חליתם בקורונה ואתם נזקקים לטיפולי פוריות? כדאי שתמתינו שלושה חודשים. מחקר שנערך בבית החולים שיבא מצא: איכות העוברים המושגת לאחר שאחד מבני הזוג המטופלים חלה בקורונה יורדת משמעותית.
1 צפייה בגלריה
טיפולי פוריות
טיפולי פוריות
ירידה באיכות העוברים לאחר קורונה
(צילום: shutterstock)
כיום לא קיים מידע בספרות הרפואית והמחקרית על ההשפעה של וירוס הקורונה על סיכויי ההצלחה של טיפולי הפריה חוץ גופית (IVF). המחקר בשיבא, שהוביל פרופ' ראול אורביטו, מנהל יחידת הפריון והפריה חוץ גופית, הוא למעשה הראשון בעולם שבדק את השפעת המחלה על הפוריות בנשים ובגברים ועל תוצאות הטיפולים.
קראו עוד:
במחקר נבחנו 22 זוגות שהיו בטיפולי IVF ושבהם אחד מבני הזוג חלה בקורונה. מתוכם, תשעה זוגות חזרו לטיפול IVF נוסף שמונה עד 92 ימים לאחר שהחלימו. מתוך תשעת הזוגות, בשבעה מקרים היה מדובר באישה שחלתה בקורונה והחלימה ובשני מקרים בגבר. מתוצאות המחקר עלה כי החשיפה לווירוס לא פגעה ברזרבה השחלתית של הנשים שחלו, כלומר במאגר הביציות שנמצא בגופן, וכי איכות הזרע של שני הגברים שחלו נפגעה באופן שולי בלבד. אך המממצא המפתיע היה שחלה ירידה משמעותית באיכות העוברים שהתקבלו בטיפול ה־IVF של תשעת הזוגות.
החוקרים בדקו מה שיעור העוברים שהוגדרו באיכות טובה מאוד לפני המחלה ואחריה, ומצאו כי בעוד שלפני המחלה 60־70 אחוז מהעוברים הוגדרו באיכות גבוהה, שלושה חודשים אחריה רק 30 אחוז מהם הוגדרו כעוברים באיכות גבוהה, דבר שעלול לפגוע בתוצאות הליך ההפריה כולו, אם כי לא מבטל לחלוטין את הסיכוי להשיג היריון תקין.
פרופ' אורביטו הסביר כי ייצור ביציות וזרעים הוא תהליך שנמשך כשלושה חודשים, ויכול להיות מושפע לרעה מתהליכים דלקתיים כמו אלו שנגרמים מהקורונה. "שיעור העוברים האיכותיים שהתקבלו בטיפולי ההפריה החוץ גופית בקרב זוגות שאחד מהם חלה בקורונה, היה קטן יותר והוביל לסיכויים קטנים יותר להשרשה ולכניסה להיריון. עובר באיכות טובה סיכוייו להשתרש ברחם טובים יותר מעובר שאיכותו פחות טובה", הוסיף.
המסקנה העולה מהמחקר, סיכם אורביטו, היא כי "יש לדחות את תחילת טיפולי ההפריה החוץ גופית לאחר ההחלמה מקורונה למשך שלושה חודשים לפחות, על מנת לאפשר ייצור ביציות וזרעים שלא נחשפו לדלקת שיוצר הווירוס".