בשיתוף אסם נסטלה
השנה הזו התהפכה עלינו טוב טוב. התחלנו אותה אופטימיים, עם ציפיות, תכניות ואשליות ואנחנו מסיימים אותה הרבה פחות חולמים, הרבה יותר מפוקחים ועם תקווה שאת ראש השנה הבא נחגוג כפי שהכרנו וידענו.
צוות המנטורים של "חיים מאוזנים – חיים טובים", הפרויקט המשותף של "ידיעות אחרונות", ynet ואסם נסטלה מסכמים את השנה שעברה עליהם ומספרים על הציפיות והשאיפות שלהם לאיזון בשנה שמתחילה לה עכשיו.
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

"כל אחד באיזון המדויק לו"

אורלי פיינה, דיאטנית קלינית ומנהלת תחום תזונה באסם נסטלה
15 צפייה בגלריה
אורלי פיינה
אורלי פיינה
אורלי פיינה
איך היתה השנה שחלפה?
"הקורונה השתלטה כמעט על כל התמודדות בשנה האחרונה וכשהגיעה, הוציאה מהאיזון שנוצר עד הגעתה. היה צורך לארגן שגרה חדשה ולהתרגל לעומס המנטלי שהביאה עימה.
"יחד עם זאת, ראיתי בהתמודדות גם פן חיובי - הצורך לבחון מחדש הרגלים ודפוסים קבועים במחשבה, בהתנהלות היומיומית, בעבודה, בפעילות הגופנית ובהרגלי התזונה, היציאה מאזורי הנוחות והעמדת אתגר לחוסן, החשיבה וסדר היום וגם הלכידות המשפחתית שנבנתה ואף התחזקה.
"די מהר החלטתי שאנהל את השגרה ולא לאירועים לנהל אותי. בניתי סדר יום שהורכב מעבודה בעיקר מרחוק, עם זמני הפסקות מוגדרים לארוחה או קפה ולפעילות גופנית. למדתי לראות מה עובד ומה לא עובד עבורי בשגרה החדשה שנוצרה והפנמתי שזו תקופה שבה 'חישוב מסלול מחדש' יהיה חלק מהשגרה".
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה תאחלי לשנה הבאה ולחיים מאוזנים יותר?
"צריך לזכור, ששאיפה לאיזון בכל מחיר יכולה בעצמה להוציא מאיזון ולכן חשוב לאמץ דפוסי מחשבה גמישים, יכולת התאמה והסתגלות למצבים חדשים, הבנה והכרה שצריך פשוט להוקיר את הדברים הברורים מאליהם בחיים ולהיות קשובים לצרכים שלנו. אז, גם כשקשה, זה עוזר להתמקד ולחזור לאיזון.
"המודעות של כולנו לגבי חשיבות השמירה על הבריאות עלתה יותר מתמיד בשנה החולפת ולכן, אאחל לכולנו שנדע לשלב ולשמור, בשגרה המשתנה, על הרגלים בריאים ומטיבים, כל אחד באיזון המדויק לו, של תזונה ופעילות גופנית שחשובים לאיזון בין הבריאות הפיזית ולא פחות חשוב – זו הנפשית.
"שתהיה שנה נפלאה, מלאת בריאות, איזון ותגליות חדשות".

"איזון הוא שם המשחק"

