המרוץ לחיסון נגד הקורונה צובר תאוצה: חברת "ג'ונסון אנד ג'ונסון" הודיעה כי החלה בשלב הסופי של הניסויים הקליניים.
מדובר בחברה האמריקאית הרביעית המגיעה לשלב זה. עם זאת, הניסוי המתקדם שלה צפוי להיות הגדול ביותר ולכלול 60 אלף בני אדם. יתרון נוסף של החברה הוא הרקורד שלה בייצור חיסונים שהוכיחו את עצמם, שלעומת מתחרותיה הינו עשיר. בנוסף, החיסון שלה יכלול כנראה זריקה אחת ולא שתיים. החברה הודיעה כי תוכל לדעת כבר עד סוף 2020 אם החיסון שלה עומד בכל הדרישות.
הנשיא טראמפ צייץ על כך: "חדשות גדולות", וציין כי הוא מפעיל לחץ על מינהל התרופות והמזון לאשר את החיסון – לחץ המעורר חשש ציבורי לעיגול פינות מצד יצרניות החיסונים האמריקאיות באשר הן. האינטרס שלו הוא ברור: שהחיסון יימצא לפני הבחירות, ב-3 בנובמבר.
אתמול, כאשר נשאל מה תגובתו לכך שעד כה מתו בארה"ב כתוצאה מהמגפה כ-200 אלף בני אדם, הגיב במילה המוזרה "חבל". הוא, שזילזל במגפה תקופה ארוכה, התרברב והוסיף: "אם לא היינו עושים כל מה שצריך היינו מגיעים לשניים וחצי מיליון מתים".

המירוץ לחיסון: קרובים מתמיד למציאתו

החברה האמריקנית הנוספת שנמצאת, לפי הדיווחים, לקראת מציאת חיסון נגד נגיף הקורונה היא "מודרנה". החיסון של חברת מודרנה, mRNA-1273, נכנס לשלב השלישי והאחרון, ומשתתפים בו 25,296 איש. מתוכם, מעל 10 אלף נבדקים כבר קיבלו את המנה השנייה והאחרונה של החיסון. עד כה לא נצפו תופעות לוואי משמעותיות אצל אף אחד מהנבדקים בכל השלבים.
1 צפייה בגלריה
מודרנה: עשרות אלפים כבר קיבלו את החיסון בהצלחה
מודרנה: עשרות אלפים כבר קיבלו את החיסון בהצלחה
מודרנה: עשרות אלפים כבר קיבלו את החיסון בהצלחה
(צילום: AP)
המרכז האמריקני לבקרת מחלות הורה השבוע להיערך להפצת החיסונים לקורונה תוך 24 שעות מרגע אישורם על ידי ה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקני, הידוע כמחמיר. אם לא יהיו הפתעות דרמטיות, החיסונים כנראה יהיו מוכנים בקרוב מאוד. מלבד מודרנה, גם חברת פייזר עומדת לקראת סיום השלב השלישי והאחרון, ולצידן עוד 7 חברות תרופות ברחבי העולם שנמצאות גם הן בשלב השלישי ומוכנות להתחיל בסיכומים ובהגשת האישורים.
עשרות אלפי בני אדם כבר קיבלו את החיסונים השונים לקורונה, ועד כה לא נרשמו תופעות לוואי חריגות, פרט לתופעות הלוואי המוכרות מכל חיסון: עליית חום זמנית, רגישות ואדמומיות במקום ההזרקה, כולן חלפו תוך שעות ספורות לאחר החיסון. מהתוצאות שפורסמו עד כה משלבים 1 ו-2 של החיסונים השונים, נצפתה עלייה משמעותית מאוד ברמת הנוגדנים ותאי ה-T נגד קורונה, שני מרכיבים חשובים שאמורים לנטרל את נגיף הקורונה ולמנוע ממנו להשתכפל בגוף.


החיסונים יינתנו לראשונה לצוותי בריאות העומדים בקו הראשון מול חולי הקורונה, אחריהם יחלו בעולם לחסן אנשים בקבוצות סיכון: תחילה קשישים ואחריהם חולים הסובלים ממחלות רקע המציבות אותם בסיכון תמותה גבוה: אסתמה ומחלות ריאה, יתר לחץ דם, חולי סוכרת, השמנת יתר, מחלות לב ודיכוי חיסוני.
חשוב לציין, עם זאת, שהמחקר על החיסונים לא יסתיים לאחר השלב השלישי. חברות החיסונים שהתחייבו לשמור על כללי אתיקה ובטיחות מחמירים מאוד, ימשיכו לנטר את כלל המתחסנים בחודשים הקרובים, בשלב המכונה "שלב 4" שבו נבדקת האוכלוסיה המתחסנת ולא רק המתנדבים לניסוי.


בתוך כך, 6,826 בני אדם אובחנו אתמול (רביעי) עם קורונה מתוך 54,990 בני אדם שתוצאותיהם נבדקו במעבדות השונות. מדובר ביום השני ברציפות שמספר החיוביים מתקרב ל-7,000 ישראלים וישראליות. המשמעות - 12.4% מכלל הנבדקים קיבלו תשובה חיובית, כלומר אחד מתוך שמונה.
במהלך הלילה אישרו שרי הממשלה את הטלת הסגר המלא החל ממחר ועד לשמחת תורה ב-11 באוקטובר. בישיבה, שהחלה ב-23:00 בלילה, נדרשו השרים להצביע על שתי החלטות: הטלת הסגר ותקנות הבריאות שיגבילו את ההתקהלויות.