בתום השבוע הראשון להתרחבות מבצע החיסונים למחלימים מקורונה, כבר התחסנו למעלה מ-28 אלף מחלימים, ובקופות החולים מדווחים על תגובות מעורבות באשר למוכנותם להתחסן.
על פי הנתונים שנשלחו מהקופות, במהלך השבוע ועד אתמול התחסנו 21 אלף מחלימים בכללית, 4,100 במאוחדת, 1,800 במכבי ו־1,300 בלאומית.
ביום שני הודיע משרד הבריאות לקופות החולים כי הן יכולות לחסן במנת חיסון אחת מחלימים, שחלפו יותר משלושה חודשים ממועד ההחלמה שלהם.
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
גם מחלימים מתחסנים
(צילום: קובי קואנקס)
על פי נתוני משרד הבריאות, יש כ-300 אלף בני אדם שיכולים להתחסן כבר כעת. מאחר ששני גלי ההתפרצות האחרונים היו הרחבים ביותר מבחינת היקף ההדבקה, רוב המחלימים עדיין לא יכולים להתחסן בשלב זה. יש להדגיש כי במחקר העולמי קיימת מחלוקת באשר למידת ההגנה בקרב המחלימים.
"אנשים קשובים באים להתחסן, אך חלקם עדיין שוקלים אם להתחסן או לא", אומרת ד"ר מירי מזרחי־ראובני, ראש חטיבת הבריאות של מכבי. "מכיוון שפתחנו את זה עכשיו ורוב התחלואה הייתה בגל האחרון, אז נתח גדול מהחולים עדיין לא יכול להתחסן".
חיסון המחלימים יצא לדרך בעיכוב של מספר שבועות, לאחר שצוות הטיפול במגפות (צט"מ) של משרד הבריאות המליץ על כך פעמיים. "ככל שידוע לי זה התעכב כי לא היו בטוחים שיש לנו מספיק חיסונים. בנוסף, היה צורך באיסוף מידע מהעולם, ויש הרבה שאלות במגפה הזו שצריך לברר", מסבירה ד"ר מזרחי־ראובני, "אחת השאלות המרכזיות שעלו מצד המחלימים הייתה אם באמת כדאי להתחסן, ואולי מספיק שחליתי לא מזמן. התשובה לזה היא שככל שאנחנו יודעים, מי שמתחסן - רמת הנוגדנים שלו גבוהה יותר לעומת מי שחלה. ".
האחות הראשית של מאוחדת, מלי קושא, מספרת כי ברגע שיצאה הההודעה שניתן לחסן מחלימים שחלפו שלושה חודשים ממועד החלמתם, הייתה תגובה מיידית. "ההיענות מאוד יפה ממה שאנחנו רואים וזה ממשיך. זו לא התנפלות ולא הסתערות, אבל אני חושבת שההסברה הנכונה לקהל והנגשת האתרים בכל מקום אפשרי ובפריסה ארצית מאפשרות לאנשים לקבל את החיסון. אני לא רואה היסוס בקרב המחלימים, אלא הם רק שואלים מתי אפשר להתחסן".