״כמה עוברים אתה חושב שיש ברחם של אשתך״?, שאלה רופאת הנשים במרפאת הכללית בנס ציונה את ימין גברטנסה (40), כשביקשה ממנו להיכנס לחדר הבדיקות בתחילת חודש ספטמבר האחרון. ״לא ידעתי מה לענות״, נזכר גברטנסה כשהוא משחזר את הרגע עם בת זוגו, הוסאן יוקוב (38). לבסוף, הוא מספר, בישרה הרופאה שלהוסאן יש שני עוברים. ״שמחתי, אלא שפתאום היא אמרה, "רגע, אני רואה עוד עובר״, ולאחר מספר דקות הביטה בו ואמרה: ״והנה עוד אחד״.
שבעה חודשים לאחר מכן בני הזוג חובקים ארבעה תינוקות קטנים, שני בנים (מתן ומתאוס) ושתי בנות (מרנה ומלהאר) שנולדו לפני שבועיים בניתוח קיסרי במרכז הרפואי קפלן שברחובות. בביתם של בני הזוג, תושבי יבנה ומבקשי מקלט מאריתריאה, חיכו מריה בתם בת השש ומרתה אחותה בת השלוש, והם מתרגלים עכשיו למציאות החדשה והלא פשוטה, אך גם לא שוכחים לעצור ולהודות על הלידה המוצלחת של רביעייה בריאה.
3 צפייה בגלריה
רביעייה נולדה בבית חולים קפלן
רביעייה נולדה בבית חולים קפלן
הצוותים הרפואיים התגייסו במיוחד
(צילום: בי"ח קפלן)

היריון נדיר ולידה שהיא כמעט בגדר נס

״בהתחלה אשתי לא הרגישה טוב, הקיאה הרבה והייתה חלשה״, נזכר גברטנסה בתקופה הראשונה של ההיריון. ״שתי הרופאות שבדקו אותה הזהירו אותנו מהבעיות שעלולות לצוץ בהיריון מרובה עוברים״, נזכר האב הגאה. ״אמרו שאולי עדיף להפיל כמה מהם ולשמור על האחרים, הזהירו אותנו שייתכן שאחד ימות היו המון אמירות מפחידות, אבל אנחנו החלטנו לשמור אותם״.
לידת רביעייה שנוצרה בהיריון ספונטני נחשבת לנדירה, כשרוב ההריונות מרובי העוברים היום מקורם בטיפולי פוריות. על פי ההערכות, הריונות של רביעיות מתרחשים אחת ל-700 אלף, כאשר במרביתם מתבצעת הפחתת עוברים, ועל כן לידה של רביעייה היא אירוע נדיר. העובדה שבני הזוג הרו באופן טבעי והביאו לעולם רביעייה בריאה - הינה כמעט בגדר נס לדברי הרופאים.
3 צפייה בגלריה
רביעייה נולדה בבית חולים קפלן
רביעייה נולדה בבית חולים קפלן
"לידה מיוחדת ומרגשת כאחד". פרופ׳ אדי ויסבוך במהלך הלידה
(צילום: בי"ח קפלן)
כך מגדיר זאת גם פרופ׳ אדי ויסבוך, מנהל יחידת אם ועובר ומחלקות היולדות במרכז הרפואי קפלן. ״בשל רמת הסיכון הגבוהה, היולדת נכנסה לשמירת היריון בבית החולים כבר במהלך חודש ינואר, כשהיא בשבוע ה-28 להריונה. לידות מסוג זה בדרך כלל מסתיימות בלידה מוקדמת סביב שבוע 29, אולם במקרה הזה הצלחנו לייצב את מצבה של היולדת והעוברים עד לשבוע 33. כאשר היולדת החלה לחוש בצירים, החלטנו לבצע ניתוח קיסרי דחוף".
״הלידה הייתה מעט מפחידה״, מודה גברטנסה, ״לא נכנסתי לחדר והמתנתי בחוץ. בכל פעם הביאו לי תינוק החוצה וכל מה שאני חשבתי היה - תודה לאל שעוד תינוק בסדר״.
"זו הייתה לידה מיוחדת ומרגשת כאחד", מדווח פרופ' ויסבוך, "ונערכנו אליה מבעוד מועד. הייתה התגייסות מיוחדת של הצוותים הרפואיים, שחלקם הגיעו מהבית במיוחד לקחת חלק בלידה. את התינוקות קיבלו ארבעה צוותים רפואיים, שכללו רופאים, אחיות פגיה ומיילדות, ובמהלך הלידה היה שיתוף פעולה מלא בין הצוותים על מנת לסייע לאם ולילודים לעבור את הלידה בשלום״.
3 צפייה בגלריה
רביעייה נולדה בבית חולים קפלן
רביעייה נולדה בבית חולים קפלן
"כל מה שאני חשבתי היה - תודה לאל שעוד תינוק בסדר״. גברטנסה בפגייה
(צילום: בי"ח קפלן)

"בביטוח הלאומי אמרו שלא מגיע לנו כלום"

כיום יוקוב כבר בביתה, אך ארבעת התינוקות עדיין מאושפזים בפגייה של בית החולים וגברטנסה נע בין הבית ובית החולים לבין עבודתו. ״זה קשה מאוד, אני עובד במחסן כלי בית ואשתי עובדת במפעל באזור התעשייה ביבנה. קשה לנו כלכלית כי היא נכנסה לשמירת היריון מחודש רביעי. לא קיבלנו כלום מביטוח לאומי, רק מענק אחרי הלידה. היו שאמרו שאולי יעזרו לנו בגלל הרביעייה ובביטוח הלאומי אמרו שלא מגיע לנו כלום כי אנחנו עובדים זרים - למרות שאנחנו פליטים״.
את העזרה הם מקבלים בינתיים מהחברים בקהילה. "הביאו לנו בגדים, למרות שלא כולם מתאימים, שתי מיטות ועוד כמה דברים. אני לא רוצה להישמע כאילו המצב לא טוב ומאמין שמה שאלוהים נותן - אני צריך לקבל באהבה ובשמחה״.