כשאנחנו חושבים על כאבי גב, אנחנו בדרך כלל חושבים על כאבי גב תחתון. בקצה העליון של עמוד השדרה נמצא עמוד השדרה הצווארי, שמייצר לפעמים כאבים ומוגבלות תנועתית מורכבת לא פחות מכאבי הגב התחתון.
70% מהאנשים יסבלו במהלך חייהם מכאב צווארי או ממוגבלות תנועתית הנובעת מליקויים שונים בעמוד השדרה הצווארי. בתקופת הקורונה הנוכחית נראה שבמיוחד, עקב עבודה ולמידה מקוונת מהבית, צפייה מרובה בטלוויזיה, הפחתת תנועה עקב הסגר וכמובן המתח הנפשי הנלווה לתקופה זו שמוסיף לכך.
שינויים דגנרטיבים בעמוד השדרה הצווארי הם הגורם השכיח לכאבים כרוניים ואקוטיים בצוואר אצל מבוגרים. אלא שהכאב אינו מוגבל רק לאזור הצווארי, ושינויים דגנרטיביים אלו בעמוד השדרה הצווארי עלולים לגרום גם לכאב באזורים אחרים בגוף, כמו למשל כאב המוקרן לאורך הזרוע כאשר המקור הוא בכלל צווארי.
עמוד השדרה הצווארי מורכב משבע חוליות, כאשר הדיסקים ביניהם מהווים כרבע מגובה הצוואר ומאפשרים תנועה ובלימת זעזועים. החולייה הראשונה בעמוד השדרה נקראת אטלס, על שם הטיטאן אטלס מהמיתולוגיה היוונית שנשא את כדור הארץ על כתפיו.
כמו הטיטאן המיתולוגי, גם החולייה הראשונה בעמוד השדרה נושאת את הגולגולת, ולמעשה את העולם הפנימי על 'כתפיה'. בחלק האחורי של כל חולייה ישנם שני מפרקים הנקראים פאסטים, אחד בכל צד. מפרקים אלו מלאי בעצבים, כך שבמצב של שחיקה או חסימה מפרקית, כזאת הקיימת אצל 84% מהאנשים מעל גיל 62, נוצר כאב צווארי מקומי או כאב המוקרן לכתפיים, לשכמות, לגפה העליונה ואפילו עלול לגרום לעיתים לכאבי ראש. פציעות מסוג זה נפוצות אצל שחיינים למשל, כיוון שבזמן השחייה, כאשר השחיין לוקח אוויר, הוא מבצע תנועה סיבובית בצוואר ובמקביל לפעמים הרמת ראש הגורמת ליישור יתר של הצוואר.
בתוך חוליות עמוד השדרה הצווארי עוברת תעלת חוט השדרה שממנה יוצאים שמונה חוטי עצב המקיפים קבוצות שרירים שונות בצד שמאל וימין של הגוף. אזורים שונים בעמוד השדרה הצווארי שונים ברגישות שלהם, בעומס ובלחצים אשר מופעלים עליהם.

