צפו בדבריו של מנכ"ל משרד הבריאות על מבצע החיסונים:
מתנה לשנה החדשה? ישראל נמצאת במשא ומתן עם יצרניות החיסון הבינלאומיות על מנת להקדים את המשלוח של 4 מיליון מנות החיסון של פייזר ו־6 מיליון מנות החיסון של מודרנה. הן אמורות להגיע לישראל עד חודש מארס או במהלכו, אך כעת נעשים מאמצים על מנת להקדים את המועד.
המשמעות: מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, העריך אמש כי ניתן יהיה להרחיב את מבצע החיסונים לכלל האוכלוסייה ולאפשר גם לאזרחים צעירים ובריאים להתחיל להתחסן נגד נגיף הקורונה כבר בפברואר הקרוב.
"ישראל היא האלופה בעולם במספר המחוסנים ליום ל־100 אנשים. עד כה חוסנו כ-900 אלף אזרחים", אמר אמש פרופ' לוי. "כ-33% מהאוכלוסייה שמעל גיל 60 חוסנה, ומסך כלל המתחסנים כ־80% הם בני יותר מ-60". לדבריו, "ככל שיגיעו יותר משלוחים נוכל לפתוח את החיסונים ליותר אוכלוסייה".
1 צפייה בגלריה
מתחם חיסונים בתל אביב
מתחם חיסונים בתל אביב
מתחם חיסונים בתל אביב
(צילום: EPA)
היום (ו') צפויות להיפתח 70 תחנות חיסון חדשות, בנוסף ל-257 הקיימות. במשרד הבריאות אמרו שיושם דגש על ערים קטנות והמגזר הערבי.
עם זאת, בקופות החולים ובבתי החולים נערכים להאטה מסוימת במבצע החיסונים בשבועות הקרובים, על רקע ההיענות הגבוהה עד כה של הציבור. ההערכה: עם הגעת המשלוחים החדשים של חיסונים בחודשים הקרובים ניתן יהיה שוב להאיץ ואף להרחיב את המבצע.
בצל התחלואה הגואה והאפשרות להחרפת המגבלות כבר בשבוע הבא, הישראלים ממשיכים בינתיים לעמוד בתור להתחסן. בראש הרשימה: ערד, מבשרת ציון, קריית־שמונה, דימונה ונהריה הן הערים המובילות בשיעורי המתחסנים באופן יחסי למספר התושבים — בכולם התחסנו מעל 10% מהתושבים.
מנגד, ברשימת שיעורי המתחסנים הנמוכים ביותר נמצאים יישובים ערביים וחרדיים ובהם שגב שלום, תל שבע, לקיה, מודיעין־עילית וערערה בנגב (שבהן פחות מאחוז מסך כל התושבים התחסנו).
כאשר מדובר במספרים מוחלטים, תל־אביב-יפו מובילה את הרשימה עם מעל ל־33,000 מתחסנים. אחריה ירושלים, חיפה, פתח־תקווה וראשון־לציון. בתחתית הרשימה: אותם יישובים ערביים וחרדיים.
בעת ביקור של ראש הממשלה בנימין נתניהו במתחם החיסונים החדש של קופ"ח כללית בטירה הוא קרא למגזר הערבי ללכת ולהתחסן. "יהודים וערבים, דתיים וחילונים. כולם יכולים וצריכים להתחסן", אמר. "אפשר לצאת מזה, רק זריקה קטנה ונוכל לחזור לחיים".
גם ראש עיריית תל־אביב רון חולדאי, שרק השבוע הודיע על הקמת מפלגה חדשה להתמודדות בבחירות, חנך בכיכר רבין מתחם חיסונים ענק. "מה שחשוב שאנו רואים את האור שבקצה המנהרה" אמר. "אנחנו שותפים למאמץ כל כך חשוב שבו בני ישראל יהיו מחוסנים ויוכלו לחזור לחיים טובים".
משרד הבריאות עדכן אתמול את קבוצת התעדוף הראשונה לקבלת החיסונים: נוספו לה מאושפזים במחלקות גריאטריות, עובדי המתקנים הייעודיים לטיפול בנפטרי הקורונה, כמו גם אסירים וסוהרים. למרות הלחצים הכבדים מצד הסתדרות המורים, נראה כי עד כה לא נרשם שינוי במיקומם בקבוצות התעדוף והם עדיין בעדיפות שנייה.
בתגובה לטענות לפיהן בקופות החולים מתחסנים גם צעירים רבים שאינם נמנים עם קבוצות התעדוף, הבהירה ד"ר אמיליה אניס, מנהלת האגף לאפידמיולוגיה במשרד בריאות: "ככל שנחרוג מההסדר האמור לעיל אנו אמורים לאבד שליטה על הסדר, ותושבים שיש חשיבות לחסנם לא יקבלו חיסון בקדימות הראויה".