"יותר מדי פוליטיקה, מעט מדי רפואה": הדיונים על מתווה החזרה לשגרה לצד מגפת הקורונה ממשיכים להתבצע, אך החלטה יציבה הנובעת משיקולים אפידמיולוגיים, טוענים מומחים, עוד לא קיימת.
לשיטתו של פרופ' לאוניד אידלמן, נשיא ההסתדרות הרפואית העולמית היוצא, שאלת החזרה של עסקים קטנים וחנויות רחוב פשוטה: "כל דבר שמתרחש מחוץ לחדרים סגורים צריך כבר להיפתח. כל דבר שנמצא בחדרים לא מאווררים ובמקומות סגורים, צריך לחכות. זה כלל מאוד פשוט", הוא אומר בריאיון לאולפן ynet.
"אי-ודאות היא בעיה גדולה שיש כרגע. צריך להתרגל לחיות עם מגפת הקורונה, אבל אחד מהמרכיבים שהכי מפריעים לאנשים הוא מצב של אי-ודאות שמייצר סטרס ולחץ. יש לנו הרבה יותר מדי פוליטיקה ומעט מדי רפואה. מזמן היה אפשר להתארגן כך שאנשים לא ייכנסו לתוך חללים סגורים ולא מאווררים כשהם קונים, מזמן היה אפשר להתארגן ללימודים בחוץ. בשביל מה בזבזנו זמן על שני סגרים? מה הייתה ההתכוננות? המסר של אי-ודאות שבא מהממשלה הוא בלתי נסבל".
1 צפייה בגלריה
חנויות סגורות
חנויות סגורות
"כל דבר שמתרחש מחוץ לחדרים סגורים צריך כבר להיפתח"
(צילום: מוטי קמחי )
פרופ' אידלמן מוסיף כי שמירה על מרחק ועטיית מסכות כבר הוכיחו עצמן, וכי הנחיות ברורות הן הפתרון: "אנשים כבר מורגלים במצב ויודעים שצריך לשים מסכות. צריך להוציא הנחיות ברורות. חייבים לעבוד על שגרה חדשה ולא צריך לפחד. אנחנו יודעים שאחרי פתיחת בתי הספר מקדם ההדבקה יעלה ב-20 או 30 אחוז, אלו הן עובדות ברורות על השולחן, אבל הבעיה היא יותר מדי פוליטיקה. צריך לפתוח ולראות איך הדברים עובדים".

באולפן נכחה גם האפידמיולוגית ד"ר אנג'לה עירוני, ראש אגף הסיעוד בקופת החולים מכבי, שהוסיפה כי הפתרון הוא ליצור כללים ברורים ולפתוח את חנויות הרחוב. "אני בעד לפתוח חנויות רחוב, אמורה להיות שם שליטה על כניסת האנשים ואני חושבת שצריך לתת כללים יותר ברורים ולתת את הרשויות לנהל את האירוע. רשות יכולה לומר האם היא של 1,000 איש או 10 אנשים. הכללים צריכים להיות הרבה יותר פשוטים ומי שצריך לנהל את האירוע הזה הן הרשויות המקומיות".
בתוך כך, עולה מנותני משרד הבריאות שופרסמו הבוקר כי בישראל כיום 11,914 חולי קורונה. 688 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה, ובבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 804 חולים, מתוכן 464 במצב קשה. 199 חולים מחוברים למכונות הנשמה.