משרד הבריאות משנה את ההנחיות לגבי החקירות האפידמיולוגיות: בהנחיה שיצאה היום (ה') לדרגים המקצועיים במערכת הבריאות נקבע שבניגוד לנוהל מה-10 ביולי, חולה תסמיני שקיים ספק לגבי מועד הופעת התסמינים שלו, המגעים שיאותרו בחקירה האפידמיולוגית שלו יהיו עד 7 ימים אחורה במקום 10. המשמעות: פחות אנשים ייאלצו להיכנס לבידוד. עם זאת, יש לציין כי זמן הבידוד נשאר 14 ימים.
בנוהל החדש נכתב כי חולים הסובלים מתסמינים ויודעים לתארך את מועד הופעת התסמינים, המגעים שיאותרו בחקירה האפידמיולוגית יהיו 4 ימים לפני הופעתם. במקרה של חולים הסובלים מתסמינים ואינם יודעים מתי הם החלו, ובמקרה של חולים שאינם סובלים מתסמינים כלל, יאותרו מגעים 7 ימים אחורה ממועד קבלת תוצאה חיובית בבדיקת הקורונה, במקום 10 ימים אחורה.
הודעות איתור של שב"כ, כך אומר הנוהל החדש, יישלחו לאנשים שיזוהו כמגע של חולה מאומת במהלך 7 ימים לפני מועד קבלת התוצאה החיובית. אנשים שנמצא כי נחשפו בטווחי זמן אלה לחולים מאומתים, יידרשו להיכנס לבידוד ותוזמן עבורם בדרך כלל בדיקת קורונה, ובכל מקרה יידרשו להיכנס לבידוד. השחרור מבידוד מתבצע אך ורק על ידי רופא המשפחה המטפל במבודד, על פי קריטריונים השחרור.

2 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
"השינוי יאפשר לצוותי החקירות להתמקד במגעים בעלי סיכון גבוה"
(צילום: AFP)
את שינוי הנוהל מסבירים במשרד הבריאות במידע שהצטבר מהעולם, שהצביע על כך שתקופת ההדבקה בקורונה היא כ-48 השעות שלפני הופעת תסמינים. עוד נכתב שמועד הופעתם של התסמינים קשה לקביעה וכי התסמינים אינם ספציפיים, ולכן הוחלט לקצר את פרק הזמן בו נדרש לאתר מגעים של חולים מאומתים. "קיצוץ מספר המגעים הנבדקים", כך דבר הנוהל, "יאפשר לצוותי החקירות האפידמיולוגיות להתמקד במגעים בעלי הסיכון הגבוה יותר להימצא חיוביים לקורונה".


עוד לא ניתן לומר כי מערך החקירות האפידמיולוגיות, שאמור להיות הכלי העיקרי לעצירת מגפת הקורונה ושרשראות ההדבקה, מתפקד כראוי. פיקוד העורף החל בהרצת מוקד אפידמיולוגי חדש ברמלה שעתיד להיכנס לתפקוד ראוי רק בנובמבר, ובינתיים כמה מאות חיילים וכמה עשרות נציגי משרד הבריאות מנסים להשתלט על ההדבקות הרבות. נכון להיום, זמן קבלת תשובת בדיקות הקורונה נע בין יממה ל-4 ימים, והחקירה שמתבצעת לעתים גם שבוע אחר כך, מפספסת הדבקות רבות שהופכות לכדור שלג באוכלוסייה.
באחרונה הודו במשרד הבריאות כי מערך החקירות האפידמיולוגיות אינו מצליח להשתלט על המגפה במתכונתו הנוכחית, וגם בפיקוד העורף טענו השבוע כי עם אלפי הדבקות, אין בכוחן של החקירות האפידמיולוגיות המצומצמות בכדי לעצור את ההדבקה. במשרד מודים כי להחלטה זו יש מחיר בוויתור על הכנסת מגעים אשר חלקם עלולים להפוך לחולים לאחר מכן, אך מומחי המשרד קובעים כי על פי הנתונים שבידם, "מחיר זה הינו סביר לעומת התועלת".


בתוך כך, מחר (שישי) בשעה 14:00 תיכנס מדינת ישראל לסגר כללי שיימשך שבועיים. הסגר המלא שיחל מחר דומה ברובו לזה שהיה בפסח. כל מקומות העבודה צפויים להיסגר, למעט מקומות העבודה החיוניים. זאת בניגוד לשבוע האחרון שבו כל אזרחי ישראל יכלו להגיע לעבודה. חנויות לממכר מזון ופארם תשארנה פתוחות, וגם נותני שירות חיוני יורשו להמשיך לפעול. עם זאת, השווקים ייסגרו ולא תתאפשר קנייה בדוכני מזון ומסעדות. המרחק המותר ליציאה מהבית עומד על קילומטר, כמו שהותר כבר במהלך השבוע.