"בתוך שבוע נגיע לשיא בחולי קורונה במצב קשה": כך אומר הבוקר מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן למדע, פרופ' ערן סגל, לאור העלייה במספר המאומתים לקורונה והחולים במצב קשה בבתי החולים, לצד המוטציה הבריטית המעוררת דאגה וההגבלות הרפויות בישראל.
"מצד אחד קיימת עלייה התחלואה, אנחנו עומדים על 5,000 מאומתים ביום בממוצע, חצינו את רף 700 החולים במצב קשה בבתי החולים, ולפי המודלים שלנו הרף הזה צפוי לעלות. מצד שני יש לזכור שלוקח להגבלות לפחות שבועיים להראות את תוצאותיהן", אומר פרופ' סגל באולפן ynet.
1 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בכיכר רבין
בדיקות קורונה בכיכר רבין
בדיקות קורונה בכיכר רבין
(צילום: מוטי קמחי )
"הסגר שחל כרגע בישראל פחות הדוק מהסגר השני, אבל צריך לומר בכנות שאנחנו לא נדע את ההשפעה שלו עד שלא יעבור מספיק זמן. בנוסף, אנחנו מבינים שהמוטציה הבריטית מעוררת דאגה בכך שהיא מידבקת הרבה יותר, בין 50 ל-70 אחוז יותר, מה שיכול להביא אותנו בתוך שישה שבועות ל-10,000 נדבקים רק מהמוטציה הזאת.
"עם זאת, לצד כל הדברים האלה צריך להכניס את שובר השוויון שקיים כרגע בישראל והוא החיסונים לקורונה, שמהווים הצלחה גדולה ועיניהם של כל העולם נשואות אלינו ואל מבצע החיסונים הישראלי. אנחנו יודעים שלאחר שבוע מתחילה להיות אפקטיביות למנה הראשונה, ולהערכתנו יכול להיות שבתוך שבוע נתחיל לראות התחלה של יעילות החיסון".
החיסון, לדבריו של פרופ' סגל, יגרור שינוי בתמהיל הגילים של חולי הקורונה הקשים. "בגלל שקיימת עלייה בשיעור החולים בנגיף ובגלל שהאוכלוסייה המבוגרת מתחסנת, נראה יותר צעירים ופחות מבוגרים שחולים קשה. 45% מהמבוגרים בישראל כבר מחוסנים במנה הראשונה של החיסון".
פרופ' יהודה אדלר: "ההחלטה לשים את עובדי מערכת החינוך בשורה השנייה לחיסונים - שגויה"

אך האם כדי למנוע את התחלואה המרובה בקרב צעירים יש להחמיר את הסגר? פרופ' סגל טוען שסגר הדוק יותר הוא "האופציה הוודאית לירידה בתחלואה בטווח הקצר", ואילו האפשרות השנייה היא להמתין לראות את תוצאות ההגבלות הקיימות ואת השפעת מבצע החיסונים.
"זה עניין של ניהול סיכונים. בעוד שבוע ככל הנראה נמשיך לראות עלייה במספרים. אם לחיסונים תהיה השפעה כפי שאנחנו מקווים, ותחת הנחה שהמוטציה הבריטית כרגע לא מאוד מפושטת בישראל, אנחנו מאמינים שנגיע לשיא מבחינת התחלואה והחולים קשה בתוך שובע ולאחריו ירידה - זאת בהנחה שלא יתקיימו צעדים מעבר לאלו שמתבצעים כיום".
בתוך כך, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר היום בריאיון לאולפן ynet כי "אנחנו בהחלט דורשים להחמיר את התנאים של הסגר. נבוא עם זה להצבעה בממשלה, משום שהסגר הזה הוא גם לא מקיף מספיק וגם אנשים לא מתנהגים לפיו". הוא התייחס לחזרה אפשרית ללמידה מרחוק בכל שכבות הגילאים, ואמר כי "עם כל הקושי והכאב, אנחנו ממליצים כרגע לסגור את מערכת החינוך".
לראשונה זה קרוב לחודשיים, מספר החולים הפעילים חצה היום את 50 האלף והגיע ל-50,299. עקב השבת פוענחו אתמול מספר נמוך יחסית של כ-75 אלף בדיקות קורונה, ובעקבות זאת גם מספר המאומתים היה נמוך ביחס לימים הקודמים - 3,977. שיעור החיוביים - 5.3%. מספר המאושפזים במחלקות הקורונה בבתי החולים ברחבי הארץ עומד על 1,228 – 749 מהם במצב קשה. 188 חולים מחוברים למכונות הנשמה.