מוטציית הקורונה החדשה שהתגלתה בבריטניה מתפשטת בעולם ונחשבת למידבקת יותר מנגיף הקורונה המקורי. בריאיון לאולפן ynet מסביר פרופ' ירדן טשיל מהמחלקה לכימיה שבאוניברסיטת בר אילן, כי הסיבה לכך שאותה מוטציה מידבקת יותר היא שינוי בחלבונים שאחראיים על היקשרות הנגיף לתאי גוף האדם.
"מוטציה היא למעשה שינוי בחלבון שמתרחש בנגיף. מוטציות קורות כל הזמן, אך מה שקרה במוטציה הבריטית הוא שהשינוי התרחש במקום מאוד קריטי שמשפיע על הקישור בין החלבון של הגוף לחלבון של הווירוס. זו כנראה הסיבה לכך שההדבקה משמעותית יותר גדולה".
2 צפייה בגלריה
הדמייה של ה CDC של וירוס נגיף קורונה
הדמייה של ה CDC של וירוס נגיף קורונה
המוטציה הבריטית: מצליחה להתחבר טוב יותר לתאי גוף האדם
(צילום: EPA / CENTERS FOR DISEASE CONTROL)
"מוטציות הן אירוע שקורה כל הזמן. יש ניסיון להציג את הווירוס כיצור תבוני שעושה לנו דווקא כדי להיות יותר נגדנו, וזה לא המקרה. מדובר באיזשהו מנגנון של הווירוס שהמטרה שלו היא לייצר כמה שיותר סוגים מעצמו. ככל שיהיו יותר סוגים, כך עולה הסיכוי שאחד מהסוגים ישרוד ויצליח להדביק יותר.
"אתמול שמענו על מוטציה חדשה שנמצאה בהודו. שם השינוי קרה קצת יותר רחוק מאותו מקום שאחראי על ההיקשרות לתאי גוף האדם, אבל יש סיכוי שגם זה יגרום לאיזשהו שינוי במאזן ההדבקה בעולם".
בדבריו, התייחס פרופ' טשיל לחשש הגובר בנוגע ליעילות החיסון לקורונה בפני המוטציה. "שאלת מיליון הדולר של מה קורה עם החיסון, אם להיות זהירים, לשאלה של מיליון דולר צריך לתת תשובה של מיליון דולר. התשובה היא שרק במחקרים שיבדקו את זה ממש לעומק יהיה אפשר לדעת את התשובה האם המוטציה תהיה עמידה בפני החיסון. בפועל מה שאפשר לומר באופן כללי זה שנוגדנים שנוצרים על ידי בני אדם נוטים ליצור שטחי מגע נרחבים יותר מאשר רק באחד מהחרוזים של החלבון".
ערכת הבדיקה היחידה בישראל לגילוי המוטציה הבריטית - צפו בריאיון:

בתוך כך, ברחבי העולם מתבצעים מאמצים לאתר רצפים חדשים של נגיף הקורונה, ביניהם אותה מוטציה בריטית שמכה גלים בעולם. בדיקת PCR חדשה בישראל שהורכבה בחברת "רנים ציוד למעבדות", מצליחה לגלות את המוטציה בגוף האדם. ד"ר איתי יפה, מומחה אוטומציה למדעי החיים מהחברה, התראיין באולפן ynet וסיפר על הבדיקה.
2 צפייה בגלריה
בדיקה חדשה למוטציה קורונה רניום
בדיקה חדשה למוטציה קורונה רניום
הבדיקה לגילוי מוטציית הקורונה הבריטית
(צילום: רניום ציוד למעבדות)
"בעצם הבדיקה הזאת בודקת באמצעות PCR ויצא שאנחנו בוחנים שלושה גנים, ואחד מהם הוא הגן שעבר מוטציה. למעשה יש מספר אזורים בהם הגן הזה עבר מוטציה, וכשאנחנו משתמשים בערכה שלנו הגן הזה פשוט לא עולה בבדיקה. אם בצורה רגילה כשיש חולה חיובי שלושת הגנים שאנחנו בודקים עולים, אז כשיש חולה שחולה במוטציה הבריטית, אז גן אחד פשוט לא עולה בבדיקה.
"הבדיקות נעשות בצורה די דומה למה שמתבצע כרגע בקופות החולים, רק הערכה שונה. במקומות שבהם משתמשים בערכות שלנו, קופת חולים או בית חולים, יוכלו לגלות ולקבל אינדיקציה ראשונית לגבי החולים אם הם נושאים את אותה המוטציה".