ההודעה כי ועדת הלסינקי - הממונה על פיקוח ניסויים בבני אדם בישראל - צפויה למסור חוות דעת למשרד הבריאות ובה היא קובעת כי הליך ההתחסנות שמובילה ממשלת ישראל יחד עם חברת פייזר הוא מחקר קליני ביסודו, עוררה סערה רבה.
פרופ' איתן פרידמן, יו"ר ועדת הלסינקי בישראל, הגיע הבוקר (ג') לאולפן ynet והבהיר באופן חד משמעי כי אזרחי ישראל המתחסנים לא משתתפים בניסוי. "יש לשאלה הזו האם מדובר בניסוי בבני אדם, תשובה קצרה שהיא לא, ותשובה ארוכה שהיא בוודאי שלא.
"החיסונים מאושרים לשימוש קליני, וכל מי שעושה ניסוי קליני אחרי הפאזה השלישית בעיקר אם האישור הוא חירום, חייב במשך שנתיים לנטר את תופעות הלוואי. זה חלק בלתי נפרד, אנחנו לא משתתפים בניסוי, אנחנו רוצים לדעת מהן תופעות הלוואי ארוכות הטווח, אין כאן שום אלמנט של ניסוי, זה איסוף מידע חיוני על בסיס קליני וזה לא צריך אישור של ועדת הלסינקי".
פרופ' איתן פרידמן: "אנחנו לא משתתפים בניסוי, אנחנו רוצים לדעת מהן תופעות הלוואי ארוכות הטווח, אין כאן שום אלמנט של ניסוי, זה איסוף מידע חיוני על בסיס קליני וזה לא צריך אישור של ועדת הלסינקי"
לדבריו, "השאלה היחידה היא - האם במסגרת ההסכם בין משרד הבריאות לפייזר יועבר מידע שאינו קליני. כי אם זה מידע קליני, המפורסם בציבור ובאתר של משרד הבריאות, לא צריכה להיות שום בעיה. את הייתה שאלה היחידה שהועלתה על ידי חברי ועדת הלסינקי".
פרידמן מוסיף ואומר כי הדבר שמטריד אותו בסיטואציה היא הסוגייה של איזה סוג של מידע עובר ומה מבטיח בהעברת המידע את האוטונומיה הסוברנית והאנונימיות של תושבי ישראל. "כאן זה מתחיל וגם זה נגמר. אין לי מילה רעה להגיד על איסוף המידע, הוא חשוב ואפילו קריטי כדי להבין את השפעות החיסון. חוץ מזה אני רוצה לוודא שאכן אין מעבר של מידע נוסף לחו"ל. המטרה שלנו היא לוודא שהמידע שעובר אינו מסכן בצורה אתית או אחרת את האוטונומיה של אזרחי מדינת ישראל".
לשאלה האם המהומה שנותרה נסובה סביב השתתפותו של פרידמן בסרטם של העיתונאים אורלי וילנאי וגיא מרוז, הוא משיב כי לטענה כי הוא מכחיש קורונה ומתנגד חיסונים, אין כל שחר. "עובדה שהתחסנתי בעצמי, אם הייתי מכחיש חיסונים, לא הייתי מתחסן בעצמי ולא קורא מעל כל במה אפשרית ללכת ולהתחסן".