"אנחנו נמצאים במקום לא טוב, וזה הולך להימשך הרבה זמן": כך אומר הבוקר (ב') פרופ' דב שורץ מצוות חיזוי הקורונה של אוניברסיטת בן גוריון. לדבריו, יש למצוא פתרונות ארוכי טווח למערכת החינוך, הכוללים קפסולות ובדיקות סקר תכופות.
"כ-200 גנים כבר נסגרו בגלל הדבקות. אין הבדל בין ילדים בגן לבין ילדים בכיתות א' או ה'. אנחנו נמצאים במצב היום שהילדים בגנים מדביקים אחד את השני, בגלל שבגנים לא היו קפסולות", הוא אומר. "אנחנו כבר רואים בגרפים שהילדים של הגנים חזרו ב-18 באוקטובר, לפני שלושה שבועות, ושבועיים אחרי זה רואים כבר עלייה בהדבקה. אותו הדבר יהיה עם כיתות א' וב'".
פרופ' שורץ מסביר שהבעיה נעוצה, כמו במערכת הבריאות, בכוח אדם. "אין מספיק כיתות ומספיק מורים לעשות קפסולות לכל התלמידים. אם היה, היו עושים לכולם. ילדים בכיתה א' עד ד' והגנים הם פחות או יותר אותו הדבר וצריך לטפל בכולם באותה שיטה. מהרגע שמבינים שזו הבעיה יש שתי אפשרויות, אחת זה לומר אל תחזירו אותם ושתיים בואו נחזיר ונראה מה קורה. כמובן שלהחזיר בקפסולות לכולם זה האידיאל, אבל זה עולה כסף.
1 צפייה בגלריה
חזרה לגנים באופקים: גן כלנית
חזרה לגנים באופקים: גן כלנית
גנים ללא קפסולות: "למעלה מ-200 גנים נסגרו"
(צילום: חיים הורנשטיין)
"ביום ראשון הייתי עושה שלושה דברים מיידית. הראשון הוא להטיל חובת עטיית מסכות כולם גם בהפסקות ולאכוף את זה. הדבר השני הוא בדיקות סקר, לחייב מורים פעם בשבוע לעבור בדיקות. הנושא האחרון שאנחנו לא מספיק שמים לב אליו הוא נושא האוורור, חייב לשנות את צורת האוורור, לדאוג שכל כיתה תהיה פתוחה מבחינת פתחי אוורור, למרות שנכנסים לחורף. אלה דברים שאפשר מיידית לעשות".
את דבריו מסכם פרופ' שורץ ואומר כי את הפתרונות הללו יש ליישם במהרה: "הבעיה כרגע היא ויכוחים ביורוקרטיים. יש פתרונות לאוסף גדול של דברים שמחליף את הבעיה הכי קשה, שהיא שאין לנו מספיק כיתות ומורים. אם לא נעשה את זה נצטרך לחזור למה שהיה פה, זו סכנת נפשות".

בתוך כך, 522 ישראלים קיבלו אתמול הודעה כי הם נדבקו בקורונה. בסך הכול בוצעו אתמול כ-21 אלף בדיקות ו-2.4% מהן היו חיוביות. ללא בדיקות הסקר, שיעור החיוביים הוא 2.8%. כך עולה מנתוני משרד הבריאות.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 549 חולי קורונה, 322 מהם במצב קשה. 138 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 2,674 - 112 מהם נפטרו החודש.


ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, הזהירה כבר אתמול (א') מהעלייה במקדם ההדבקה. אלרעי-פרייס, שהתנגדה לחידוש המסחר אתמול ופתיחת מערכת החינוך, אמרה כי העלייה בתחלואת הקורונה אינה מפתיעה אותה לאור ההקלות האחרונות.
"ידענו שהדבר הזה יקרה", היא אמרה בתדרוך ששודר בפייסבוק. "אני קוראת לעם ישראל באמת להיזהר. לא יכול להיות שוטר ופקח בכל מקום, אז שימו לב - המגבלות הן ארבעה אנשים בכל חנות. לא להתקהל. הפתיחה נעשית כשמדדי התחלואה בעלייה, ואנחנו צריכים לראות איך אנחנו שומרים את המצב הזה בלי איבוד שליטה".