הבוקר (א׳), נכנסו לתוקף הנחיות משרד הבריאות בנוגע לפעולה במרחב הציבורי בצל משבר הקרונה. על פיהן, כל מוסדות החינוך מפסיקים לפעול ומקומות הבילוי נסגרים. בנוסף, משרד הבריאות ממליץ להימנע ככל הניתן משימוש בתחבורה הציבורית. שירותי הרפואה ממשיכים להתקיים - אך איך מתכוננים קופות החולים והצוותים הרפואיים?
״במצב נורמלי אנחנו בודקים מטופלים במרפאות. כרגע אנחנו לא אומרים למטופלים ׳אל תבואו לקופות׳, אבל מבקשים להשתמש באמצעים הדיגיטליים״, מסביר ניסים אלון, מנכ״ל קופת החולים לאומית, בריאיון לאולפן ynet. ״שירותים רפואיים ניתנים גם מרחוק. ניתן להתכתב עם הרופאים, לקבוע איתם פגישת וידאו ובלאומית אנו אף מספקים תרופות עד לבית המבוטח. לפני שמגיעים לקופות החולים אנחנו מבקשים ליצור איתנו קשר באמצעים האלה. קבוצות אוכלוסייה שקשה להם בדיגיטל - אנחנו זמינים בטלפון״.
אלון מסביר כי אחת הדאגות המרכזיות של קופות החולים, ביניהן לאומית, היא הדאגה לשלום הצוות הרפואי, הנחשף באופן יומיומי למטופלים. ״אנחנו שולחים את הסגל הרפואי שלנו לקרב בלי נשק ובלי שכפ״צ. הסגל הרפואי מוטרד מאוד, בעיקר בגלל שהרבה מהרופאים נכללים בקבוצות הסיכון בגלל גילם. כרגע הכלים שיש לנו הם בעיקר נתינת מסכות כירורגיות לכל הצוותים הרפואיים״.
2 צפייה בגלריה
בדיקה לגילוי קורונה במד"א
בדיקה לגילוי קורונה במד"א
בדיקה לגילוי קורונה במד"א
(צילום: דובר מד"א)
מקומן של קופות החולים במאבק בנגיף הקורונה נידון גם הוא בריאיון, בו חשף אלון כי ברשותה של קופת חולים לאומית המכשיר לדיגום קורונה, שאושר בידי ה-FDA בסוף השבוע האחרון. המכשיר של חברת רוש האמריקאית מסוגל לבצע אלפי בדיקות לגילוי קורונה ביממה, וכבר קיים במספר מדינות באירופה. ״לאומית היא הקופה היחידה שבמקרה קנתה לפני חודשיים מודל ישן יותר של המכשיר הזה. כל מה שאני צריך בשביל לבצע את הבדיקות הוא אישור ממשרד הבריאות לרכוש ערכות ולהפעילו״.
2 צפייה בגלריה
המכשיר שיכול לבצע אלפי בדיקות לדיגום קורונה
המכשיר שיכול לבצע אלפי בדיקות לדיגום קורונה
המכשיר שיכול לבצע אלפי בדיקות לדיגום קורונה
(צילום: רוש)
אלון מסביר כי למעט המחסור בחומרים לגילוי קורונה המצריכים את אישור משרד הבריאות, המכשיר מוכן לשימוש. ״אנחנו נוכל לבצע בדיקות קורונה לכל המבוטחים שלנו בקהילה. אם משרד הבריאות רוצה לשלוט בזה, אני מוכן להקצות את המכשיר גם לחברי הקופות האחרות ולמדינה. לעבוד כדי לאשר את פעילות המכשיר צריך להיות בחשיבות ראשונה במעלה״.