הפיתוח ששם קץ לפחד מזריקות: משרד הבריאות אישר לשימוש מזרק חדשני המחדיר חיסונים ללא מחט, המתאים גם לשימוש בתינוקות וילדים.
המזרק החדש מיוצר על ידי חברת PharmaJet והוא פועל על ידי החדרת נוזל תרופה או חיסון באמצעות זרם דק דרך העור ובלחץ גבוה, בתוך עשירית השנייה. הזרם חודר כאמור דרך העור ומגיע אל השריר. מיקום ההזרקה הוא בזרוע, בדומה להזרקה רגילה.
השיטה הזו הומצאה כבר בשנות הארבעים של המאה הקודמת, והטכנולוגיה התפתחה בשנים האחרונות להחדרת תרופות ללא מחט. השימוש במזרק ללא מחט חשוב לא רק למניעת כאב ואי נעימות, אלא גם מטעמים בטיחותיים: בארה"ב בלבד מדווחים כל שנה לפחות 600 אלף פגיעות כתוצאה ממחטים, חלקם גם חשיפה של אנשי צוות רפואי ל-20 פתוגנים ובהם נגיפי הפטיטיס ו-HIV. השימוש במזרק עם מחט גם פוגע באיכות הסביבה וגורם להצטברות של מאות מיליוני מחטים מזוהמים.
1 צפייה בגלריה
זריקה ללא מחט
זריקה ללא מחט
החדרת נוזל התרופה באמצעות לחץ גבוה תוך עשירית השנייה
(יח"צ)
בימים אלה קיבלה חברת MPCHECK, המשווקת את המזרק בישראל, את אישור משרד הבריאות להתחיל בהזרקת חיסונים ותרופות באמצעות הטכנולוגיה החדשה. לדברי החברה, כ-10% מהישראלים סובלים מפוביה ממחטים, והשיטה החדשה תאפשר להגדיל את מספר המתחסנים גם מקרב קבוצה זו.
בחברה מוסרים כי עד כה חוסנו בשיטה החדשה ברחבי העולם מאות אלפים. בימים הקרובים תציע החברה את שירות החיסונים ללא מחט למרפאות פרטיות, ובעתיד ייתכן ויוחלפו המחטים במזרק החדש גם בבתי חולים ובקופות החולים. לדברי החברה, המוצר מאפשר חיסון בכל הגילאים, מתינוקות ועד קשישים.