הקשר בין משקל גוף למצב נפשי של בני נוער: מחקר חדש שנערך בשוודיה נועד לבחון את הקשר בין מדד מסת הגוף (BMI) לבין תסמיני דיכאון בקרב בנים ובנות בגיל ההתבגרות, וכן לבדוק אם בריונות על רקע משקל משפיעה על ההיבט הנפשי של בני הנוער לאורך זמן.
קראו עוד:
החוקרים תיעדו את הגובה והמשקל של בני הנוער שהשתתפו במחקר, ובאמצעות שאלונים העריכו את הופעת תסמיני הדיכאון שלהם. בני הנוער נבחנו בשלוש תקופות שונות: ב-2012 (1,729 בני נוער בגיל ממוצע של 14.4 שנים), ב-2015 (1,481 בני נוער בגיל ממוצע של 15.3) וב-2019 ( 1,111 בני נוער בגיל ממוצע של 19.9). בהתבסס על מדד מסת הגוף, הם חולקו לשלוש קבוצות: בני נוער במשקל תקין, עם עודף משקל ועם השמנה.
החוקרים נתנו ציון לכל תשובה של בני הנוער בשאלון שנועד לבחון את רמות הדיכאון. בנוסף, הוצגו שאלות הקשורות לפגיעה בהם על רקע משקלם. כך, למשל, התבקשו הנחקרים לציין אם בשנה האחרונה הם נחשפו פיזית למכות ובעיטות, הוקנטו, או שהוטל עליהם חרם.
1 צפייה בגלריה
ילד שמן ילדים שמנים נער נוער
ילד שמן ילדים שמנים נער נוער
"המסקנה המרכזית שלנו הייתה שבריונות על רקע משקל יכולה להשפיע ולגרום למחלות נפש לאורך זמן רב", אומרת אחת מעורכי המחקר
(צילום: shutterstock)
על פי הממצאים, הבנות העידו כי הן סובלות מתסמיני דיכאון בשיעורים גבוהים יותר מאלו של הבנים, ללא קשר למשקל. ב-2012 העידו 17% מהבנות ו-6% מהבנים שיש להם תסמיני דיכאון; ב-2015 דיווחו 32% מהבנות ו-13% מהבנים על תסמיני דיכאון; ב-2019 היו 34% מהבנות ו-19% מהבנים עם תסמיני דיכאון.
באופן מפתיע, מדד מסת הגוף לא השפיע על מצבם הנפשי של הבנות. בקרב הבנים התוצאות היו שונות: החוקרים מצאו שהסיכוי של בנים הסובלים מהשמנת ייתר לסבול מדיכאון, גבוה פי חמישה בהשוואה לאלו שהיו במשקל תקין. המחקר לא הצליח להסביר מה גורם להבדל בין הבנים לבנות, והחוקרים סבורים שיש צורך במחקר נוסף על מנת לנסות למצוא את הסיבה.
עוד מצאו החוקרים שבכל גיל ובקרב שני המינים, בני נוער שהיו חשופים יותר לבריונות בגלל משקל סבלו יותר מתסמיני דיכאון. קשר זה ניכר גם כעבור שש שנים, במיוחד אצל בנים הסובלים מעודף משקל.
באופן מפתיע, מדד מסת הגוף לא השפיע על מצבם הנפשי של הבנות. בקרב הבנים התוצאות היו שונות: החוקרים מצאו שהסיכוי של בנים הסובלים מהשמנת ייתר לסבול מדיכאון, גבוה פי חמישה בהשוואה לאלו שהיו במשקל תקין. המחקר לא הצליח להסביר מה גורם להבדל בין הבנים לבנות
החוקרים מאמינים כי התוצאות מלמדות שמדד מסת הגוף ובריונות על רקע משקל עלולים לגרום התפתחות של תסמיני דיכאון עתידיים. "המסקנה המרכזית שלנו הייתה שבריונות על רקע משקל יכולה להשפיע ולגרום למחלות נפש לאורך זמן רב", אומרת הדוקטורנטית סופיה קנדרס מהמחלקה למדעי המוח באוניברסיטת אופסלה, שהייתה חלק מצוות החוקרים, "לכן, חשוב לנקוט אמצעי הגנה על בני הנוער מפני בריונות במערכת החינוך".
ד"ר רז הגואל, רופא מומחה ומנהל המרכז הרפואי הישראלי לטיפול בהשמנה, אמר בהתייחס למחקר: "נערות ונערים שחוו פגיעה על רקע משקלם יגדלו עם דימוי עצמי ודימוי גוף נמוכים, ועלולים לסבול יותר מתסמיני דיכאון. צריך לפעול בכל המסגרות החינוכיות על מנת להקטין את התופעות של בריונות, הקנטות והשפלות ילדים בשל משקלם וצורת גופם, ובמקביל לפתח התערבויות קליניות לטיפול בעודף משקל ובהשמנה בגיל ההתבגרות".