השתלה נדירה מאחת התורמות המבוגרות בישראל: רופאי בית החולים הדסה עין כרם השתילו בהצלחה כבד מתורמת בת 85 בחולה בן 59. ההשתלה בוצעה לפני מספר ימים, כאשר נקבע מותה המוחי-נשימתי של בת ה-85 שאושפזה במרכז הרפואי אסותא. לאחר הסכמת המשפחה לתרום את איבריה, נערכו בדיקות מעבדה שהראו כי תפקודי הכבד שלה תקינים. צוות של בית החולים הדסה יצא למרכז הרפואי אסותא וביצע את הנצלת הכבד.
לחתימה על כרטיס אדי לחצו כאן
"כל הבדיקות הראו שהכבד עומד בסטנדרטים הרפואיים מבלי לסכן את הנתרם", מספר ל-ynet ד"ר עבד חלאילה, מנהל יחידת ההשתלות בהדסה עין כרם, "מדובר אמנם בתורמת בת 85, אך הכבד עבד באופן תקין לחלוטין. בעולם כבר בוצעו השתלות בחולים מבוגרים שגילם מעל 70, אבל השימוש בכבדים מעל גיל 80 הוא נדיר. זה האיבר הכי מבוגר שהושתל בישראל, ככל הידוע לנו".
צפו: ד"ר עבד חאלילה על השתלת הכבד הנדירה

לדברי ד"ר חלאילה, 20% מהממתינים להשתלת כבד מתים בעודם ברשימת ההמתנה: "בניגוד לממתינים להשתלת כליה, שיכולים להמשיך לחיות על דיאליזה, מי שממתין לכבד ממשיך להידרדר וללא השתלה דינו נגזר. לכן השתלת כבד קריטית כל כך ודחופה".
1 צפייה בגלריה
ד"ר עבד חאלילה, מנהל יחידת ההשתלות בהדסה, תאופיק חוג'יראת וד"ר אשרף אימאם, מומחה בהשתלות
ד"ר עבד חאלילה, מנהל יחידת ההשתלות בהדסה, תאופיק חוג'יראת וד"ר אשרף אימאם, מומחה בהשתלות
ד"ר עבד חאלילה, מנהל יחידת ההשתלות בהדסה, תאופיק חוג'יראת וד"ר אשרף אימאם, מומחה בהשתלות
(צילום: דוברות הדסה עין כרם)
תוך כדי הוצאת הכבד מהתורמת בבית החולים אסותא אשדוד, הוכנס החולה הממתין להשתלה בבית החולים הדסה. המושתל הוא תאופיק חוג'יראת מכפר ביר אל מכסור בצפון, שסבל מאי ספיקת כבד ומצבו הלך והידרדר. הכבד מהתורמת בבית החולים אסותא הובהל לירושלים, וההשתלה הארוכה החלה. "אני מרגיש טוב, ושולח הודעה לאנשים שתרמו לי את הכבד ומברך אותם ואומר להם תודה רבה. סבלתי ארבע שנים מהמחלה הזאת ועכשיו אני בסדר גמור. מודה לצוות הרופאים", מספר חוג'יראת בבית החולים.
יממה לאחר ההשתלה, נותק החולה ממכונת ההנשמה ומצבו מוגדר כעת טוב. "כל השתלה היא יום הולדת חדש של אותו מטופל", אומר ד"ר חלאילה. "החולים הם חלק בלתי נפרד מהחיים שלי. אני מרגיש אותם, חווה את החוויה הזו איתם ונהנה עבורם כשהם מחלימים ומקבלים חיים חדשים. יש לי סיפוק אדיר בעבודה, ואני מקווה שעוד ישראלים יכירו בחשיבות תרומת האיברים כדי שנוכל להמשיך ולהציל אחרים".