עד כמה "קל" מצבם של חולי הקורונה הקלים? על רקע קצב ההדבקות הגובר, נראה שישראלים רבים שאינם נמצאים בקבוצת סיכון, לא נוקטים בפעולות המניעה של משרד הבריאות, ומוכנים "לשלם את המחיר" של מחלה המוגדרת קלה. אך עדויות מצביעות על כך שתסמיני המחלה רחוקים מלהיות פשוטים: חום גבוה, שיעול, עייפות כרונית, קוצר נשימה וכאבי שרירים הם התסמינים הטורדניים שמשפיעים על שגרת החיים של החולים הסימפטומטיים.
"זה מפחיד אותי ממש", מספרת ירדן שי, שאובחנה כחיובית לנגיף הקורונה לפני כ-10 ימים וכעת שוהה במלונית קורונה. "הסתמינים שלי היו כאבי שרירים קשים, מיגרנות קשות. חוש הטעם והריח שלי לא חזרו. אני לא מצליחה לעלות במדרגות בלי לסבול מקוצר נשימה".
שי מספרת כי הכאבים שחשה היו כל כך חמורים עד שביקשה להתפנות לבית החולים. "כאבי השרירים ממש הזויים. ממש צלעתי מרוב כאב, ואמרתי לעצמי שאני לא לוקחת סיכון וחייבת לבדוק את זה בבית חולים. בתוך בית החולים הייתי צריכה לבקש שיתייחסו אליי, כי בסורוקה מחלקת הקורונה לא לגמרי פעילה ולא עובדת כמו שצריך. לא קיבלתי שם טיפול. לא ידעו מה לעשות איתי".
גם איריס פרידמן המוגדרת כחולת קורונה במצב קל, התראיינה באולפן וסיפרה על ההתמודדות. "אני נמצאת במלון, ובסטורי זה נראה מהמם, אבל אני בקושי ישנה בלילות. יש לי קוצר נשימה, שיעולים כל הלילה, תחושת חנק, עלייה של לחץ הדם. זה נורא מפחיד. אני לא אסתמטית ופתאום צריכה להשתמש במשאף על בסיס יומי, כל פעילות ספורטיבית נגמרת בהתנשמויות מוגזמות".
1 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
חולי הקורונה החדשים: מוגדרים במצב קל או א-סימפטומטיים
(צילום: AFP)
מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה פרסם בשבוע שעבר את מסקנותיו מסקירת מחקרים שנערכו בעולם על מצבם של חולי קורונה שהחלימו. מהדו"ח עולה כי גם חולים שהוגדרו במצב קל לא חזרו לשגרת חייהם שבועות וחודשים אחרי ההחלמה.
מוקדם יותר השבוע התראיינה באולפן ynet נועה באר בת ה-25, הנמנית עם חולי הקורונה הראשונים בארץ והחלימה מנגיף הקורונה לפני 4 חודשים. בריאיון היא סיפרה כי למרות שנגיף הקורונה עזב את גופה, תסמיני המחלה לא חלפו. "חודש אחרי שחלמתי התחלתי להרגיש שאני לא חוזרת לעצמי. אני סובלת מקוצר נשימה בעת מאמץ וכאבים בחזה באמצע היום ובלילה. לא חזר לי חוש הריח כמעט בכלל ואני מרגיש עייפות קיצונית כל הזמן. זה מרגיש כמו התסמינים הקלים מאוד שהיו בזמן המחלה, רק שהם לא עוברים".
לפי דו"ח סקירת המחקרים של מרכז המידע והידע למערכה בקורונה, נראה כי תסמינים אלה אינם היחידים. הסיבוכים הנפוצים של מחלימי קורונה שנרשמו בעולם כוללים גם ירידה בשמיעה, חולשה כרונית, קשיים בריכוז, פגיעה לבבית, נזק ריאתי וקשיי נשימה מתמשכים. עוד נרשמו גם פגיעות גפיים וסיכון לשבץ מוחי בשל הפרעות קרישה המאפיינות את מחלת הקורונה, וכן הפרעות חיסוניות שונות דוגמת סוכרת שעשויות לנבוע כתוצאה מערעור יתר של המערכת החיסונית.
בתוך כך, ממשיך לעלות מספר המאובחנים כחולי קורונה. לפי דו"ח מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה, אובחנו אתמול 2,027 חולים חדשים. במשרד הבריאות סימנו את הסף של 2,000 חולים חדשים ביממה כקו אדום שמעליו ינתן סגר כללי, אך נראה שאין בכוונת הממשלה לפעול כך. אחוז הבדיקות החיוביות רשם שיא של 8.3%, כלומר אחד מכל 12 נבדקים נמצא חיובי לנגיף. מספר המאושפזים במצב קשה עומד על 273 בני אדם ומספר הנפטרים עומד על 431.