"עשויים להיות בחודש מרץ חיסונים לנגיף הקורונה בעולם - אך בישראל לא לפני הקיץ הבא": המירוץ העולמי אחר חיסון נגד נגיף הקורונה נמצא חודשים ספורים לפני סופו. עם זאת, פרופ' סיריל כהן, אימונולוג ומומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר-אילן, מסביר כי אין להסתמך עליו. "כשמסתכלים על המערך הבינלאומי של מציאת חיסון, אנחנו עוד לא יודעים אם מדובר בפיתרון. קיימות פה שאלות של עד כמה החיסון יעיל ולכמה זמן יהיה יעיל".

לדבריו של פרופ' כהן, בשלבים האחרונים נמצאות כ-11 חברות, ולהערכתו, סיום השלב השלישי בניסויים הקליניים אמור להתרחש עוד לפני שנת 2021. "בתקווה שלקראת דצמבר נקבל תוצאות של החיסונים הללו", אמר באולפן ynet. "צריך להבין שלא מדובר בחיסון אחד אלא בהרבה טכנולוגיות. היום אנחנו יודעים שדווקא חיסונים מבוססי חלבונים נמצאו כיעילים מאוד, כמו בחברת "נובהווקס". החיסון של חברת "מודרנה", למשל, הוא חיסון גנטי שנמצא באמצע מבחינת יעילות".
פרופ' כהן: "לתחושתי לקראת פברואר-מרץ כבר יהיו חיסונים בחלק מהמדינות בעולם. אבל אני לא חושב שלפני הקיץ הבא אנחנו נתחסן כאן בישראל"
ובכל זאת, פרופ' סיריל מסביר כי "עדיין אין תוצאות ומוקדם להגיד מה יעיל ומה לא. חברות רבות כבר התחילו לייצר מנות חיסון להפצה לפני סיום הניסויים, מה שעשוי להוביל לסיכון כלכלי שהם מוכנים לקחת. לתחושתי לקראת פברואר-מרץ כבר יהיו חיסונים בחלק מהמדינות בעולם". הוא מוסיף כי גם אם יימצא חיסון שיופץ במדינות בעולם, ישראל לא תהיה הראשונה לקבלו: "אני לא חושב שלפני הקיץ הבא אנחנו נתחסן כאן בישראל".
2 צפייה בגלריה
החיסון הגנטי של מודרנה: "באמצע מבחינת יעילות"
החיסון הגנטי של מודרנה: "באמצע מבחינת יעילות"
החיסון הגנטי של מודרנה: "באמצע מבחינת יעילות"
(צילום: AP)
"אני רוצה להאמין שעד הקיץ הבא אנשים ייקבלו חיסון כאן בישראל, אבל זה לא יהיה גורף. צריך יהיה לדרג את מי צריך לקבל את החיסון קודם, שאלו הם הצוותים הרפואיים ואוכלוסיות בסיכון. אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים ולא להסתמך על החיסונים, אלא להיפך - לעשות את מה שמוטל עלינו כאזרחים כדי למנוע הפצת המחלה".

"לא הייתי פוסל את החיסון הרוסי והסיני"

לעומת מדינות המערב הנתונות תחת רגולציה קפדנית שמטרתה להבטיח את בטיחותם ויעילותם של החיסונים, מדינות כמו סין, רוסיה ואיחוד האמירויות כבר התחילו לחסן את התושבים שלהן נגד קורונה. 30 אלף תושבים כבר חוסנו באיחוד האמירויות, ולמעלה מ-350 אלף בני אדם חוסנו בסין.
"אין לנו את הנתונים על מה שקורה בסין, ברוסיה או באיחוד האמירויות, אבל לא הייתי פוסל את החיסונים שלהם", אומר פרופ' כהן. "הדרך היחידה לדעת האם חיסונים הם יעילים היא או לתת לזה זמן, או לקחת קבוצה גדולה של אנשים ולחסן אותם, וזו בעיה אתית".
בחברות החיסונים הסיניות אמנם הודיעו כי ארגון הבריאות העולמי לא הביע התנגדות לחיסון האוכלוסייה, אך מומחים רבים מבקרים את המהלך. "זהו מהלך פזיז ומסוכן", אמר לאתר החדשות של קול אמריקה ד"ר ארתור קפלן, ראש מחלקת אתיקה רפואית באוניברסיטת ניו-יורק. "משמעות המהלך הוא לסכן המונים מבלי לבדוק מחקרית את הבטיחות והיעילות של החיסון". בדבריו הסביר שכדי לחסן את הציבור, נדרש לעבור כראוי את השלב השלישי לניסויים הקליניים. עד אז, לא ניתן לקבל את הביטחון המלא לכך שהחיסון בטוח.
2 צפייה בגלריה
סינוואק סין חיסון קורונה
סינוואק סין חיסון קורונה
סין: מאות אלפי אנשים חוסנו לקורונה
(רויטרס)
"חיסון אוכלוסייה לפני סיום השלב השלישי יכול לעלות מחיר כבד. ראשית זה עשוי להוביל לחוסר אמון בחיסון ולגרום לפחות אנשים להשתמש בו אם יאושר", אמרה לקול אמריקה ד"ר ג'ניפר האנג-ביואי, אפידמיולוגית מומחית לסין. "שנית, השימוש בחיסון לפני שבטיחותו מוכחת יכול לגרום לסיבוכים ולנזקים בריאותיים".
על פי הדיווחים מסין, המדענים טוענים כי עד כה לא נרשמו תופעות לוואי יוצאות דופן: בין היתר דיווחו המתחסנים על עליית חום זמנית, רגישות במקום ההזרקה או אדמומיות שחולפים תוך זמן קצר, וכאבי גרון. חלק מהמתחסנים דיווחו גם על סחרחורת קלה שחולפת. עד כה לא דווח על אף מקרה הדבקה בקורונה בקרב המשתתפים. דיווחים אלה מקבילים לדיווחים בעולם משאר חברת החיסון.