חוליות עמוד השדרה הצווארי - והכאבים הקשורים בהן

מרכז עמוד השדרה הצווארי עומד בלחצים ובעומסים אינטנסיביים ביותר, כך שאין זה מפתיע שהפרעות דיסק צוואריות נפוצות במיוחד באזור זה. 90-70% מהמקרים של בעיות צוואריות נגרמים כתוצאה מהפרעה בדיסק שמייצרת לחץ על העצב. בדיקות MRI יכולות לתמוך באבחנה של הפרעה בדיסק, אך לרוב הן אינן נחוצות לצורך אבחנה, אלא אם כן קיימת התדרדרות פרוגרסיבית בתפקוד הצוואר.
לדוגמה, פגיעה בדיסק הנמצא בין החולייה החמישית לשישית, יוצר לחץ על העצב שגורם לכאב, נימול או חוסר תחושה באזור הכתפיים והשכמות. במקרים מסוימים המטופל מתלונן על כאבים מוקרנים לכתף ולשכמה ומגבלות תנועת זרוע שמזכירות מצבים של "כתף קפואה", אולם מקור הבעיה הינו צווארי. במקרים אחרים התסמינים דומים לאלו הנגרמים כמו בתסמונת ה"צביטה בכתף". זוהי תסמונת של דלקת בגיד שריר השרוול (הסופרה-ספינטוס), שבמקרה זה נגרמת בהקשר לבעיה צווארית.
אזור החוליות התחתונות של עמוד השדרה הצווארי הינו השני להיפגע מבחינת שכיחות הפציעות המדווחת. כאשר הפגיעה מתרחשת בדיסק בין החולייה השישית והשביעית, מוקרן לעיתים כאב למרפק, לשורש כף היד ולכפות הידיים. במקרה זה, כשהכאב מוקרן למרפק החיצוני, יש להבחין בין מצב של פגיעה צווארית היוצרת לחץ על העצב ותחושת כאב במרפק לבין מצב שכיח יותר של "מרפק טניס קלאסי".
במקרה זה קיים כאב מקומי בחלק החיצוני של המרפק הנגרם עקב עומס יתר על שרירי וגידי האמה, המשמשים ליישור כף היד ומתחברים למרפק בחלקו החיצוני. דוגמה לכאב במרפק ממקור צווארי יכולה להיות אצל מתעמלת קרקע המבצעת גשר בו הצוואר ביישור יתר לאחור, ואז מרגישה כאב במרפק.
כך, כאשר שינוי תנוחת הצוואר משנה את הסימפטומים, אפשרי שהצוואר מעורב ביצירת תחושת כאב באזורים אחרים בפלג הגוף העליון. במידה והכאב מופיע ללא קשר לשינוי תנוחת הצוואר, סביר יותר שמדובר בהפרעה מקומית ללא קשר למקור צווארי.
1 צפייה בגלריה
תנועה מועטה וסביבת עבודה לא מיטיבה: הגורמים לכאבי צוואר
תנועה מועטה וסביבת עבודה לא מיטיבה: הגורמים לכאבי צוואר
תנועה מועטה וסביבת עבודה לא מיטיבה: הגורמים לכאבי צוואר
(צילום: shutterstock)

שחיקת החוליות הצוואריות: מדוע זה קורה?

החוליות הצוואריות רגישות במיוחד שכן הן נושאות עליהן את משקל הגולגולת, בעודן מקובעות אליה מצד אחד, ומצד שני מקובעות לכלוב הצלעות. מעברים אלו בין אזורים עם תנועה – מרכז הצוואר, לאזורים מקובעים – גולגולת וכלוב הצלעות, מייצרים שחיקה טבעית לאורך השנים בחוליות הצוואריות. שחיקה זאת כוללת גם פגיעה בדיסקים וירידה בגובהם, כך שלאורך השנים הצוואר מתקצר והשקע והעקומה הצווארית הנורמלית מתיישרים. היציבה האופיינית לבעיות צוואר היא קיפוזה חזית מלווה בכתפיים קדימה.
ניוון בדיסק נגרם גם עקב תנועה מועטה, שכן הזנת הדיסק וחילוף החומרים תלויים בתנועה. הפחתה בתנועה מייצרת בנוסף חולשה בשרירים המקיפים את עמוד השדרה הצווארי. לכן חשוב כל כך לא להישאר לאורך זמן במצב נייח ללא עמידה או תזוזה, כמו למשל בעבודה ממושכת מול מחשב.
בהפרעות צוואריות שונות נוצרת נוקשות מכאיבה של שרירים גדולים וירידה בטווחי התנועה. חולשה וחוסר תפקוד בשרירים העמוקים והמכופפים. הירידה בסיבולת השרירית מייצרת פיצוי של שרירים אחרים שעושים עבודה מאומצת ולוקחים את תפקיד התמיכה היציבתית של השרירים שנחלשו.
פגיעה באזור העליון של הצוואר, בין החולייה הראשונה לשלישית, עלולה ליצור כאבים המוקרנים לאזורים שונים בראש - כאב המוקרן לאזור הרקות, מאחורי העיניים וכן באזור הפנים כמו גם במפרקי הלסת. הכאב מורגש בדרך כלל בצד אחד, בהתאם לאזור שנפגע בחוליה הצווארית.
השכיחות של כאבי ראש הנגרמים מבעיה צווארית הינה נמוכה, כך שחשוב לשלול ראשית פתולוגיות אחרות. בצד זאת, כאשר המקור לכאב הראש אכן צווארי, הפגיעה באיכות החיים גדולה, כיוון שהכאב נחווה ככאב מתמשך ועמוק, בעוצמה גבוהה. לעיתים הכאב אף יכול להימשך שעות עד ימים. הפיזיותרפיסט יחליט בבדיקה הקלינית האם קיים קשר בין כאבי הראש לליקויים בעמוד השדרה הצווארי, ובמידה וכן יחל בתוכנית טיפול שהוכחה מחקרית כיעילה.
חבלה צווארית נוספת שמוכרת לרוב מי שעבר תאונת דרכים הינה צליפת השוט – whiplash. זוהי חבלה לרקמות הרכות של הצוואר, לרצועות ולגידים. היא נגרמת בגלל תנועה פתאומית של הראש והצוואר אשר נגרם על ידי כוחות תאוצה בין משענת המושב והגוף הנשען עליו. לא רבים יודעים כי החבלה יכולה להיגרם גם בספורט תוך כדי משחק ובקונצרטים של רוק ומטאל עקב טלטול הראש.
ההשפעה של פגיעה כזו היא לא רק על הצוואר אלא על כל אזור עמוד השדרה. תסמיני החבלה כוללים כאב ונוקשות בצוואר היכולים להיות מוקרנים לראש ולשכמות. התסמינים מופיעים לרוב לאחר מספר שעות ולעיתים לאחר מספר ימים. ברוב המקרים התסמינים חולפים תוך שלושה חודשים. כשהכאב אקוטי, בעיקר בסמוך לפגיעה, ניתן להשתמש בסד רך לצוואר. חשוב עם זאת להמשיך להניע את הצוואר וליצור תנועה לאורך הזמן.

