בישראל ובעולם כולו חלה ירידה בהיקף השתלות האיברים ב-2020, שנת הקורונה: במדינות מערביות רבות הצטמצם מערך התרומות באחוזים ניכרים, ואילו בארץ הייתה ירידה של 8-10 אחוזים. הירידה נבעה מגורמים רלוונטיים לתקופת סגר, כמו מוות מוחי בקרב חולי קורונה, שלא מאפשר תרומה, עצירת ניתוחים אלקטיביים (שאינם דחופים) וירידה במספר הקורבנות של תאונות הדרכים.
קראו עוד:
למרות הסגרים, המשיכו מתאמות ההשתלה והרופאים העוסקים בנושא, לעבוד כבימי שגרה. הצוותים הצליחו לשמור על 60% שיעורי הסכמה של משפחות לתרום איברים ולבלום ירידה משמעותית במספר התורמים המתים, שהייתה אופיינית למדינות מערביות אחרות. שיעורי הסכמות לתרומה ממת נותרו יציבים - 60%, זהים לאלו של 2019. בפוטנציאל התורמים חלה ירידה של 13%. מספר ההסכמות לתרומה ירד ב- 8.4%.
בגלל שמכל תורם מת מתבצעות בדרך כלל מספר השתלות, חלה ירידה במספר ההשתלות בעקבות הירידה במספר התורמים. מספר השתלות הכליה ירד ב-23% בהשוואה לשנה הקודמת (מ-154 ל- 118), בהשתלות כבד - ירידה של 17% (מ-87 ל-72), בהשתלות לב - ירידה של 9% (מ-22- ל-20), ובהשתלות ריאות - ירידה של 34.6% (מ-52 ל-34).
לחתימה על כרטיס אדי - לחצו כאן
במקביל, חלה עלייה של 10% במספר התורמים מן החי, כשבמספר תורמי הכליה האלטרואיסטים - אלה שתרמו לאדם שאינם מכירים - הייתה עלייה של 48% בהשוואה ל-2019. בהיקף התרומות בתוך המשפחה חלה ירידה של 29% - מ-121 ב-2019 ל-85 ב-2020. רבים מהתורמים האלטרואיסטים ציינו כי ביצעו את המהלך בהשראתו של הרב אברהם ישעיהו הבר ז"ל, מי שייסד את עמותת "מתנת חיים", לאיתור תורמי כליה אלטרואיסטים, ונפטר מקורונה בסוף אפריל.
1 צפייה בגלריה
 השראה לתורמים אלטרואיסטים: הרב הבר ז"ל
 השראה לתורמים אלטרואיסטים: הרב הבר ז"ל
השראה לתורמים אלטרואיסטים: הרב הבר ז"ל
(צילום: אוהד צויגנברג)
במרכז ההשתלות מציינים את העובדה שמספר האזרחים שחתומים על כרטיס אדי מתקרב למיליון: המספר הוא 996,520, כך שנדרשות עוד כ-3,500 חתימות כדי להגיע ליעד. "אני גאה במערך ההשתלות", אומר פרופ' רפי ביאר, יו"ר ועדת ההיגוי של המרכז הלאומי להשתלות, "על שהצלחנו לשמור על ירידות מתונות יחסית במספרי ההשתלות בארץ. הגבנו מהר, קיימנו ישיבות תכופות, ביצענו התייעצויות עם מומחים וקיבלנו החלטות שאפשרו יישום מהיר בשטח".
ד"ר תמר אשכנזי, מנהלת המרכז, הוסיפה: "השנה הייתה מאתגרת במיוחד בתחום הפנייה למשפחות לתרום איברים. חלקן חששו להגיע לבית החולים, ואלו שהגיעו, הוגבלו בזמני הביקור. המשפחות שהסכימו לתרום עשו זאת תחת קשיים טכניים ולוגיסטיים שהכבידו על הקשיים הרגשיים הכרוכים באובדן אדם קרוב, כך שההסכמה שלהן הייתה מרגשת במיוחד".