"שמרו על הכללים ולכו להתחסן", כך אמר השבוע פורסאן אבו ריש (45), תושב ירכא שבגליל המערבי, נשוי ואב לשלושה, שנדבק בקורונה יחד עם בני ביתו במהלך חודש ינואר האחרון. פורסאן לקה במחלה באופן קשה והיה מורדם ומונשם בבית החולים התת-קרקעי לחולי קורונה ברמב"ם במשך קרוב לחודשיים. בתקופה זו הוא גם חובר למכונת לב-ריאה (אקמו) והיה אף חשש כי יזדקק להשתלת ריאות. הקשה מכל התברר לו רק בדיעבד - בעת שהיה מחוסר הכרה, נפטרה אימו מהמחלה, ורק בימים האחרונים נמסרה לו ההודעה על כך.
כשאבו ריש, מהנדס תקשורת בחברת חשמל, נדבק בקורונה בחודש ינואר, מצבו הלך והתדרדר. אחרי שלושה ימים בהם סבל מחום של יותר מ-39 מעלות, הוא הרגיש שהוא נחנק ולא יכול לנשום. רעייתו, חולוד, פינתה אותו לרמב"ם, שם הוא אושפז במחלקת "כתר", הורדם והונשם כשמצבו מוגדר קשה. בימים שלאחר מכן צוות המחלקה הצליח לייצב את מצבו, גמל אותו בהדרגה מההרדמה, אולם מצב הריאות שלו לא אפשר להוריד אותו מההנשמה.
קראו עוד:
מצבו של אבו ריש נותר קשה, גם לאחר שכבר החלים מהקורונה ובדיקות דם הראו שהוא "נקי" מהנגיף. הנזק שנגרם לריאותיו היה חמור. הוא הועבר למחלקת טיפול נמרץ פנימי בניהולו של ד"ר אסף מילר, והוחלט להכניסו לרשימת ההמתנה הארצית, כמועמד בעדיפות גבוהה להשתלת ריאות.
צוות של מומחים פעל כדי להרוויח זמן עד להשתלה, ולתת לריאות זמן מנוחה והתאוששות. ד"ר מילר, יחד עם ד"ר עבד דראושה, מנהל היחידה לטיפול נמרץ בכירורגית לב, ורמי הייזלר, רמ"ד לב ריאה-אקמו, החליטו לחברו למכשיר אקמו, שמחליף את פעולות הריאה והלב ומאפשר להם מנוחה.
במשך שלושה ימים רצופים היה אבו ריש במצב קשה, מונשם בעוד האקמו מחמצן את דמו. לאחר שמצבו התייצב, פעל ד"ר דראושה כדי לגמול אותו מהנשמה, בעודו מחובר לאקמו. במשך 18 ימים נוספים היה מחובר לאקמו כשהוא בהכרה והמכונה תומכת רק בריאותיו.
ברמב"ם אמרו כי גופו של אבו ריש "התברר כלוחם", ומצב הריאות אפשר לצוות הרפואי לנתק אותו בסופו של דבר מהאקמו. מאז החל נושם בכוחות עצמו ומראה סימנים טובים של תפקוד ריאתי, מה שאפשר להסיר אותו מרשימת ההמתנה לניתוח השתלת ריאות.
1 צפייה בגלריה
בו ריש פורסאן מחולה קורונה למחלים
בו ריש פורסאן מחולה קורונה למחלים
רק השבוע, לאחר שהתאושש דיו, סיפרו לו אנשי הצוות הרפואי ובני משפחתו, כי אימו נפטרה מקורונה
(צילום: דוברות הקריה הרפואית רמב"ם)
רק השבוע, לאחר שהתאושש דיו, סיפרו לו אנשי הצוות הרפואי ובני משפחתו, כי אימו נפטרה מקורונה בסוף חודש ינואר, כשהיה מורדם ומונשם. כיום הוא עדיין מתמודד עם קשיים בריאותיים ונפשיים הכרוכים בהליך ההחלמה המורכב מהקורונה. "אני מבקש מכולכם להתחסן במיידי כדי למנוע מקרים כאלה, וניתן למנוע מקרים כאלה בעתיד, כדי לחסוך כאב וסבל למשפחות כמו שלי", אמר.
פורסאן אבו ריש, בן 45: "אני מבקש מכולכם להתחסן במיידי כדי למנוע מקרים כאלה, וניתן למנוע מקרים כאלה בעתיד, כדי לחסוך כאב וסבל למשפחות כמו שלי"
ד"ר דראושה: "מדובר בחולה ללא מחלות רקע, לא מעשן, ששמר על אורח חיים בריא. בעקבות ההידבקות בנגיף הקורונה, הוא התדרדר למצב שבו במשך תקופה ארוכה חייו היו בסכנה של ממש. חרף טיפול מקסימלי של הצוותים בטיפול נמרץ פנימי, פורסאן המשיך לסבול מבעיית חמצון קשה. לכן הוחלט על תמיכה חוץ-גופית עם מערכת אקמו", הסביר. "את ההחלטה על הטיפול בפורסאן קיבלתי לאחר התייעצות עם ד"ר אסף מילר וצוותו במחלקת טיפול נמרץ פנימי. מייד עם קליטתו במחלקה על ידי צוות טיפול נמרץ-כירורגית לב, בוצעה עבודת צוות מדהימה וזאת לאחר ההיכרות עם מקרים דומים שאירעו בעידן שקדם לנגיף קורונה".