"פתיחת חנויות הרחוב היום - טעות. יש לפתוח את מערכת החינוך": כך אומר הבוקר (א') פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן למדע. לדבריו, בישראל קיימת עצירה בירידת התחלואה ואם לא יבוצעו שורה של פעולות כעת - לא יהיה מנוס מעלייה נוספת בתחלואה. היום, לראשונה מאז תחילת הסגר השני, נפתחו חנויות הרחוב, למרות התנגדותו של שר הבריאות יולי אדלשטיין.
"מקדם ההדבקה נמצא קרוב ל-1, מה שאומר שאנחנו לא רואים ירידה במאומתים", הוא מספר בריאיון לאולפן ynet. "ההערכה הזהירה שלנו כרגע היא שאנחנו אכן נמצאים בעצירה של הירידה. אם נבצע הקלות נוספות שיצרו מגעים נוספים בין אנשים, זה כמובן צפוי להעלות את התחלואה. ברגע שמקדם ההדבקה יעבור את ה-1 - נחזור להתפשטות".
שורות הפעולות שיש לבצע כדי להימנע מהתפשטות חוזרת בתחלואה, לדבריו של פרופ' סגל, כוללת "לא לפתוח דברים נוספים. אם פותחים דברים מסוימים, יש לסגור במקומם אחרים. בסופו של דבר אנחנו צריכים להסתכל על כלל המגעים באוכלוסייה".
2 צפייה בגלריה
חנויות סגורות בחדרה
חנויות סגורות בחדרה
סגורות מספטמבר: חנויות הרחוב נפתחו היום
(צילום: אסף קמר)
כך, הוא מסביר, פתיחת חנויות הרחוב היא טעות. מערכת החינוך צריכה להיות בראש סדר העדיפויות. "אם כרגע הירידה נבלמה, ברגע שמבצעים הקלות נוספות מקדם ההדבקה עשוי לגדול. עם כל הכאב, את בעלי החנויות אפשר לפצות בכסף, אבל הזמן של הילדים הוא משהו שאי-אפשר לפצות עליו. צריך לחשוב איך פותחים את מערכת החינוך, ואחד הדברים המרכזיים שיש לעשות לשם כך הוא להגדיל משמעותית את מספר הבדיקות. מדובר בצעד שמתרחש בכל העולם".
לדבריו של פרופ' סגל קיימות מספר טכנולוגיות שמאפשרות להגדיל את כמות הבדיקות המבוצעות למאות אלפים, ביניהן שיטת איגום הבדיקות, בה נבדקות מספר בדיקות יחד. "צריך להשקיע בזה את המשאבים. גם במערכות הטכנולוגיות וגם בהסברה, להסביר לאנשים את חשיבות הבדיקות. גם בראייה כלכלית מדובר בהשקעה שתעזור להוריד משמעותית את מקדם ההדבקה ולחזור למצב נורמלי.
"יש אמנם קשיים פוליטיים להטיל סגרים על ערים כאלה ואחרות, אבל בהקשר הזה מערכת החינוך יוצאת דופן. מערכת החינוך היא דבר מקומי לעיר, כל התלמידים מגיעים מהעיר, ולכן אם העיר ירוקה אז פתיחה רחבה של מערכת החינוך לא תיצור עלייה בתחלואה. צריך כמובן לצרף לזה בדיקה של סגל ההוראה, כי הוא לא מגיע מערים ירוקות אלא מאחרות".
2 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
פרופ' ערן סגל: "יש לפתוח את מערכת החינוך בערים ירוקות"
(צילום: רויטרס)
לדבריו של פרופ' סגל, בשונה מקניונים, משרדים וחנויות רחוב, אליהם מגיעים ממקומות שונים, מערכת החינוך המקומית יכולה להישאר פחות או יותר הומוגנית מבחינת אוכלוסייה. "ברגע שאנחנו מבינים שיש עיר שיש בה מספר מאומתים מאוד נמוך, אפשר ורצוי לפתוח את מערכת החינוך בה. בראייה שלנו זה מתווה שאפשר לממש באופו מיידי. מעל 90% מהאוכלוסייה במגזר הכללי נמצאים וגרים היום בישובים ירוקים, בהם ניתן לפתוח בבטחה את מערכת החינוך".

"הפרויקטורים האמיתיים צריכים להיות בשטח"

באולפן נכח גם פרופ' יהודה אדלר, יו"ר האיגוד האירופאי למחלות שריר וקרום הלב ודיקן הפקולטה למדעי הבריאות במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן. הוא ממשיך לטעון בתוקף כי ראשי הערים הם שצריכים להיות אמונים על כמות הבדיקות בעריהן. "הפרויקטורים האמיתיים צריכם להיות בשטח, זה לא עובד כזה מגיע מלמעלה, זה פשוט נכשל".
על כך אמר פרופ' סגל: "אני חושב שראשי ערים יכולים לסייע מאוד גם בהסברה לתושבים. הם יודעים הכי טוב מה קורה אצלם בעיר, הם יכולים לדעת איפה למקד את מאמצי הבדיקות ובסופו של דבר להוריד את התחלואה. אני חושב שאם נגבה זאת בתמריצים, כלומר לבצע הקלות בערים ירוקות, זה יעודד את התושבים ואת ראשי הערים והרשויות לבצע מהלכים שיובילו לירידה בתחלואה".
בתוך כך, כבכל שבת, התבצעו מעט בדיקות לגילוי קורונה. 8,045 בדיקות קורונה בלבד התבצעו אתמול ומספר המאובחנים החדשים עומד על 207. שיעור הבדיקות החיוביות הוא 2.6%. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 569 חולי קורונה - 319 מהם במצב קשה. 143 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 2,664.