולים לנוע מכאבים ברמה נמוכה ועד כאב חד וחריף. משך הישארות הכאב גם היא משתנה ויכולה לנוע בין מספר שבועות ועד לחודשים ויותר. במקרה של קוקסידיניה, לרוב מדובר במספר גורמים:
1. נפילה נפילה ישירה על הישבן היא הגורם הראשון. הדבר די שכיח שכן כל החלקה או איבוד שיווי משקל יכולים להוביל לנפילה שלרוב מסתיימת בנחיתה על הישבן והאגן שלנו. דבר זה יכול להוביל לנזק ברמה משתנה של עצם הזנב, תלוי בחומרת ומנגנון הנפילה (כך למשל נפילה מסולם קרוב לוודאי תהיה יותר חריפה מנפילה מכיסא נמוך).
2. פציעה חוזרת (Repetitive Strain Injury = RSI) פעולות ספורטיביות בעלות אופי חוזרני, כמו ריצה, עלולות לייצר עומס על הרקמות השונות השוכנות באזור ולהוביל לנזק ולכאב מקומי. בנוגע לכאבים בעצם הזנב – הפעילויות הללו יהיו לרוב בעלי מאפיינים חוזרניים לצד פעילות יושבנית המשלבת גם לחץ מכאני מקומי כמו רכיבה על אופניים או חתירה – דבר שעלול להוות גורם מרכזי בהיווצרות כאב בעצם.
3. הריון ולידה בשלבי ההריון האחרונים (הטרימסטר השלישי), השינויים ההורמונליים בגוף האישה ההריונית ניכרים, דבר שמתבטא בין היתר גם בעלייה בתנועתיות, גמישות ורכות מקומית, בעיקר באזור שבין הסקרום לעצם הזנב עצמה. הדבר טוב ונחוץ – כדי לאפשר לעצם הזנב לנוע בעת תהליך הלידה עצמה, אך התנועתיות הזו עלולה להוות גורם המעמיס על רקמות מקומיות (שרירים, גידים, רצועות וכו') ולהוות את הטריגר להופעת כאב. מתח שכזה על שרירים מקומיים יכול למנוע מהם לתמוך בעצמות הסקרום והקוקסיק (עצם הזנב), לשנות את הזווית הנורמלית של עצם הזנב ולייצר כאב.
3 צפייה בגלריה
הופעת קוקסידיניה: גם בשל הריון
הופעת קוקסידיניה: גם בשל הריון
הופעת קוקסידיניה: גם בשל הריון
(צילום: shutterstock)
4. השמנת יתר משקל עודף יוצר לחץ רב יותר בייחוד בנקודות שנושאות את משקל הגוף העת ישיבה – ואחת מהן היא עצם הזנב. משקל עודף עלול להשפיע על מיקום זווית עצם הזנב במרחב (לרוב תפנה יותר לאחור) וגם זה יכול להיות גורם תורם להיווצרות כאב והחרפת כאב מקומי קיים.
5. תת משקל רמת שומן מאוד מועטה בעת הישבן ושרירי הישבן, מובילים לחיכוך מוגבר יותר באזור עצם הזנב ולחיכוך רב של העצם ברקמות המקומיות – דבר שעלול להוביל לדלקת מקומית ולכאב.
6. ישיבה ממושכת כמו בהרבה מקרים אחרים, לישיבה עצמה אין תופעות שלילות, אלא לישיבה ממושכת. ואכן ישיבה ממושכת יכולה להוביל ללחץ מכאני ממושך על אזור עצם הזנב. הדבר יודגש באם הישיבה תהיה על משטחים צרים ו/או נוקשים במיוחד. וכאן החשיבות הרבה של הקפדה על קימה והימנעות מישיבה רציפה וממושכת ובמקביל לנסות להימנע מישיבה על משטחים/כיסאות קשיחים וצרים באופן קיצוני. 7. גידול במקרים נדירים – כאב בעצם הזנב קשור לגידול מקומי ולסרטן. על הרופא המטפל לשלול זאת על ידי תשאול ובדיקות נוספות.

התסמינים לקוקסידיניה

התסמינים של קוקסידניה רבים ויכולים לכלול כאב חד מקומי, כאב שמתגבר בשינוי מנח הישיבה, כאב במעבר מישיבה לעמידה (בייחוד לאחר ישיבה ממושכת), כאב שיתגבר לאחר ישיבה לאורך זמן רב (בייחוד על משטח צר וקשיח), לעיתים כאבים יופיעו גם בפעולות מעיים ובקיום יחסי מין.
תסמינים נוספים שעלולים להיות נלווים לקוקסידיניה, ואף להוות גורמים תורמים להיווצרות התופעה, יכולים לכלול דיכאון, חרדה, שינה לקויה, כאבים באזור האגן והישבן וכאבי גב תחתון. כאב כרוני וממושך בעצם הזנב (Chronic Coccydynia) יכול אף להוות גורם לכאבים בפי הטבעת.
3 צפייה בגלריה
כאב עצם הזנב גב תחתון ישבן
כאב עצם הזנב גב תחתון ישבן
קוקסידיניה: כאבים בעצם הזנב אליהם מתלווים גם דיכאון, חרדה ושינה לקויה
(ShutterStock)
רבות קושרים כאב בעצם הזנב להריון. כפי שציינו קודם זה בהחלט יכול להיות גורם תורם, אך מדובר באחד מיני רבים. לא כל אישה בהריון תחווה כאב זה. בנוסף, אישה שכבר סובלת מקוקסידניה תחוש בכאב עוצמתי יותר בעת המחזור החודשי.
בעת קשר בין כאבים רקטליים, כאבים באיבר המין וכאבים הקשורים ללידה ובין קוקסידניה – מומלץ לפנות לפיזיותרפיסטים המתמחים בתחום רצפת האגן – הם יהוו את הכתובת הנכונה והטובה ביותר לפתרון הבעיה בצורה מלאה ומותאמת אישית.
עופר צחר הוא פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T ,M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness+"