המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"
למצוא את הדרך לשמור על הבריאות ולהתמודד. בימים אלו, כשהזמן חולף באיטיות וכולנו בבית, מוצפים ברגשות, המרחק למקרר ולמטבח קרוב מאוד.
דווקא עכשיו, בתוך חוסר הסדר הקיים בחיינו כדאי לשים לב במיוחד לתזונה היומית של כולנו, לשים לב לתפריט שלנו ולהתמקד באכילה בריאה וכמובן, לשמור על מדדים מאוזנים באמצעות שמירה על קשר עם הצוות הרפואי באמצעות שירותי האונליין. לפניכם 7 המלצות להתמודדות ושמירה על הבריאות בימים המאתגרים הללו.
עוד במדור 60 פלוס:

1 צפייה בגלריה
בריא זקן זקנה קשישים ירקות ירוקים
בריא זקן זקנה קשישים ירקות ירוקים
יש זמן - תכננו ארוחות ונסו מתכונים חדשים
(צילום:shutterstock)

1. תכנון תזונתי מראש

תכנון מקדים מסייע לנו להתמודד טוב יותר עם אתגרים. תכננו את הארוחות כך שיכילו מגוון מנות של ירקות כגון סלטים, ירקות קלויים ומבושלים, פשטידות ירקות, מרקים, וחלבונים, תבשילי עוף, הודו, בקר, דגים וטופו.
הירקות והחלבונים תורמים לעלייה נמוכה ומתונה ברמת הסוכר בדם ומשרים שובע מתמשך. כך גם בנוגע לארוחת החג, תכננו את יום ארוחת החג כך שלא תגיעו אליו מורעבים.
הנטייה הטבעית של רבים היא לצום יום שלם לפני ארוחה גדולה, דבר שאינו מומלץ כמובן שכן באותה ארוחת חג הכמות שתאכל יכולה להגיע לסך קלורי של יומיים שלמים של אכילה.
אכלו מספר ארוחות קטנות באותו יום ואף מספר שעות לפני הארוחה המרכזית.

2. אתם בקבוצת סיכון? השמרו

ממחקרים קודמים אנו יודעים שאנשים הסובלים מסוכרת נמצאים בסיכון גדול יותר לסיבוכים שונים כתוצאה מהידבקות מנגיף הקורונה.
על פי נתוני משרד הבריאות 29% מחולי הקורונה שמתו היו סוכרתיים. ולכן, כשחולה סוכרת נדבק במחלה זיהומית הוא נמצא בסיכון גבוה יותר באופן משמעותי לסבול מסיבוכים של המחלה ואין הבדל בין סוגי הסוכרת.
כמו כן, שליש ממקרי התמותה מקורונה בבתי חולים באנגליה היו סוכרתיים וכי שעור התמותה של חולי סוכרת במדינה עלה פי 2 עם תחילת המגפה. לכן, יש לעשות כל מאמץ להימנע מהידבקות וליישם את ההמלצות משרד הבריאות.

3. נסו מתכונים חדשים - בזמן הפנוי

נצלו את הזמן הפנוי בבית להכנת מתכונים חדשים של מאכלים בריאים, בקשו מדיאטנית מוסמכת מתכונים בריאים שניתן להכין בבית.
אל תפתו לנשנושים- אלה עלולים להקפיץ את רמת הסוכר.

4. אל תפסיקו לעשות פעילות גופנית

נצלו את ימי ההסגר לפעילות גופנית לפי היכולת שלכם. פעילות גופנית תשאיר אתכם "במסלול" ותגביר את המוטיבציה שלכם לבחור לאכול מזון בריא גם בתקופה הנוכחית.
לסוכרתיים חשוב לדעת כי ההליכה היא כמו תרופה מבחינת השפעתה על רמת הסוכר בדם.
מעבר לכך, במידה ותעשו הליכה לפני ארוחת החג ההשפעה החיובית שלה יכולה לסייע בשיפור רמות הסוכר בזמן ארוחת החג (ואף עד יממה לאחר מכן).
גם אם יהיה חם לפני הארוחה החליטו שאתם צועדים בתוך הבית (כן, כן) מקצה לקצה עם מוזיקה ברקע.
צפו בד"ר אילת דונסקי, ראש המגמה לפעילות גופנית בגיל השלישי במכללה האקדמית בוינגייט מדגימה איך מטלות שגרתיות בבית הופכות לאימון גופני אמיתי


5. בלי ייסורי מצפון

מותר ורצוי להנות מאוכל בתקופת החגים (ובחיים בכלל), אבל כדאי לעשות את זה בצורה הגיונית, שקולה ומאוזנת.
מה שיעזור לכם הוא לאמץ אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית ודפוסי אכילה בריאים בשגרה, בלי התנזרות ובלי דיאטות "כאסח" שמובילות לעלייה במשקל לאחריהן.
דברים שיכולים לתרום להתמדה באימוץ ההרגלים החדשים: מציאת מסגרת תזונתית / ספורטיבית שתתמוך בכם, שימוש באפליקציות שונות בהן ניתן לתעד את הרגלי האכילה והספורט שלכם, שימוש במד סוכר רציף ללא דקירות שנותן תמונה מלאה לרמות הסוכר שלכם לך ולרופא.

6. שמרו על רמות סוכר מאוזנות

שמירה על רמות סוכר מאוזנות הוכחה כמפחיתה את הסיכון לסיבוכים ממחלת הקורונה בקרב סוכרתיים.
ניטור סוכר רציף בעזרת חיישן המוצמד לזרוע מספק מידע רציף על רמות הסוכר ומאפשר לאזן את רמת הסוכר בצורה טובה יותר.
מחקרים שנעשו באנגליה, ספרד ואיטליה הראו כי שימוש בניטור רציף בעזרת פלאש בתקופת הסגר האחרון הביא לשיפור ברמות הסוכר, עלייה בזמן השהות בטווח המטרה, ירידה בהיפוגליקמיות וגם אפשר למטופלים לקבל ייעוץ מרחוק על ידי הצוות המטפל על ידי שיתוף הנתונים שלהם.

7. שתו מים

על סוכרתיים לשתות הרבה נוזלים, יש לשתות לפחות שני ליטר ביום.
אם מתקשים בשתייה - יש לשתות לגימות קטנות כל 15 דקות בערך במשך היום, כדי להימנע מהתייבשות.


הכותב הינו מנהל יחידת הסוכרת בבית החולים וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת


המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"