"החיסון אינו שכפ"צ קרמי שמגן באופן מוחלט. הוא הגנה יחסית. גם אלה שחוסנו צריכים להיזהר": כך אומר הבוקר (ה') פרופ' רן בליצר, ראש קבינט הקורונה ב"מגן ישראל" וראש מערך החדשנות בקופת חולים כללית. זאת, נוכח נתוני התחלואה הגבוהים בישראל רגע לפני הסגר המהודק שיחול החל ממחר.
בתוך כך, התייחס פרופ' בליצר לחשש מסיום מנות החיסון הראשונות וההצעה לעקוב אחר מודל החיסונים הבריטי ולדחות את מנת החיסון השנייה לטובת חיסון נרחב יותר, או להשתמש בשני חיסונים שונים כדי לפצות על כך. "מדינות שונות מקבלות החלטות שונות, אך בסיטואציה בה נמצאת ישראל, גודל האוכלוסייה הנמצאת בסיכון מאפשר לתת שתי מנות חיסון. מעבר לזה, אנחנו יודעים בוודאות שההגנה ניתן כששתי המנות ניתנות כסדרן. על כך ממליצה גם החברה היצרנית שאנשי המדע שלה חוזרים ואומרים - אל תעשו ניסוי לא מבוקר באוכלוסייה, אל תתנו מנה אחת ותבדקו לכמה זמן זה מגן.
"הרוב המכריע של האנשים שצפויים לקבל את המנה השנייה של החיסון הם מבוגרים, הם בעלי מערכת חיסון מוחלשת. אנחנו לא יודעים כמה מנה אחת מחזיקה באנשים מבוגרים כל כך, ולדעתי ישראל קיבלה את ההחלטה הנכונה שלא לוותר על שתי מנות. צריך כרגע להמשיך ולהקפיד על תעדוף של אוכלוסיות בסיכון לאורך כל המבצע. בשאלה בין מהירות החיסון לבין דיוק - צריך לבחור בדיוק ולכוון לאוכלוסייה הנכונה".
2 צפייה בגלריה
מתחם חיסוני קורונה בבאקה אל גרבייה
מתחם חיסוני קורונה בבאקה אל גרבייה
"בשאלה בין מהירות החיסון לבין דיוק - יש לבחור בדיוק"
(צילום: עידו ארז)
על שימוש בשתי מנות חיסון משני חיסונים שונים אומר פרופ' בליצר: "אין סיבה לעשות את זה, יש מספיק חיסונים של פייזר שנשמרו כדי לתת מנה שנייה. אם היינו בסיטואציה הבריטית, ההיגיון בלדחות מנה שנייה הוא הגיוני ולא משהו שמסכן את האוכלוסייה באופן דרמטי. יש לנו ניסיון בחיסונים אחרים שבחלק מהם, דחיית מנת הבוסטר איננה מסכנת. אבל איננו יודעים, הניסוי המבוקר של פייזר הוא רק על שתי מנות".

"קשה לתאר מה היה קורה ללא ההגבלות"

"ההגבלות לא עבדו מספיק", אומר פרופ' בליצר באולפן ynet כשנשאל על הזינוק בנדבקים בגניף הקורונה בישראל. "קשה לתאר מה היה קורה אם לא היו ההגבלות שהונהגו בישראל עד עכשיו. אין ספק שההגבלות הקטינו את עוצמת ההדבקה – אבל על פי הנתונים כרגע, לא מספיק. זה לא הביא לבלימה בקצב עליית הנדבקים ולכן אין לנו ברירה אלא להחמיר אותן. הנקודה בה אנו נכנסים לסגר הזה היא משמעותית חמורה יותר מהנקודה בה נכנסנו לסגר הקודם. יש לנו פי שניים יותר נדבקים ויותר חולים קשה בנקודת הכניסה לסגר לעומת הפעם הקודמת".
"אני רוצה להזכיר שגם אחרי שתי מנות החיסון, בין 5% ל-10% מהמתחסנים לא יהיו מוגנים. אם מישהו חושב שבעקבות החיסון הוא יכול להסתובב בלי מסכה בעת שהמחלה מתפשטת בקהילה, הוא מסכן את עצמו באופן משמעותי. החיסון זה לא שכפ"צ קרמי שמגן עליך באופן מוחלט"
בדבריו, התייחס פרופ' בליצר לאירועי המוניים שממשיכים להתקיים בישראל למרות החשש מהתפשטות הנגיף ומהתחלואה הקשה לה הוא גורם. "המראות בבתי החולים מראים על החמרה. יש 30 מקרי תמותה ביום, מדובר ב-30 משפחות שנהרסות מדי יום. אני רוצה לקוות ולהאמין שלא תידרש אכיפה כדי למנוע חתונות המוניות, כי מדובר בשפיכת דמים ממש. מי שהולך ומקיים חתונה המונית היום מסכן באופן ישיר את בני קהילתו.
