צפו בריאיון המלא: הצעירים שהבריאו מקורונה ולא חזרו לעצמם
בשבוע שעבר פרסם מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה את מסקנותיו מסקירת מחקרים שנערכו בעולם על מצבם של חולי קורונה שהחלימו. גם שבועות וחודשים אחרי שהחלימו, דיווחו חולי קורונה ברחבי בעולם על שורה של סיבוכים ונכויות, ללא קשר לאופי מחלתם.
הבוקר (ב') התראיינו באולפן ynet שני חולי קורונה צעירים שאמנם החלימו מהנגיף, אך מספרים כי חייהם לא שבו למסלולם. הראשונה היא נועה באר בת ה-25 ממושב שדי חמד, הנמנית מבין חולי הקורונה הראשונים בארץ, שהחלימה מהנגיף לפני ארבעה חודשים. כעת, היא מדווחת כי למרות שנגיף הקורונה כבר לא נמצא בגופה, היא חשה בתסמיני מחלה רבים.
"בערך חודש אחרי שהחלמתי התחלתי להרגיש שאני לא בדיוק חוזרת לעצמי", סיפרה באולפן. "בין שזה קוצר נשימה בעת מאמץ, או כאבים בחזה באמצע היום ובלילה. לא חזר לי חוש הריח כמעט בכלל, מה שמאוד מקשה באופן כללי על התפקוד, ואני מרגישה עייפות מאוד קיצונית כל הזמן. זה ממש מרגיש כמו התסמינים הקלים מאוד שהיו בזמן המחלה, רק שהם לא עוברים".
2 צפייה בגלריה
נועה באר
נועה באר
נועה באר
(צילום פרטי)
כשנשאלה האם הצוות הרפואי שמטפל בה יודע מתי התסמינים עשויים לעבור, אמרה שגם זה, כמו דברים רבים אחרים הקשורים בנגיף החדש, אינו ידוע. "לרופאים אין מושג. הגעתי למרפאת מחלימי קורונה לפני שבועיים, עברתי כמה בדיקות של תפקודי ריאות, ואמרו לי שאולי מתישהו זה יעבור. נתנו לי משאף חדש, ועכשיו אני משתמשת בשני משאפים - אחד שאני צריכה לשאוף כל יום ואחד להקפי קוצר נשימה".

"זו לא שפעת"

הדי לקרמן בן ה-36 התראיין באולפן ynet בתחילת החודש ממיטת האשפוז שלו בבית החולים שערי צדק. כעת אחרי שהחלים, מתראיין שוב ומדווח כי התסמינים עוד ישנם. "את התשובה השלילית קיבלתי ביום שישי", הוא מספר. "חוש הריח שלי בא והולך, אני סובל מכאבי גרון, כאבי ראש, ומסתבר שגם הסוכר שלי עלה. הרופאים אומרים שזה גם בגלל טיפול בסטרואידים בבית החולים וגם ייתכן שהווירוס גורם לאיזשהי עליית סוכר".
את המחלה עצמה, חווה לקרמן בצורה קשה ביותר, וכתב על כך בפוסט פייסבוק שהפך ויראלי. "אני יודע מה זה שפעת, היו לי כמה וכמה שפעות בחיי, אבל המחלה הזאת שונה מכל מה שהכרתי וחוויתי. מדובר בחום מטורף שמסרב לרדת, ההרגשה שהגוף שלי בער מבפנים וכבדות נשימה מטורפת", סיפר באולפן ynet.
2 צפייה בגלריה
הדי לקרמן
הדי לקרמן
הדי לקרמן
(צילום פרטי)
"זו לא שפעת", הוא חוזר כעת. "התסמינים הם שונים, האופי של המחלה הוא שונה, יש כאלה שבאמת מקבלים את זה קל ויש להם המון מזל, אבל אני קיבלתי את זה בצורה מאוד לא נעימה, עד אשפוז של שמונה ימים בבית חולים. זו לא חוויה נעימה. הבנתי גם שאני לא חסין במאה אחוז כמו שחשבתי עכשיו כשהחלמתי".
לפי דו"ח סקירת המחקרים של מרכז המידע והידע למערכה בקורונה, נראה כי גם התסמינים שמדווחים עליהם לקרמן ובאר נחשבים קלים. הסיבוכים הנפוצים של מחלימי קורונה שנרשמו בעולם כוללים גם ירידה בשמיעה, חולשה כרונית, קשיים בריכוז, פגיעה לבבית, נזק ריאתי וקשיי נשימה מתמשכים. עוד נרשמו גם פגיעות גפיים וסיכון לשבץ מוחי בשל הפרעות קרישה המאפיינות את מחלת הקורונה, וכן הפרעות חיסוניות שונות דוגמת סוכרת שעשויות לנבוע כתוצאה מערעור יתר של המערכת החיסונית.
פגיעה נוספת ומתמשכת בחולים המתבטאת בעיקר בקרב חולים שנזקקו להנשמה פולשנית היא אובדן חמור של מסת שריר שמותיר חולשה זמן רב לאחר ההחלמה. במחקר סיני שהובא כדוגמה בדו"ח, התגלה כי 11% ממחלימי הקורונה סבלו מפגיעה בשרירים, זאת כאשר מחלה קשה יותר ואשפוז ממושך יותר הביאו להידלדלות חמורה יותר ברקמת השריר.