בשיתוף ד"ר סיימון ישראלי קורן ואינפומד
כ-1% מהאוכלוסייה סובלים ממחלת פרקינסון - מחלה נוירולוגית בה מתרחשת פגיעה בתאי המוח שמייצרים דופמין. דופמין הוא מוליך עצבי המקיים תפקיד מרכזי ביכולותינו לבצע תנועות שונות.
הסימן המרכזי אשר מעיד על פרקינסון הוא רעד במנוחה. בנוסף, מחלת הפרקינסון יכולה להוביל גם להתפתחות של תסמינים מוטוריים נוספים, בהם איטיות בתנועה, קשיון שרירים וכן גם תסמינים שאינם מוטורים, כמו הפרעות בדיבור, ירידה בחוש הריח, הפרעות בשינה, פגיעה בזיכרון ולעיתים גם דיכאון וחרדה.
צפו ברופא מסביר

למרות שלא קיים עוד טיפול שיכול לרפא לחלוטין את החולים במחלה, ישנן דרכים שונות שעשויות למתן את חומרת התסמינים ואף למנוע החמרה במצב. הטיפול בפרקינסון הוא טיפול רב מערכתי אשר כולל, מעבר לטיפול הרפואי הקונבנציונלי, גם שינויים באורח החיים. אחד המרכיבים המרכזיים בו הוא ביצוע של פעילות גופנית בשגרה.
ספורט עשוי להקל על תסמיני הפרקינסון, לשפר את טווחי התנועה ואת היציבות. בנוסף הוא מסייע גם בשיפור המצב הנפשי והקוגניציה. קיימות עדויות המראות כי חולים אשר מבצעים פעילות גופנית קבועה חוו שיפור בתפקוד לאורך זמן, זאת לעומת חולים שאינם מבצעים פעילות גופנית.
למרות שטיפול רב מערכתי המשלב גם פעילות ספורטיבית נמצא יעיל לטיפול במחלת הפרקינסון, הצורך המדעי בהגדרה מדויקת של הטיפול, עוצמתו ותדירותו נותר עומד. כדי לענות עליו בקרוב עתיד להתבצע מחקר SPARX בסגנון ניסוי קליני פאזה 3, במספר מרכזים בארצות הברית.
איזו פעילות ספורטיבית מומלצת לחולי פרקינסון?
מבין הפעילויות שעשויות להיטיב עם החולים נכללות פעילויות נמרצות, כמו הליכה, תרגילי כוח ושיווי משקל ועוד. בנוסף מומלץ גם לשלב אימונים אשר דורשים תכנון קוגניטיבי, כמו ריקוד.
פנייה לפיזיותרפיסט בעל ניסיון בטיפול בחולי פרקינסון ומצבים נוירולוגיים אחרים עשויה לסייע בהתאמה אישית של הפעילות לסימפטומים ואף לתרום לנסיגה במחלה ולשיפור המצב הכללי.
בשיתוף ד"ר סיימון ישראלי קורן ואינפומד