האסטרוגן הוא שם כולל לקבוצת הורמונים המיוצרים בגופה של האישה. ייצורו מתגבר בדרך כלל בגיל ההתבגרות, והוא אחראי להופעתם של סימני המין הנשיים - השדיים, המחזור החודשי וכו'. בתקופת המחזור מתחוללים בגוף האישה שינויים שונים: בין השאר, מופרשת כמות גבוהה של אסטרוגן מהשחלות, מה שגורם לתסמונת קדם וסתית (PMS) המתאפיינת בשינויים במצב הרוח, ברגישויות שונות ובכאבי ראש.
קראו עוד:
אחרי גיל 25 רמות האסטרוגן בגוף מתחילות לרדת בקצב מתון ומשפיעות על גמישות העור, חוזק העצמות, התפקוד המיני, מסת הגוף, מצב הרוח ועוד. כדי לשמר את האיזון ההורמונלי, הגוף מתחיל לייצר כמויות גדולות יותר של הורמונים אחרים.
שיא הירידה ברמות האסטרוגן מתרחש לאחר גיל 43, ואז ההורמונים האחרים גורמים לתופעות לוואי כמו גלי חום, עלייה במשקל ועוד. יש גורמים רבים, בנוסף לתזונה, כמו גיל ומצב בריאותי, שיכולים להשפיע על רמות ההורמונים, ולכן חשוב להתייעץ עם רופא אם מתעוררת דאגה מרמת האסטרוגן בגוף.
1 צפייה בגלריה
גלי חום. מתופעות הלוואי שמגיעות אחרי גיל 43
גלי חום. מתופעות הלוואי שמגיעות אחרי גיל 43
גלי חום. מתופעות הלוואי שמגיעות אחרי גיל 43
(צילום: shutterstock)

כדי לשמור על איזון ברמת האסטרוגן, מומלץ לנקוט מספר צעדים:

להקפיד על תזונה עשירה בסיבים. מחקרים מעידים שדיאטות עשירות בסיבים מאזנות את רמת האסטרוגן. הגדלת הסיבים התזונתיים יכולה לסייע בהגברתה של הפרשת האסטרוגן דרך הצואה, מה שעשוי לסייע בשליטה על רמות האסטרוגן בגוף.
להגביל צריכת מוצרים מסוימים מן החי. יש מחקרים שהוכיחו כי צריכת בשר אדום ובשר מעובד עשויה להעלות את רמת האסטרוגן בגוף. לכן, מומלץ לצרוך בשר בקר לא מעובד פעמיים בשבוע, וכן לאכול עוף אורגני.
להפחית את אחוז השומן בגוף. זוהי דרך מצוינת להפחתת האסטרוגן במחזור הדם. ירידה במשקל יכולה לסייע בהגנה מפני מחלות כרוניות רבות.
להגביל אכילת פחמימות פשוטות ומזונות מעובדים. מחקרים קישרו את דפוסי התזונה המערביים, העשירים בפחמימות פשוטות ובמזונות מעובדים, עם רמות אסטרוגן גבוהות, אז כדאי לצרוך אותם פחות.
לשלב בתזונה השבועית מוצרים המבוססים על קטניות וסויה. הם מכילים אסטרוגן צמחי, המאזן את רמות האסטרוגן בגוף.
לבצע פעילות גופנית. היא עשויה לסייע בהפחתת רמות האסטרוגן בתקופת הווסת, לשמור על רמות אסטרוגן מאוזנת ולהגן מפני מחלות כרוניות כמו סרטן השד.
להגביל את צריכת האלכוהול. זו יכולה להשפיע לרעה על ההורמונים בגוף ולהעלות את רמות האסטרוגן.

הכותבת היא דיאטנית קלינית בחלי ממן