רונית כהן תמיר, מדריכת חיים לצמיחה אישית ורוחנית
15 צפייה בגלריה
רונית כהן תמיר
רונית כהן תמיר
רונית כהן תמיר
איך הייתה השנה שחלפה?
"השנה האחרונה הייתה מאתגרת במיוחד בהרבה מאוד היבטים: בריאותיים, כלכליים ובמיוחד חברתיים. אחד האויבים הגדולים ביותר של נפש האדם הוא חוסר ודאות או עמימות. אנחנו יצורים שאוהבים להיות בשליטה וזה אחד הפרמטרים שמאפשרים לנו להתנהל ולהתנהג. השנה חיינו התהפכו תרתי משמע, וכל המערך החשיבתי השתנה ואיתו, תפיסת המציאות.
"בגלל שאנחנו מרגישים טוב באזורי הנוחות שלנו, המצב הבלתי יציב, ערער את היציבות הנפשית, ואנשים שאינם 'יציבים' נפשית מצאו את עצמם בחרדות ובדיכאון. אנשים סתגלניים יותר מצאו דרכים יצירתיות להפוך את הלימון ללימונדה. עדיין, חלק גדול מאתנו, מרגיש בלבול, חרדה, דכדוך ותסכול.
"הזמן ש'הואט' - הזמן שישבנו בסגר - אפשר לנו לעשות חישוב מסלול מחדש, כלומר, לחשוב מה באמת חשוב לנו בחיים, איזה בני אדם נרצה להיות?
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
פגשתי מטופלים שעשו שינוי רציני, בחיים. למשל, גברים, שאחרי זמן עם הילדים בבית לבד (ללא האישה, שעבדה), למדו להכיר אותם וליהנות בחברתם ומחברתם. העבודה, שהייתה מעין עוגן של בריחה מהמשפחה, לימדה אותו מה הם הדברים החשובים להם באמת בחיים. רבים למדו מהעצירה של המרוץ, איך לדאוג לגופם, לתזונה שלהם. אם פעם היו 'חוטפים' שווארמה 'על הדרך', הרי שהם למדו שאפשר להכין ולבשל בקלות.
"זו תקופה שהביאה לשינויים בחיים. אף אחד לא נותר אדיש לה, כל אחד עם הלמידה שלו. ברמה המשפחתית רבים חוו שינויים גדולים. ברוב המקרים שנחשפתי אליהם, בקליניקה הפרטית שלי, אנשים התפנו לשאול את עצמם שאלות מהות וליבה כמו מה נכון לי? מה באמת חשוב לי? איזה אדם אני רוצה להיות?"
מה תאחלי לשנה הבאה ולחיים מאוזנים יותר?
"ראשית, מאחלת לכולנו שנה טובה כמובן. מאחלת לנו לקחת את הלמידה שנעשתה בעל כורחנו, שהיא חשובה ומשמעותית, ולנצל את העובדה שאפשרה לנו להתבונן על החיים דרך פריזמה או פרספקטיבה חדשה.
"אני מאחלת לכולנו להמשיך להפנים ולהטמיע את הלמידה הזו, כי איזון הוא שם המשחק. אם חשבנו על חשבון הבנק כפרמטר החשוב, הרי שהבנו שישנם הרבה מאוד דברים בחיים שאינם בני מדידה בכסף, וכלל לא זקוקים לו. למשל, חיי משפחה עם איכות חיים בבית פנימה. את השיעור הזה היינו צריכים ללמוד מזמן".

"להסתכל על מה שחשוב באמת"

בני בז'ה, שף ויועץ לארגון נכון של המטבח
15 צפייה בגלריה
שף בני בז'ה
שף בני בז'ה
שף בני בז'ה
(צילום: מתן כץ)

איך הייתה השנה שחלפה?
"האתגר המרכזי בלהיות שף זה השעות המטורפות, המחסור בזמן עבור החיים האישיים והקושי להחזיק זוגיות נורמלית. העבודה היא קשה פיזית ונפשית ולא תמיד מתגמלת מבחינת השכר אבל מי שבוחר במקצוע הזה בוחר בו מאהבה טהורה לאוכל ובישול ויותר מזה מאהבה גדולה לארח ולהאכיל אנשים. השנה הזו עצרה את הזמן ואפשרה להסתכל על מה חשוב באמת".
מה תאחל לשנה הבאה ולחיים מאוזנים יותר?
"אני מאחל לעצמי למצוא איזון בין עבודה לחיים האישיים, לעבוד פחות ולהשקיע יותר בעצמי. לאזן את עצמי מבחינה גופנית על ידי בחירה באורח חיים נכון ובריא יותר מתוך הבנה שנפש בריאה בגוף בריא אינה רק קלישאה".
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

"להישאר מאוזן אל מול הסיטואציה שהמציאות ייצרה"

