בשיתוף אלטמן
המונח "מזון על", הוא מושג שמתייחס למזון עשיר ברכיבי תזונה מזינים ביניהם ויטמינים, מינרלים ופוליפנולים. על חשיבותם של ויטמינים ומינרלים דובר ונכתב כבר רבות אך מהם פוליפנולים? מדובר בתרכובות צמחיות המיוחסות להן "כוחות על". יש להן פעילות מגנה מפני דלקות, פעילות נוגדת חמצון, הן תורמות לשגשוג אוכלוסייה תקינה של חיידקים במערכת העיכול שלנו, צריכה גבוהה שלהן נמצאה כמגנה מפני תחלואה כרונית והדובדבן שבקצפת, הן פועלות במגוון מסלולים התורמים לבריאות המוח שלנו ולשיפור יכולות קוגניטיביות.

באיזה מזונות נמצאים הפוליפנולים וכמה מומלץ לצרוך מהם?

פוליפנולים הוא שם לקבוצה רחבה של תרכובות כימיות עם מבנה דומה, ביניהן מוכרות יותר או פחות. בין הפוליפנולים המוכרים יותר נוכל למצוא למשל את הכורכומין שמקורו בכורכום, רזבירטרול שנמצא בענבים ומשפחה גדולה של פלבנואידים הנמצאים בכמות נדיבה בפירות יער כמו אוכמניות ובענבים.
איזה מזונות נוספים יספקו לנו פוליפנולים? ירקות, קקאו, פולי קפה, יין אדום ועוד.
בשונה מוויטמינים ומינרלים שלהם קצובה יומית מומלצת לפי גיל ומין, לא קיימת המלצה מוגדרת שכזו לצריכת פוליפנולים. עם זאת נמצא שתזונה ים תיכונית אשר מומלצת על ידי משרד הבריאות תספק כמות נכבדת של פוליפנולים ונראה שהם תורמים חלק משמעותי ליתרונות המיוחסות לדפוס תזונה זו אשר נמצאה כמגנה מפני תחלואות כרוניות שונות.
1 צפייה בגלריה
אוכמניות וענבים
אוכמניות וענבים
אוכמניות וענבים
(צילום: shutterstock)

פוליפנולים מאוכמניות וענבים ותרומתם למוח

מחקרים תצפיתיים רבים הכוללים עשרות אלפי משתתפים בוצעו על ההשפעות שיש לפוליפנולים על הבריאות בכלל ועל הפחתת הידרדרות קוגניטיבית בפרט. אחד המחקרים הבולטים בוצע בשילוב עם אונ' הרווארד ופורסם במגזין Neurology ב- 2018. במחקר נערך מעקב אחר צריכת 26 פוליפנולים בתזונתם של 1,329 בני 65 ומעלה. מטרת המחקר היתה להבין את הקשר בין הפוליפנולים השונים והגנתם מפני הידרדרות קוגניטיבית.
המשתתפים במחקר חולקו לחמש קבוצות על פי צריכת הפוליפנולים בתזונתם, כאשר נמצאו ממצאים מעניינים מאוד כמו הקשר הישיר בין כמות הפוליפנולים שנאכלה לבין ההגנה הקוגינטיבית שניתנה. ממצא נוסף שנמצא היה כי לשתיית היין האדום הצרפתי קשר להגנה קוגנטיבית כמו כן לפירות יער, תה ירוק דגנים ושמן זית.
הפוליפנולים פועלים במספר מסלולים במוח, הם מגנים על תאי העצב שלנו מפני רעלנים, מפני נזקי חמצון, משפרים את זרימת הדם במוח, מפחיתים דלקת ואפילו יכולים לשפר את הגמישות המוחית, כלומר את התקשורת שבין תאי עצב שונים וכך להשפיע על פעילות קוגניטיבית של המוח כמו יכולות זיכרון ולמידה.

מה מיוחד כל כך בפוליפנולים מאוכמניות ומענבים?

לא בכדי האוכמניות קיבלו על ידי התקשורת בכתבות שונות את התואר "פרי על", אוכמניות הן למעשה דוגמה מצוינת למזון המקושר לבריאות איתנה, יש לכך סימוכין בספרות המדעית בה צריכת אוכמניות נקשרה למספר יתרונות בריאותיים בהקשרים שונים: הפחתת עקה חמצונית, השפעה מיטיבה על רמות הסוכר בדם, השפעה נוגדת דלקת, מניעת תחלואת לב וכלי דם ועוד.
האוכמניות עשירות באנטוציאנינים (פוליפנולים השייכים למשפחת הפלבנואידים). במחקרים פרה- קליניים במעבדה, ובמחקרים קליניים בהשתתפות בני אדם נמצא שלאוכמניות תכונות מגנות על המוח. ישנם מחקרים המראים שצריכת אוכמניות עשויה לסייע בהיפוך של ירידה בתפקוד המוחי הקשורה לגיל ולנזק חמצוני. בנוסף נראה שלאוכמניות השפעה מגנה מפני רעלנים במוח ומפני תהליכי דלקת, מה שתורם לתפקוד קוגניטיבי תקין. במחקרים בחיות מעבדה נראה שצריכת אוכמניות אף שיפרה את יכולות הלמידה והזיכרון.
ומה באשר לענבים? בדומה לאוכמניות, גם ענבים עשירים בפוליפנולים, ביניהם אנתוציאנינים, פלבנולים ורזברטרול. לפוליפנולים אלה פעילות ביולוגית רבה ומגוונת. נמצא כי פוליפנולים אלה עשויים גם הם להועיל בהיפוך תהליך הזדקנות עצבית. במחקר שנעשה על חיות מעבדה נראה שצריכת מיץ ענבים הוביל לשיפור בביצועים קוגניטיביים במבוך המים של מוריס. מחקרים נוספים גילו כי תוספת של תמציות זרעי ענבים למשך 30 יום, עיכבו הצטברות נזקי חמצון של ה- DNA הקשורים לגיל ברקמות העצביות.

אוכמניות בשילוב ענבים – השלם גדול מסך חלקיו

הפוטנציאל האדיר הטמון באוכמניות וענבים "כמזון על" בעל תרומה אפשרית למוח עורר רצון בקרב חוקרים לבדוק את ההשפעה של השילוב ביניהם. בשני מחקרים קליניים שנעשו בקרב מבוגרים בריאים וצעירים בריאים נראה שתוספת פוליפנולים ממקור ענבים ואוכמניות יחד הביאה לשיפור במדדי קוגניציה שונים הכוללים זיכרון לטווח קצר, זיכרון לטווח ארוך ובקרב מבוגרים גם ירידה משוערת של כ-10 שנים בגיל קוגניטיבי.
מחקרים קליניים אלה נעשו כהמשך למחקרי מעבדה שבחנו את מנגנון הפעולה של תוסף פטנטי ממופנול משולב של פוליפנולים משני מקורות תזונתיים אלה ונראה שהשילוב ביניהם יוצר סינרגיה המשפרת את יכולת הספיגה שלהם בגוף ואת עוצמת הפעילות נוגדת חמצון של כל אחד מהם בנפרד.
בשיתוף אלטמן