מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, התריעה הבוקר (יום ה') באולפן ynet מפני "בלגן גדול ביום ראשון". היא דיברה בשעה שקבינט הקורונה אישר להחזיר לארבעה ימי לימודים את תלמידי כיתות א'-ד' החל מיום ראשון הקרוב. בהסתדרות המורים והן בהנהגת ההורים הארצית הביעו זעם על הזגזוג באופן קבלת ההחלטות. "כולנו מבולבלים ומתוסכלים. הולכים לישון עם מתווה אחד וקמים עם מתווה אחר", אמרה בן דויד.

חוזרים ללימודים - הכרעת הקבינט

  • מיום ראשון 1 בנובמבר - לימודים בכיתות א'-ד'
  • ארבעה ימי לימוד לפחות בשבוע
  • כיתות א'-ב' ילמדו בקבוצות קבועות ונפרדות של עד מחצית מכמות התלמידים
  • כיתות ג'-ד' ילמדו בקבוצות קבועות של עד 20 תלמידים בכיתה
  • ילדי גן וכיתות א'-ב' שמשתתפים בצהרון ישהו באותה כיתה אורגנית
  • קבוצת הצהרון לא תעלה על 28 תלמידים
דבריה של מזכ"לית הסתדרות המורים באים בשעה ששרי הממשלה התווכחו על האופן שבו יחזרו ללמוד - ומיליוני ילדים, הורים ואנשי הוראה עדיין היו שרויים בבלבול. "אני לא מבינה איך מישהו ממערכת החינוך עוד לא הפך שולחן. זה לא שפוי, זה הזוי", תקפה בן דויד.
טרם אישור המתווה, מוקדם יותר הבוקר נדמה היה שהקלפים נטרפים מחדש: ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבה כי תלמידי כיתות א'-ב' יחזרו ללמוד בתחילת השבוע הבא במסגרת של פיצול לשני חצאים - שלושה ימים בבית הספר ושלושה ימים בבית. בהמשך אישר הקבינט את המתווה שהציע אתמול שר החינוך יואב גלנט להחזרת תלמידי כיתות א'-ב' לארבעה ימים בשבוע בקבוצות של 18 תלמידים. לפי המתווה של גלנט, תלמידי כיתות ג'-ד' ילמדו אף הם ארבעה ימים בשבוע.
זמן קצר לאחר מכן נמסר ממשרד החינוך כי "בהתאם להחלטת קבינט הקורונה וכפוף למתווה שהציג אתמול לציבור שר החינוך, יואב גלנט, יפעלו כיתות א'-ד' בחצאי כיתות וילמדו לפחות ארבעה ימים בשבוע".
2 צפייה בגלריה
יפה בן דוד באולפן ynet
יפה בן דוד באולפן ynet
יפה בן דויד באולפן ynet
(צילום: עידן ארבל)
"אנחנו הולכים לישון עם מתווה אחד וקמים עם אחר. ההתנהלות הזויה וקלוקלת", הדגישה מזכ"לית הסתדרות המורים. "עכשיו אומרים לנו שיהיו ארבעה ימי לימודים בשבוע בקפסולות, אבל אין הנחיות והמנהלים לא יכולים להכין את המערכות כדי לפתוח את הלימודים. אנחנו מבקשים שיקבלו החלטה. היו צריכים לריב לפני כן ולא לחכות לרגע האחרון".
לדבריה, "אמרו לנו שמורים יוכלו ללמד בשלוש קפסולות, אבל השכל הישר אומר שעדיף צוות קבוע שלא יעבור בין קפסולות. כנראה שכל הזמן מסתכלים דרך החור שבגרוש. מהמרים בכסף על חיי ילדים ומורים".
בן דויד המשיכה והתייחסה לתוכנית של כ-150 רשויות לפתוח את הלימודים ביום ראשון הקרוב למשך חמישה ימים בשבוע: "אנחנו עובדי מדינה וכפופים למשרד החינוך. אני חייבת לומר שיש לי שיח עם שר החינוך יואב גלנט וכולנו מתוסכלים. גם הוא. הוא מוציא מתווה איקס ומעל ראשו מוציאים עוד מתווה".
2 צפייה בגלריה
הצהרהתם המשותפת של בנימין נתניהו ויואב גלנט בכנסת
הצהרהתם המשותפת של בנימין נתניהו ויואב גלנט בכנסת
נתניהו וגלנט
(צילום: אוהד צויגנברג)
גם אמש הפנתה בן דויד אצבע מאשימה כלפי הממשלה ומקבלי ההחלטות, ואמרה כי "מנהלי בתי הספר צריכים להיות לוליינים כדי להיערך בזמן לפתיחת הלימודים עם מערכת שעות חדשה. צריך לדחות את החזרת התלמידים לבתי הספר. הם מטרללים את המערכת. המנהלים והמורים אומרים: 'עוד לא חזרנו לבתי הספר ואנחנו כבר מותשים'".
גם בהנהגת ההורים תקפו בחריפות את מקבלי ההחלטות. מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אמר אמש: "הגיע הזמן שממשלת ישראל תכין תוכנית מסודרת להחזרת הלימודים בצורה בטוחה ולא תבנה תוכנית ללא תכנון ומחשבה. זה משגע את הילדים וגורם לאובדן האמון בקרב ההורים. בממשלה חייבים להבין שהשטח בוער".
בתוך כך, תקיים היום הנהגת ההורים הארצית עשרות הפגנות ברחבי הארץ. המרכזית שבהן - מול ביתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין, בתביעה לגבש מתווה להחזרה מיידית של כל תלמידי בתי הספר היסודיים ולא רק כיתות א'-ד'. כמו כן, הם ידרשו את החזרת תלמידי העל-יסודיים תוך חודש.
בהנהגת ההורים הודיעו כי מדובר במהלך הראשון ובכוונתם להחריף את הצעדים: "הגיע הזמן להבהיר למי שאמורים להשפיע על עתיד ילדינו - 'עד כאן, לא עוד'".
הרשויות המקומיות וההורים דחו את המתווה של משרדי החינוך והבריאות ללמידה של שלושה ימים לסירוגין ותוך ימים אחדים נערכו בכ-150 רשויות לפתוח את הלימודים למשך חמישה ימים בשבוע. יוזמת הרשויות המקומיות פתחה חזית במאבק מול הסתדרות המורים, שהודיעה כי תתנגד לו בתוקף.