מתי כאב צווארי דורש התערבות מיידית?

ישנם מספר מצבים שבהם כאב צווארי דורש התערבות מיידית ובחינה רפואית מעמיקה יותר, מעבר לטיפולי פיזיותרפיה. אלו הם הדגלים האדומים שצריך לשים אליהם לב:
1. כשהכאב הצווארי מלווה בחום, זהו מצב שמעלה חשד לקיומה של דלקת שמהווה מקור לכאב הצווארי ויש צורך בהתערבות רפואית דחופה.
2. כאב צווארי מלווה בחולשה בגפה התחתונה, בבעיות קואורדינציה, בשינויים בהליכה או בבעיות שליטה בסוגרים. אלו מצבים שעשויים להעיד על פגיעה בחוט השדרה וגם בהם יש צורך בהתערבות ובחינה רפואית מעמיקה ודחופה.
3. תחושת 'חשמל' או נימול בגפיים כאשר מבצעים כיפוף צווארי. גם מצב זה עשוי להצביע על פגיעה עצבית מעמיקה יותר, כמו טרשת נפוצה, ולכן דורשת התערבות רפואית דחופה.

מה אפשר לעשות כדי למנוע כאב צווארי?

כולנו מכירים את ההמלצות הארגונומיות לעבודה מול מחשב. לכל אלו ניתן להוסיף את חשיבות התנועה הצווארית, כמו גם של כל עמוד השדרה, כאמצעי מנע לכאב צווארי. כל מצב של ישיבה ממושכת, בין אם בעבודה או בנהיגה, נדרש מאיתנו לייצר באופן יזום הפסקות בהן נניע את הצוואר ואת עמוד השדרה. במידת האפשר מומלץ כל חצי שעה לעשות הפסקה יזומה לתנועה.
בשעת שינה או מנוחה הכרית צריכה לתמוך בצוואר, כיוון שכך הסנטר מוטה לכיוון החזה ולא נשמט לאחור. אין המלצה גורפת לכרית מסוימת והשיטה הטובה ביותר היא ניסוי וטעייה עד מציאת הכרית הנוחה לשינה. ניתן להיעזר גם בהוספת כרית מכל צד, כך שכל זרוע נתמך על כרית כדי להוריד את העומס מהצוואר. בשכיבה על הצד שתי הזרועות נתמכות על הכרית.
תקופת הקורונה גורמת לכולנו לא מעט 'כאבי ראש' מסוגים שונים. כדי שלא יתווספו לכך גם כאבי צוואר, מומלץ לשמור על תנועה, פעילות גופנית ולא להישאר כל הזמן באותו מנח. גם אם מחכים שהסגר יגמר והקורונה תעבור מהעולם, עדיין חשוב לנוע.
דודי קישבן הוא פיזיותרפיסט מנואלתרפיסט, BPT MSc, ומומחה לעמוד שדרה