החורף נפתח רשמית בסערת גשמים, אבל כבר כמה שבועות שאלפי ישראלים פונים לקופות החולים עקב תסמיני שיעול, נזלת, כאבי גרון וחולשה. אלא שבעידן הקורונה, הכללים משתנים והפרוטוקולים של הטיפול לוקחים בחשבון את האפשרות של הדבקה ב-COVID19.
איך בכל זאת תוכלו להעריך אם לקיתם בשפעת, בקורונה או בנגיפי וחיידקי החורף האחרים? רגע לפני שנסביר על ההבדלים נדגיש: הדרך המדעית לדעת באיזו מחלה לקיתם, היא באמצעות בדיקה ויראלית. אולם גם דרך התסמינים השונים, ניתן לקבל רמזים הגיוניים מאוד באיזו מחלה מדובר. בכל מקרה, אם מדובר בקורונה - עליכם ללכת להיבדק.

הצטננות: נזלת וכאבי גרון ללא חום

הצטננות היא המחלה השכיחה ביותר בעולם, ונקראת בשפה הרפואית רינופארינגיטיס נגיפי. זוהי מחלה הנגרמת על ידי וירוסים הקרויים רינו-וירוס. ההדבקה נעשית באמצעות רסיסי רוק ונזלת, ולאחריה מתחיל הנגיף להשתכפל בתוך 12 שעות. אז מתחילה המחלה לתת את אותותיה בהדרגה במהלך חמישה ימים מההדבקה הראשונית.
תסמיני הצינון הם לרוב קלים וכוללים בעיקרם נזלת צלולה, עיטוש וגרון כואב. במקרים יותר קשים עשויים להתלוות להצטננות גם סימני עייפות, חולשה, כאב ראש, איבוד תיאבון וכאבי שרירים. בניגוד לשפעת, הצטננות איננה מלווה בחום. אין כל מרפא להצטננות לבד ממנוחה, תרופות להקלה על נזלת ואף סתום, שתייה מרובה ושמירה על היגיינה.
4 צפייה בגלריה
הצטננות. המחלה השכיחה בעולם
הצטננות. המחלה השכיחה בעולם
הצטננות. המחלה השכיחה בעולם
(צילום: shutterstock)

שפעת: חום גבוה, כאבי שרירים ודלקות

מחלת השפעת קשה הרבה יותר מהצטננות. הדיווחים הראשונים על המחלה מוכרים עוד מתקופת אבי הרפואה היפוקרטס, שתיאר התפרצות של שפעת לפני 2,400 שנים. מאז סבל העולם ממספר מגפות של המחלה, שקטלו המוני בני אדם.
השפעת היא מחלה הנגרמת על ידי וירוסים ממשפחת אורתומיקסו, ובהם אינפלואנזה A, B, C. לאחר ההדבקה בווירוס השפעת משתכפל הנגיף בתוך שבוע, ואז פורצים הסימפטומים ביום אחד. אלה כוללים כמעט תמיד חום גבוה, כאב ראש עז, כאבי שרירים ועייפות. תסמינים אחרים כמו נזלת, כאב גרון או תחושה של לחץ בחזה שכיחים פחות בשפעת.
השפעת תוקפת בעיקר בחורף, ולא בגלל הקור, שאינו משפיע כלל על מהלך המחלה, אלא משום שאנשים מצטופפים בחדרים שאינם מאווררים. כדי למזער את סיכויי ההדבקה כדאי להקפיד להתעטש אל המרפק ולא אל כף היד. בנוסף, מומלץ לחטא את הידיים, הצעצועים והידיות, גם לאחר היציאה מהשירותים וגם לאחר התעטשות.
בשנים האחרונות פותחו תרופות בעלות יעילות חלקית נגד נגיפי השפעת. הדרך הטובה ביותר היא כמובן המניעה באמצעות החיסון לשפעת, המפחית את שיעור ההדבקה בצורה יעילה ביותר. התרופות הקיימות, טמיפלו ורלנזה (נגד נגיפי שפעת A ו-B), מעכבות את שכפול הנגיף בגוף ומפחיתות את חומרת המחלה, אולם לא ניתן לדעת מראש אצל מי תפעל התרופה בצורה מיטבית.

