סיבות מרכזיות לדאגה

הצוות שחוק ועייף: הצוותים הרפואיים בבתי החולים נכנסים לגל השלישי אחרי השנה הקשה בחייהם המקצועיים, שבה נאלצו להתמודד עם מגפה מסדר גודל שעוד לא הכרנו. המחיר האישי היה כבד ‑ ובבתי החולים מצביעים על כך שמדובר בקושי משמעותי במיוחד.
"הם לא יצאו לחופשה ומי שיצא לא נסע לחו"ל או נפש אלא היה בבית", מסביר ד"ר מיקי דודקביץ, מנהל בית החולים הלל יפה בחדרה. "יש מחסור בכוח אדם ובתקציבים. זו מערכת מאוד רעבה מלכתחילה שבה יש מחסור בתקני כוח אדם, והתקנים שהתקבלו לא הספיקו לכסות את הצרכים עבור הקורונה".
גם בציבור נראה כי מתחיל להתפתח מיאוס מהמצב: "יש תחושה של שאננות, ואנחנו רואים את זה אצלנו ביישובים הערביים", אומר ד"ר מיקי הלברטל, מנהל בית החולים רמב"ם.
"55 אחוזים מהמאושפזים שלנו הם מהחברה הערבית וזה מאוד מעציב”, הוא מוסיף. “אם האוכלוסייה הייתה בהמתנה לחיסון ועדיין נוהגת על פי הנהלים, היינו יכולים לשרוד הרבה יותר בקלות את האירוע הזה".
לדבריו של ד"ר דודקביץ, לשאננות הכללית בציבור יכולה להיות השפעה גם על בית החולים: "היא יכולה להעלות את הסיכוי לכך שהצוותים הרפואיים יידבקו דווקא מחוץ לבית החולים".
4 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה
מחלקת קורונה
הצוותים הרפואיים עייפים ושחוקים
(צילום: שאול גולן)

נקודות להמשך מעקב

1. נכון לעכשיו אין שפעת ‑ אך הדבר עלול להשתנות: עד כה לא נמצאו מקרי שפעת בישראל, וזאת בניגוד לתקופה המקבילה בשנה שעברה. ההתמודדות הכפולה עם קורונה ושפעת הייתה אחד מתרחישי האימה של מערכת הבריאות, אולם יש להדגיש כי עוד מוקדם לקבוע שהשפעת לא תופיע בשיעורים משמעותיים בחורף הקרוב.
"אנחנו עדיין לא רואים שפעת בישראל, ואני מקווה שכך זה יישאר", אומר ד"ר ארז ברנבוים, מנהל בית החולים הציבורי אסותא באשדוד. "העובדה הזו משפרת מאוד, למשל, את השירות שאנחנו נותנים במחלקות לרפואה דחופה, וזה מאפשר לנו לקצר את זמן ההמתנה". אלא שלדבריו של ד"ר דודקביץ מדובר במצב שברירי: "כרגע אנחנו לא רואים שפעת, והסיבה לכך היא שאנחנו מסתובבים עם מסכה. אם אנשים פחות יקפידו, זה עלול לגרום לכך שתהיה תחלואה שתתווסף לפעילות הקורונה שלנו, ואז זה אומר שהעומס יהיה גדול מאוד".
4 צפייה בגלריה
ד"ר ארז ברנבוים
ד"ר ארז ברנבוים
ד"ר ארז ברנבוים. "אם אנשים פחות יקפידו, זה עלול לגרום לכך שתהיה תחלואה שתתווסף לפעילות הקורונה"
2. קריסה של מערכת הבריאות לא על הפרק ‑ אבל זה מצב הפיך: כולנו זוכרים את הטענות הקשות מצד חברי הצוותים הרפואיים בבתי החולים בדבר המחסור בציוד למחלקות הקורונה, ובציוד מיגון בפרט. לגל השלישי ייכנסו בתי החולים כשהם מצוידים לחלוטין. "אין ספק שבית החולים מוכן ברמה גבוהה", אומר ד"ר הלברטל.
"גם ברמת הציוד וגם מבחינת מוכנות החניון התת־קרקעי שלנו לאשפוז חולים נוספים. זה נותן לנו מידה מסוימת של נינוחות במידה שיהיה צורך להגדיל את הקיבולת שלנו". גם לדבריו של ד"ר ברנבוים לא צפוי כל מחסור בציוד. יחד עם זאת, הוא אומר גם כי "הגל הנוכחי רק התחיל, ואני לא יודע באיזה שלב נתחיל לראות את החולים בצורה משמעותית".
4 צפייה בגלריה
ד"ר מיקי הלברטל
ד"ר מיקי הלברטל
ד"ר מיקי הלברטל. "אין ספק שבית החולים מוכן ברמה גבוהה לגל השלישי"
(צילום: ניצן זוהר)
אור בקצה המנהרה
יש יותר ניסיון בהתמודדות עם אשפוזים מורכבים: "אנחנו יודעים להיערך ולפתוח מחלקות מעכשיו לעכשיו", מסביר ד"ר דודקביץ. "הן מוכנות לעבור ממצב של מחלקה פנימית למצב של מחלקת קורונה מבחינת כל מה שקשור למשאבי אנוש ולתהליכים בתוך בית החולים. יש כתובת לכל דבר, ואם מישהו חושב שהוא נדבק ממישהו אחר בבית החולים אנחנו יודעים לערוך חקירה בתוך בית החולים בצורה מאוד מהירה".
4 צפייה בגלריה
ד"ר מיקי דודקביץ
ד"ר מיקי דודקביץ
ד"ר מיקי דודקביץ. "אנחנו יודעים להיערך ולפתוח מחלקות מעכשיו לעכשיו"
לדבריו של ד"ר ברנבוים, "בגל הראשון אנחנו היינו במחסור מטורף במידע והיינו עיוורים עם כל מיני סוגים של טיפולים. יש המון למידה שקיבלנו מהגל הראשון והתחלנו ליישם את הלקחים בגל השני". הוא מוסיף כי "לגל השלישי אנחנו מגיעים הרבה יותר מוכנים מבחינת הניסיון שלנו, ובעיקר בטיפול בחולים הקשים של הקורונה. יש לנו ידע וניסיון ואנחנו יודעים מה הם צריכים. אנחנו לא ממהרים להנשים את האנשים כחלק מהלקחים, והצוותים מיומנים".
ייתכן כי זה יהיה הגל האחרון לפני הגעת החיסונים: היתרון הזה עשוי להיות גם חיסרון משמעותי, שכן הוא עלול לתרום להגברת השאננות. עם זאת, ייתכן שיהיה זה גל התחלואה המשמעותי האחרון עימו יתמודדו בתי החולים - שלא ממהרים לקבוע כי הנגיף מאחורינו. "אני שמח שיש חיסון אבל זה לא יספיק להשפיע על הגל הנוכחי", אומר ד"ר ברנבוים. "הגל הנוכחי בהתהוות, והמספרים מדברים בעד עצמם. עם הגל הזה עוד נצטרך להתמודד לחלוטין".