דודי צזנה, מאמן כושר
15 צפייה בגלריה
דודי צזנה
דודי צזנה
דודי צזנה
(צילום: טל צבר)
איך הייתה השנה שחלפה?
"סגירת שנה - כמה נחמד שיש רגעים כאלה, בהם ניתן לעצור ופשוט להתבונן על חוויות חיינו. כולנו כאחד, חווינו שנה שהמחישה לנו את ארעיות החיים, את ההנאה ממה שיש ומהרגע הנוכחי שהוא כל מה שיהיה לנו אי פעם.
"באופן אישי, למדתי להישאר מאוזן אל מול הסיטואציה שהמציאות ייצרה, עולם הכושר והתנועה היו שם בכל שלב להוציא אותי מהשגרה המשתנה ולהזכיר לי לדאוג לעצמי.
"למדתי מהשנה הזו שיש לי זמן ויכולת להשקיע בתזונה נכונה לגוף, למדתי להפוך את הבישול והכנת האוכל לחוויה זוגיות, אפילו התחלתי לאהוב את שטיפת הכלים וסידור הבית. גיליתי שאיזון אמיתי מתחיל מסידור המיטה בבוקר וממשיך לאורך כל היום שלי, בבניית לו"ז, שמשתנה בהתאם אליי.
"למדתי שיש לי זמן דברים החשובים באמת בחיים והן מערכות היחסים שלי, עם עצמי ועם הסביבה. עד השנה, חיפשתי את האושר בטיולים לחו״ל, השנה מצאתי שהחופשה האמיתית, האושר הטהור, לא תלוי בדבר מלבדי. למדתי למצוא את האושר בכל מקום שאני נמצא בו, בטיולים בארץ הנפלאה שלנו או בבית הנהדר שזכיתי לגור בו.
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"התחלתי לתרגל מדיטציית זן כדרך חיים, סיימתי לכתוב את הספר הראשון שלי, הספקתי ללמוד אנגלית ולסיים קורס משחק, למדתי לצייר מנדלות ולאהוב תחביבים שאינם כוללים מטרות והישגים. למדתי לאהוב את החיים כפי שהם ולאזן בין הרצון למציאות, להעריך את מה שיש וליהנות מכל רגע בחיים."
מה תאחל לשנה הבאה ולחיים מאוזנים יותר?
"אאחל לעצמי להמשיך ולהתפתח, לדאוג לעצמי ולסביבה שלי, להיות נוכח ולהעריך את מה שיש לי כרגע בחיים, לפעול בצורה שנכונה לי מתוך השקט והשלווה שסיגלתי לחיי, להמשיך ולפתח את היחסים המאוזנים בין גוף ונפש, שאדע לשמור ולטפח את הגוף שמארח אותנו בעולם בעזרת תזונה נכונה, תנועה ונפש בריאים ושמחים".

"לזכור לעשות את הדברים בקצב הנכון"

15 צפייה בגלריה
תום בעבור
תום בעבור
תום בעבור
(צילום: שרון הורוביץ)
איך הייתה השנה שחלפה?
"האתגרים המרכזיים שלי השנה היו להבין איך אפשר להמשיך ללמד אנשים לבשל בריא גם בלי להיפגש פיזית ואיך לתכנן את השנה הבאה במציאות של חוסר וודאות ולהתאים את התכנונים למציאות של מגע מצומצם".
מה תאחלי לשנה הבאה ולחיים מאוזנים יותר?
"מאחלת לעצמי יותר איזון - להצליח לאזן בין כל הרצונות והפנטזיות, להתפתח ולהתקדם במקביל לשמירת שגרת החיים שעושה לי נעים וטוב. לזכור לעשות את הדברים בקצב שנכון לי גם אם זה לא הקצב שהעולם רץ בו, להצליח לאכול פשוט יותר, טעים יותר ובריא יותר ולהמשיך ולהפוך את האוכל בבית שלי (וגם בבתים של התלמידות שלי) לגורם מחבר ומשמח".
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

"איזון בין צרכי הטבע והסביבה לצרכים שלנו"