דלקת ריאות: חום גבוה, שיעול והקאות

לעומת הצטננות ושפעת שהן ויראליות, דלקת ריאות "קלאסית" נגרמת על ידי חיידקים, שבראשם פנאומוקוק או מיקופלסמה, לצד חיידקים אחרים שכיחים פחות. דלקת ריאות מאובחנת בצילום חזה באמצעות מה שנקרא "תסנין" - כלומר אזור של הצללה (שנראה "לבן" יותר מרקמת הריאה המלאה אוויר ונראית בגוני שחור).
ללא צילום חזה קשה לעיתים לאבחן דלקת ריאות, אולם בהאזנה במכשיר הסטטוסקופ ניתן לשמוע "חרחורים" או ירידה בכניסת אוויר לאזור מסוים בריאה. במקביל החולה נראה במצב כללי ירוד - מותש, נושם במהירות וסובל מהקאות ומחום גבוה.
דלקת ריאות מטופלת באנטיביוטיקה. כשמדובר בחיידק פנאומוקוק, האנטיביוטיקה כוללת תכשירים ממשפחת הפניצילינים (כמו מוקסיפן ואוגמנטין) או ממשפחת הצפלוספורינים (כמו זינאט). כשמדובר בהשערה להדבקה בחיידק מיקופלסמה פנאומוניה, הטיפול הוא באנטיביוטיקה ממשפחת המקרולידים (כמו אריתרומיצין, קלאריתרומיצין או אזיתרומיצין).
4 צפייה בגלריה
ריאות
ריאות
דלקת ריאות. מאובחנת על ידי צילום חזה
(צילום: shutterstock)

קורונה: הנגיף שהפתיע

עולם הרפואה ממשיך להיות מופתע מהנגיף האלים והחמקמק. בניגוד למחלות החורף האחרות, תסמיני הקורונה הולכים ו"מסתדרים" לכדי תבניות קבועות למדי, לפחות בתחילתה של המחלה. אצל כ-40% מהנדבקים המחלה היא אסימפטומטית, כלומר שאינה גורמת לכל תסמין, וכאן הפחד הגדול, שמדגיש את הצורך בריחוק חברתי ובעטיית מסכות: אתה לא יכול לדעת מי סביבך נושא את הנגיף ועלול להדביק אותך.
ממה שידוע עד כה, נגיף הקורונה עלול לגרור עשרות תסמינים, אולם במרבית הסימפטומטים, המחלה מתחילה בלי חום או עם חום שנע סביב 38.1 מעלות. אובדן חוש טעם וחוש הריח, שיעול, כאבי גרון, עייפות, כאבי שרירים, חולשה, ובהמשך גם עלולים להופיע תסמיני מערכת העיכול שכוללים כאבי בטן, בחילות, הקאות ושלשולים.
המחלה עלולה להידרדר כידוע לכדי החמרה מסכנת חיים, שכוללת קוצר נשימה חמור עד כדי אי-ספיקה נשימתית, היווצרות קרישי דם כמעט בכל איבר, פגיעה בתפקוד הכליות, שבץ מוחי, פגיעה בשריר הלב ומוות.
אבחון הקורונה מתבצע בבדיקת ה-PCR, באמצעות דגימה שנלקחת מהאף ומהלוע. כאשר המחלה הולכת ומידרדרת, מבצעים בדיקות דם מקיפות, צילום חזה, ובמקרים חמורים גם CT ריאות הנותן תמונה אופיינית לפגיעת נגיף הקורונה בריאות.
4 צפייה בגלריה
שיעול יבש וחום, אולי זו קורונה
שיעול יבש וחום, אולי זו קורונה
שיעול יבש וחום, אולי זו קורונה
(צילום: shutterstock)

כדאי לזכור

  • שפעת מלווה לרוב בחום גבוה ובתסמינים נוספים המתפרצים כולם ביום אחד.
  • אם אתם סובלים מנזלת ללא חום, סיכוי גבוה שמדובר בהצטננות ותוכלו להיעזר בתרופות ללא מרשם.
  • במצב של חום גבוה ניתן להיעזר בתרופות להורדת חום על פי המינונים בעלון המצורף.
  • אובדן חוש טעם וריח, עייפות, שיעול יבש וחום סביב 38.1 מעלות שחולף בתוך יום, עלולים לרמז על מחלת הקורונה.
  • אם אתם חולים, אל תצאו מהבית, והזמינו באמצעות מוקדי הקופות בדיקת קורונה. אין צורך בהפניית רופא או אחות.
  • אנשים בקבוצת סיכון ובהם קשישים, מדוכאי חיסון ותינוקות צריכים כבר כעת להתחסן נגד חיידק הפנאומוקוק הגורם לדלקת ריאות. החיסון נמצא בסל התרופות וניתן אצל אחיות קופות החולים. אחרים יכולים להתחסן גם הם נגד זני חיידק הפנאומוקוק הגורם לדלקת ריאות. החיסון נקרא "פרבנאר"' והוא ניתן בעלות של כ-80 שקלים לבעלי הביטוח המושלם בקופות, ובעלות של כ-240 שקלים לשאר המבוטחים.
  • חיסוני השפעת כבר כאן, הקפידו להתחסן מוקדם ככל האפשר. מלאי החיסונים שנותר לא יספיק לכולם, ולצערנו - כל הקודם זוכה.
והחשוב מכול: הקורונה עוד כאן, לזמן רב. עטו מסכות, שמרו על ריחוק חברתי והיגיינה.