2 צפייה בגלריה
סגר שלישי בנתניה ותל אביב ללא אכיפה
סגר שלישי בנתניה ותל אביב ללא אכיפה
"ההגבלות לא עבדו מספיק": סגר שלישי בנתניה ובתל אביב
(צילום: שמוליק דודפור, רענן בן צור)
"הנגיף לא יודע להבדיל בין בית ספר חילוני לדתי, או בין זרם כזה לאחר. ההעברה שקורת כרגע תלך מהילדים והצעירים הללו אל משפחותיהם, משם אל הסבא והסבתא ולבני משפחה עם מחלות רקע. ההשלכות הן קשות. לא הצלחנו להגן עם חיסונים על כל אוכלוסיות הסיכון, רק על בני ה-60 פלוס, וגם אליהם עוד לא הגענו כי אנשים שהתחסנו בשבוע וחצי האחרון אינם מוגנים, אני חוזר – אינם מוגנים.
"אני רוצה להזכיר שגם אחרי שתי מנות החיסון, בין 5% ל-10% מהמתחסנים לא יהיו מוגנים. אם מישהו חושב שבעקבות החיסון הוא יכול להסתובב בלי מסכה בעת שהמחלה מתפשטת בקהילה, הוא מסכן את עצמו באופן משמעותי. החיסון זה לא שכפ"צ קרמי שמגן עליך באופן מוחלט, הוא הגנה יחסית, ובעת שהתחלואה מתפשטת כולם צריכים להיזהר, אלה שחוסנו, אלה שבמשפחה שלהם, ואלה שלא חוסנו -על אחת כמה וכמה".
פרופ' בליצר מסביר כי כעת, מטרת הסגר היא להקטין את מספר המגעים בישראל בין אנשים עד כמה שניתן. "המחלה עוברת בין אדם לאדם, וככל שיש יותר מגעים המחלה מתפשטת, וזה לא משנה אם זה קורה בביקור אצל חברים או בבית הספר. יש לעשות ככל שניתן כדי להבטיח את הבטיחות של האוכלוסיות שנמצאות בסיכון.
"כשיגיע מבצע החיסונים להשלמה, ונראה אחוזים גדולים יותר מהאוכלוסייה מוגנים, נוכל לדבר אחרת ולקחת סיכונים אחרים. כרגע אנחנו לא קרובים לשם. אסור לעשות תאונה 20 מטר לפני שמגיעים הביתה, אחרי מסע כל כך ארוך שעברנו. האחריות היא על כולנו".
כמה חיסונים תקבלו ממודרנה? "עדיין מוקדם להגיד, אני לא יודע להגיד כמה חיסונים נוחתים ואיך יחולקו. השאלה היא פחות איך יחולקו בין הקופות אלא איך יתעדפו ולאיזה אוכלוסיות. לטעמי הדחיפות הגדולה ביותר היא לתעל את חיסוני מודרנה לאנשים מרותקי בית, לאלו שאין ביכולתם להגיע למרכזי החיסון".
האם במבצע החיסונים עד כה היו "קומבינות" כדי לחסן אנשים שאינם בסיכון? "יש להבדיל בין חיסון בשוליים, של שאריות מגשים שמטרתו לנצל את שארית החיסונים שנותרו במקום מסויים לפני שהחיסון ייהרס וייזרק לפח, לבין מסעות מאורגנים של חיסון אנשים שאינם נמצאים בקבוצת החיסון. לחסן את מי שנמצא במקום לפני שהחיסון נזרק לפח זה בסדר גמור. לעומת זאת חיסון קבוצות שלמות של אנשים שאינם נמצאים בקבוצת הסיכון באופן מרוכז, מגשים שנפתחים למטרה הזו, בכל אימת שהדבר הזה קרה, התייחסו לזה ראשי מערכת הבריאות בחומרה הרלוונטית, בייחוד באירוע של משחק סכום 0. אם אתה מחסן בכמויות גדולות של אנשים שהם אינם בקבוצות הסיכון, בסופו של דבר תגיע לנקודה בה לא יישארו מנות לבני 60 פלוס, ממש בסוף השבוע הזה".