נריה שפירא, מדריכת קיימות
15 צפייה בגלריה
נריה שפירא
נריה שפירא
נריה שפירא
(צילום: מזל שופן )
איך הייתה השנה שחלפה?
"בשנה החולפת, כמו כולם, עברתי לפעילות בזום. העבודה בתחום הקיימות היא עבודת התנסות ידנית וזה קשה יותר באופן דיגיטלי. גם האינטראקציה הפכה קשה. בתחום הקיימות, תרבות הקורונה מעודדת שימוש בחד פעמי מחוץ לבית וזה בהחלט מאתגר לעקוף את הדרישה הזו.
"יש תחושה שזו תקופה שונה, תקופת מעבר, הכל השתנה, גם מבחינת קיימות. מצד אחד, יש חסכון בדלק וחשמל ומצד שני יש שינוי בהרגלים ואנחנו צריכים להעביר את העשייה לקיימות מתוך הבית כי יש התמודדות עם פסולת בבית ומחזור".
15 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה תאחלי לשנה הבאה ולחיים מאוזנים יותר?
"אני מקווה שבשנה הקרובה נדע לטפל בקיימות בבית בניצול מקסימלי, ושנדע למצוא את האיזון בין הדרישות של העולם וגם נחשוב על שמירת כדור הארץ. בתקופת הסגר ראינו בעלי חיים מתרבים, הטבע פרץ בגדול והתחדש. אני מקווה שבשנה הקרובה נמצא את הדרך לאיזון בין הצרכים שלנו לצרכים של הסביבה והטבע".

"כשנרגיש קרובים ליעדים שלנו נהיה מאוזנים יותר בחיים"

רננה סגמן, הדרכה הורית בכלים יצירתיים
15 צפייה בגלריה
רננה סגמן
רננה סגמן
רננה סגמן
(צילום: אריאל צעירי אפשטיין)
איך הייתה השנה שחלפה?
"האתגר הגדול שחוותי הוא בעסק. הייתה לי מטרה לשנה הזו, להיחשף ולהיות חלק מפרויקטים משמעותיים לי ולמשפחות. ואכן, הגעתי למטרות שהצבתי לעצמי, כמו הפרויקט הזה – "חיים מאוזנים - חיים טובים" ועבודה במסגרת הרווחה במרכז קשר למשפחות מורכבות".
מה תאחלי לשנה הבאה ולחיים מאוזנים יותר?
"התקופה הנוכחית, תקופה הקורונה, הביאה אותנו לתהליך פנימי, עם הצורך לזהות את הצורך באיזון, בהקשבה פנימית, גמישות ויצירתיות. צריך לבחון ולחיות לפי סדרי העדיפויות שלנו בצורה מודעת, להסתכל איך אנחנו בכל תחום בחיים שלנו ומה אנחנו צריכים שם כדי לצמצם את הפער בין המצב המצוי למצב הרצוי ומה עלינו לעשות כדי שזה יקרה. למשל, אם אני רוצה לשפר את ההורות שלי, כדאי לבחון מה אני רוצה שם בדיוק, איך אני רוצה את זה, מה ומי יכול לעזור לי בזה.
"אני מציעה לעשות לכל תחום בחיים דירוג של מצוי ורצוי, להעלות על הכתב ולהתבונן על זה ויכול להיות, שבשנה הקרובה, יגיעו התשובות. כשנרגיש קרובים ליעדים שלנו נהיה מאוזנים יותר בחיים".
15 צפייה בגלריה
שנה טובה ומאוזנת לכולם
שנה טובה ומאוזנת לכולם
שנה טובה ומאוזנת לכולם
(צילום: shutterstock)
יש לכם שאלות למנטורים שלנו? שלחו להם למייל izunbahaim@gmail.com ואולי נפרסם את השאלות שלכם עם תשובות המנטורים
לא פעם אנחנו מרגישים שיצאנו מאיזון, מטרתו של פרויקט "חיים מאוזנים - חיים טובים" לעזור לכם להיכנס לאיזון בעזרת צוות מנטורים, כל אחד בתחומו, שיתנו טיפים ועצות שיכולים לעזור לכל אחד ואחת מאיתנו, כיחידים וכחלק מהמשפחה, כי חיים מאוזנים = חיים טובים.
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף אסם נסטלה