מסכות הפנים הן הדרך העקרית לעצור את התפשטות הקורונה, אבל עטייתן גורמת לפגיעה גם בעיניים: רופאים ברחבי העולם מדווחים על עלייה בתלונות על יובש בעיניים לאחר פרוץ מגפת הקורונה. הממצאים פורסמו בין היתר גם בכתב העת לרפואת עיניים Ophthalmology and Therapy.
על פי הערכות המומחים, אחד הגורמים המשמעותיים לעלייה בתופעת היובש בעיניים הן זרימת האוויר מהפה ומהאף אל העיניים: כאשר המסכה אינה מהודקת היטב לפנים ומעל גשר האף, אוויר מהנשימה והדיבור מכסה את לחמיות העיניים, גורם לאידוי הדמעות וליובש.
מסכות הפנים הם, כך נראה, טריגר לבעיית היובש בעיניים השכיחה גם כך בישראל: על פי הספרות הרפואית, שכיחות היובש נעה בין 10 ל-30 אחוז מהאוכלוסייה המבוגרת, והיא שכיחה יותר בנשים מבוגרות, אך עלולה להופיע בכל גיל, כולל בילדים.
1 צפייה בגלריה
חום לחות קיץ מסכה קורונה
חום לחות קיץ מסכה קורונה
יובש בעיניים בגלל מסכה. עלול להופיע בכל גיל
(ShutterStock)
"ישנן מספר עבודות שהדגימו זרימת אוויר לכיוון העיניים אצל מטופלים שעוטים מסכה", מסביר הפרופ' דוד צדוק, מנהל מחלקת העיניים בבית החולים שערי צדק ומנהל מרפאת יובש עיניים, "אין ספק שהזרמת אוויר חם אל העיניים, תגרום ליובש".
הוא מוסיף ומסביר: "היובש משמעותי במיוחד אצל אנשים שעוטים מסכה, עובדים מול מחשב ולא ממצמצים ומפזרים את הדמעות, כשברקע גם מזגן שמייבש את הלחות ומזרים אוויר לכיוון העיניים. כל אלה מחמירים את הבעיה והתוצאה עלולה להוביל לפצעים זעירים בקרנית שעלולים להזדהם, אבל בעיקר פגיעה קשה באיכות החיים.
"אנשים שסובלים מיובש מתקשים לקרוא, לעבוד מול מחשב, לצפות בטלויזיה, נוגעים פעמים רבות בפנים – מה שעלול להדביק בחיידקים ואולי אפילו בנגיף הקורונה".
לרוב גורמת התופעה לתלונות על גרד, צריבה, טשטוש ראייה, אי נוחות בעיניים או כבדות, קושי בקריאה לאורך זמן, והתסמינים מוחמרים לאורך היום ככל שהשעות מתקדמות.

מה ניתן לעשות?

1. הקפידו על הידוק המסכה לפנים ובמיוחד לגשר האף: זה ימנע את מגע האוויר לעבר החלק החיצוני של העין – הלחמית.
2. תוכלו לנסות שימוש בתחליפי דמעות: מדובר בטיפות אותם ניתן לרכוש ללא מרשם רופא. העדיפו שימוש בבקבוקונים חד פעמיים שאינם מכילים חומר שימור, שלעצמו עלול לגרום לגירוי העין. השימוש בתחליפי דמעות הוא לפי הצורך ובניגוד למיתוס – הם אינם גורמים ל"התמכרות" של העין ואינם מחמירים את התופעה.
3. אם הופיעו טשטוש ראייה, אדמומיות מתמשכת בעיניים, הילה או סינוור, גשו לרופא עיניים.
צפו: פרופ' דוד צדוק מסביר על סכנת ההדבקה בקורונה דרך העיניים